Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Lak kwaliteit

vragen over de T5
jwlos
Berichten: 98
Lid geworden op: 29 apr 2012, 08:38
Locatie: Hoofdorp
Contacteer:

Lak kwaliteit

Bericht door jwlos »

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die de grondverf van hun (witte) bus beginnen tegen te komen.

Mijn bus is van juli 2012 en gaat gemiddeld eens in de 2 weken door de wasstraat en dan incl. lak bescherming en dat soort dingen.
Ik had op mijn bus al een paar poetsplekken geconstateerd vanaf fabriek maar inmiddels begint de lak overal doorzichtig te worden.
Mijn motorkap hebben ze 14mnd terug onder garantie overgespoten maar zelfs daar beginnen weer vlekken in te komen.

Je ziet gewoon dat de lak dun word en dat de wittere ondergrond tevoorschijn komt.
Tevens begint ook de glans te verdwijnen.

Ik heb begrepen van een maatje dat invloeden van buitenaf niet onder garantie vallen maar in dit geval word ik gewoon gestraft dat ik zuinig ben op mijn bus.

Hebben jullie hier ervaring mee en zo ja wat doe ik er mee.
Lexpoint Hoofddorp wilde me toen al niet helpen met de motorkap maar heeft dat na lang zeuren nog wel gedaan maar nu doen ze niets meer voor me.

ik hoop dat er iemand een tip heeft die me kostenvrij houdt want uiteraard is spuiten of stikkeren een optie.
Problemen bestaan niet.
Uitdagingen zijn er wel.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Lak kwaliteit

Bericht door Multivan Generation »

Je lak klinkt uitgeput.
Ook iedere keer door de wasstraat vind ik niet bepaald zuinig op je auto zijn.

Je kunt je auto eens wassen met de hand met een goede shampoo en hem vervolgens eens poetsen met dodojuice limeprime en dan een vaste was er op.

PB World blackhole zal ook wel iets kunnen brengen.
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Lak kwaliteit

Bericht door ktmkrik »

Lijkt me een bijzonder goedje en ga het eens proberen, tips Multivan Generation waar dit te koop is.
Wat is de gemiddelde prijs van dodojuice limeprime ?
Zie namelijk behoorlijk uiteenlopende prijzen voor hetzelfde product.
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Lak kwaliteit

Bericht door Jeroen T5 204 »

De lak van de Transporters is inderdaad slecht vanaf bepaalde bouwjaren. Bij mij zie je ook her en der grondlak.
Met een lak dikte meter hebben we gemeten hoe dik het erop zat, nou ik kan je vertellen dat het zeer weinig is.

Soms kom ik er iets tegen aan en er is al een stukje lak af. Sinds de coating is het wel beter, maar toch oppassen geblazen.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Lak kwaliteit

Bericht door Multivan Generation »

De lak van een auto kun je vergelijken met de menselijke huid. Als je alleen maar oppervlakkig behandeld door wassen en een spulletje er even nat op te spuiten en het dan wel even 20 seconden laat hechten en er weer afblaast, dan kun je jezelf wellicht voorstellen dat je weinig dieptewerking kunt verwachten. Je droogt de lak als het ware uit.

Ik heb jarenlang met een middel gepoetst dat ook lekker glad aanvoelde maar geen voeding gaf aan de lak.
Na 6,5 jaar kwam ik er achter dat mijn lak begon te verkrijten.

Heb mezelf goed geïnformeerd en goede spullen aangeschaft en leer nog steeds bij. Heb er toen ruim 20 uur op gepoetst en wachten en weer uitpoetsen etc en toen zag je de auto zo maar opknappen.

Heb de auto van Oskar nadat die gespoten was ook onder handen genomen en Oskar is nadien bij de spuiter langsgereden om het eindresultaat te laten zien. :jump
Veel meer diepte en glans in de lak :knipoog

Als je er zelf niets aan wilt doen, dan kun je hem ook eens langs brengen bij een fatsoenlijk detail bedrijf. Je auto is het waard en jijzelf hebt een :lach :lach op je gezicht.

De middeltjes die ik vooraf noemde zijn veilig om te gebruiken en verkrijgbaar bij www.carclean.nl en via andere kanalen. Maar nadien moet er nog wel iets van wax op.

Om nog even terug te komen op de vergelijking lak tov huid. Een huid heeft een soort van zelf onderhoudend effect dmv talg, en autolak niet en dus miet je zelf af en toe voedende oliën toevoegen aan de lak. Waardoor er ook weer dieptewerking en glans komt.

Heb een 30 jaar oude hobby auto en heb foto's voor en na gemaakt. Wist niet wat er nog in zat :gekte
Scheelde een spuitbeurt...

Als je meer wil weten stuur me dan even een mailtje..
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Lak kwaliteit

Bericht door ktmkrik »

Net even bij Carclean op de site gekeken maar je ziet door de bomen het bos niet meer zoveel soorten wax ze hebben.
Wil dodojuice limeprime gaan proberen en dan word Dodo Juice carnauba wax aangeraden maar denk ik dan goed om voor Dodo Juice Purple Haze soft wax of Dodo Juice - Purple Haze Pro wax panel te gaan als wax?
Dat je lak moet onderhouden is vrij logisch met name door de aanslag van UV straling op de lak, dat zal je dan toch op een of andere manier moeten behandelen lijkt me persoonlijk.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Lak kwaliteit

Bericht door Multivan Generation »

Aan een panelpotje zou je wel eens genoeg kunnen hebben ja.
Heel dun en zuinig opbrengen! Less is more.
Geef het ook de tijd om aan te trekken en doe daarna een swipe test :knipoog

Allebei voldoen ze hoor..
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Lak kwaliteit

Bericht door Jeroen T5 204 »

Ik heb er keramische coating opzitten, dan krijg je dit soort glans. Top ik hem nog af met wax dan is het helemaal mooi :gekte
mtm-brug-heuver.jpg
sun-gard-folie.jpg
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: Lak kwaliteit

Bericht door Henk250 »

In de was zetten is "old skool".
:bonk
Ik heb mijn laatste 2 bussen,beide zwart,in de Waxoil laten zetten.
De 1e van 2007 blonk in 2015 nog heel erg.
De huidige bus van 2015 blinkt altijd,en gaat gemiddeld 2x per maand door de wasserette.
De 2007 ook altijd door de wasserette.
Ik heb geen tijd om uren bezig te zijn met poetsen etc.
Anac zit bij mij op de hoek,levert prima diensten en in 15 minuten sta ik buiten met
een schone en droge bus.
Hij staat s'nachts en in het weekend wel in een garagebox,dit zal ongetwijfeld helpen
om de glans instant te houden.

Maar ala,ieder zijn mening.

:toppie
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Lak kwaliteit

Bericht door heemskerk »

De lakkwaliteiten op de T5 verschillen onderling (kleuren & productiejaren) is mijn ervaring. Natuurlijk; alles wat met een blanke lak is afgewerkt (metallics) doet/houdt het beter dan de single lakken, logisch maar toch.
Ik heb nu voor de tweede keer op rij een black magic (deep pearl effect). de eerste was van 2005 en na tien jaar (iedere week door de wasstraat en soms ook wel twee keer) glom ie bijna nog als nieuw na een wasbeurt. Ook mijn huidige exemplaar is na een jaar (en ruim vijftig wasstraatbeurten) weer iedere keer supershiny. De ene wasstraat is de andere niet, de tijd van die (soort van) nylon borstels is allang passé, al jaren hebben ze in de betere wasstraat van die viltflappen dat maakt wel verschil vermoedelijk. Ook doet men daar aan pre-wassing dat zal ook verschil maken (geen/minder zand in de borstels).

Sowieso is de zwart metallic op de T5 er een die na jaren uitzonderlijk mooi blijft (zonder verder onderhoud), de glans is en blijft opvallend diep en goed. Mogelijk is dit een optisch effect van het parelelement en/of wordt de lak daar mechanisch misschien wel gezien sterker door..
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: Lak kwaliteit

Bericht door t-vierder »

jwlos schreef:Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die de grondverf van hun (witte) bus beginnen tegen te komen.
De mijne is ook wit, maar van oktober 2008. Inmiddels overgespoten vanwege roestplekken, waaronder een heel erge roestplek achter de geleiderail van de zijdeur (zie foto). Behalve op deze plekken zag de lak er nog wel oké uit, heb geen primer gezien. Deze auto is pas sinds vorig jaar juni in mijn bezit, dus ik heb geen idee hoe vaak hij gewassen is. Misschien was 2008 een beter jaar qua lakkwaliteit of misschien moet je 'm niet te vaak wassen.
Roest.jpg
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Lak kwaliteit

Bericht door Mickel Moen »

Het heeft ongetwijfeld met de kwaliteit van de lak te maken.
Metallic heeft daarom mijn voorkeur. Die van mij is knetterhard.

Wat het poetsen betreft, daar ben ik na een demonstratie van Peter multivan wel anders over gaan denken.
Die van mij komt niet meer in de wasstraat.

Overigens naast het regelmatig (+/- 1 keer in de maand) wassen, valt dat poetsen wel mee. Na de eerste keer heel intens, volsta ik nu met het machinaal uitpoetsen van de glaze en daarna met de hand de wax.

http://mickelmoen.blogspot.nl/2013/06/poetsen.html
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 02 mei 2016, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: Lak kwaliteit

Bericht door t-vierder »

jan2009 schreef:
Jeroen T5 204 schreef:De lak van de Transporters is inderdaad slecht vanaf bepaalde bouwjaren. Bij mij zie je ook her en der grondlak.
Met een lak dikte meter hebben we gemeten hoe dik het erop zat, nou ik kan je vertellen dat het zeer weinig is.
Tja , het geld voor de bonussen moet ergens vandaan komen.
63 miljoen voor 2015 , omdat ze het zo goed doen.

:groteogen :ie

http://www.nu.nl/economie/4255258/duits ... wagen.html
Ik denk dat we niet moeten vergeten dat ieder bedrijf, ook Volkswagen natuurlijk, te maken heeft met steeds zwaardere milieuëisen. Chemicaliën die worden gebruikt voor de voorbehandeling en chemicaliën in de lak mogen het milieu niet te zwaar of eigenlijk helemaal niet belasten. Dat wordt natuurlijk ook regelmatig gecontroleerd (gemonitord :yes ). Niemand komt daar onderuit en zeker een bedrijf als VW wordt daarop afgerekend. Wie te boek staat als milieuvervuiler verkoopt zijn producten niet meer. Zo werkt dat tegenwoordig, maar het gaat wel ten koste van de kwaliteit. Al vele jaren.
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Lak kwaliteit

Bericht door Jeroen T5 204 »

Ondanks dat hadden ze er best een laagje meer op kunnen spuiten :bonk
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: Lak kwaliteit

Bericht door t-vierder »

Jeroen T5 204 schreef:Ondanks dat hadden ze er best een laagje meer op kunnen spuiten :bonk
:lach Misschien heb je gelijk :proost

Toch denk ik dat Volkswagen het ook niet graag op deze manier wil. Men levert daar natuurlijk liever een goede kwaliteit af. Imagoschade loop je niet alleen op door te boek te staan als een milieuvervuiler, maar ook door slechte kwaliteit af te leveren. Laat ik het zo zeggen: ik heb er geen oordeel over, want ik weet niet wat de overwegingen waren bij VW.
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Plaats reactie