Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Lak kwaliteit

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Lak kwaliteit

Bericht door Jeroen T5 204 »

Die van mij is van 2006, ik kan me herinneren dat er toen een paar meer waren hier op het forum die hem onder garantie opnieuw hebben laten spuiten.
Dus er was wel degelijk een probleem.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Lak kwaliteit

Bericht door Multivan Generation »

Hoi Jeroen,
toen wij onze auto uit gingen zoeken, koste metallic lakken 1050 euro en pareleffect lakken 1190 euro meerprijs.

Voor de T5 is er een nieuwe lakstraat gekomen en wat schetste mijn verbazing: een metallic lak werd ineens aangeboden voor rond de 700 euro meerprijs :nuts
Dat prijsverschil moet ergens vandaan komen, en blijkbaar betaald de consument daar wat jaren later voor :bonk

Overigens heb ik een artikel gelezen een paar maanden gelden in een Duits autoblad, en daarin ging het om de trendkleuren en hoe duur is het nu qua lak kosten om een VW Golf7 te spuiten. Aan het woord kwam iemand van BASF.
Ook is de tendens dat steeds minder kleuren standaard zijn en dat heel veel kleuren zich extra laten betalen. Voor auto fabrikanten is het een extra melk-koe aan het worden, een mooi kleurtje.
Voor een formaat van een Golf 7 kwamen de totale kosten van de verschillende laklagen bij elkaar op rond de 80 euro :groteogen
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Lak kwaliteit

Bericht door Jeroen T5 204 »

Ik heb de factuur nog wel, kan zo zeggen wat ik betaald heb voor de metallic lak :wjw
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
jwlos
Berichten: 98
Lid geworden op: 29 apr 2012, 08:38
Locatie: Hoofdorp
Contacteer:

Re: Lak kwaliteit

Bericht door jwlos »

Uiteraard snap ik dat als ik de bus netjes in de poets zet dat deze mooier blijft.
Alleen is het in mijn geval wel gereedschap wat ik probeer schoon te houden en niet prive auto want die word meer vertroeteld.

Maar als ik nu naar de lak kijk is deze niet uitgeput maar gewoon weg.
De grondverf laag is een stuk witter dan de unikleur en die komt er nu doorheen.
Overspuiten is natuurlijk hartstikke leuk maar ik vind het niet kunnen binnen 4jr.

Alleen kan ik bij de dealer niet op coulance rekenen en ik vermoed bij Pon ook niet.

Jammer van zo'n bus lijkt mij want dit zullen nooit meer oldtimers kunnen worden.
Problemen bestaan niet.
Uitdagingen zijn er wel.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Lak kwaliteit

Bericht door heemskerk »

jwlos schreef:Uiteraard snap ik dat als ik de bus netjes in de poets zet dat deze mooier blijft.
Alleen is het in mijn geval wel gereedschap wat ik probeer schoon te houden en niet prive auto want die word meer vertroeteld.

Maar als ik nu naar de lak kijk is deze niet uitgeput maar gewoon weg.
De grondverf laag is een stuk witter dan de unikleur en die komt er nu doorheen.
Overspuiten is natuurlijk hartstikke leuk maar ik vind het niet kunnen binnen 4jr.

Alleen kan ik bij de dealer niet op coulance rekenen en ik vermoed bij Pon ook niet.

Jammer van zo'n bus lijkt mij want dit zullen nooit meer oldtimers kunnen worden.
Heb je 'm van nieuw af aan en nooit geen schade gehad op die dunne plekken, oftewel is het aantoonbaar originele lak waar het om gaat? Ik zou mij er dan toch eens in verdiepen. Hoeveel jaar carrosseriegarantie (ik bedoel niet de standaard twee jaar allroundgarantie) geeft Volkswagen op een T5?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Lak kwaliteit

Bericht door Multivan Generation »

Vroeger was dat 6 jaar lakgarantie ..
jwlos
Berichten: 98
Lid geworden op: 29 apr 2012, 08:38
Locatie: Hoofdorp
Contacteer:

Re: Lak kwaliteit

Bericht door jwlos »

inderdaad geen overgespoten delen behalve voorbumper en achter deurspoilers.
Dus kunnen ze de lak controleren.

heeft iemand ervaring hoe dit werkt en wat ik dan voor stappen moet doen?
Problemen bestaan niet.
Uitdagingen zijn er wel.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Lak kwaliteit

Bericht door Multivan Generation »

Contact opnemen met de dealer die de auto aan jou geleverd heeft, en aanspraak maken op de lakgarantie?

Of denk ik nu te simpel?
frits k

Re: Lak kwaliteit

Bericht door frits k »

Nee je denkt niet te simpel, heb het zelf bij de hand gahad.dealer foto's gemaakt en naar Pon verstuurd tot 3x tor s
afgewezen door Pon, Tegen dealer gezegd dat ik het dan wel via organisaties zoals ANWB , radar en kassa ging proberen.dealer opnieuw foto's gemaakt en wat schetst mijn verbazing, claim door Pon aanvaardt en auto bijna geheel over gespoten , dus prima afloop.Conclusie, volhouden want Pon hanteert ee ontmoedigings beleid
Succes met het vervolg, en koppel het nog even terug als er ontwikkelingen zijn.
jwlos
Berichten: 98
Lid geworden op: 29 apr 2012, 08:38
Locatie: Hoofdorp
Contacteer:

Re: Lak kwaliteit

Bericht door jwlos »

ik hoop van de week tijd te vinden naar de dealer te gaan en ik zal jullie tussendoor op de hoogte houden
Problemen bestaan niet.
Uitdagingen zijn er wel.
Marco B.
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 okt 2013, 01:54

Re: Lak kwaliteit

Bericht door Marco B. »

Hallo,

Ik heb een blauwe 2009 lak is dun een keer hele vlellen lak van de schuifdeur in de wasstraat. Vogelpoep bij het misnste geringste brand het in en nu zag ik dat het in de goten op het dak weer los kwam zit wit onder de grondlak begreep ik. Dus de lak van een vw bus heeft jaarlijks onderhoud laat ieder jaar wel stukken spuiten. Klep al 2 x inbranden voegelpoep en steenslag insektinslagen net boven de grill Groet, Marco
Marco B.
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 okt 2013, 01:54

Re: Lak kwaliteit

Bericht door Marco B. »

En naar de dealer liever niet wat een eikels (voorzichtig uitgedrukt) altijd storing met ze dus liever naar een kleine garage of spuiter en betaal het gewoon wel Groet, Marco
Plaats reactie