Gister de vacuümpomp geïnstalleerd. (Hella UP28) De pomp wordt geschakeld via een 30A relais op het contact en ik heb er voor gekozen de pomp al ondersteunende vacuüm pomp op het bestaande systeem te zetten..Omdat mijn mechanische pomp nog niet of weinig tikt vond ik het ook zo dramatisch deze gelijk te verwijderen. De UP 28 is ook gemaakt ter ondersteuning en voor een stand allone pomp is een ander model nodig.
Afijn, ik heb op MP een pomp met een flink stuk flexibele (Volvo) vacuüm slang en een drieweg klep aansluiting met drukschakelaar ( weet niet hoe dat precies heet) op de kop getikt. Eerst de pomp geïnspecteerd en schoongemaakt, en op werking getest.. Niks mis mee dus verder met een ophangbeugel in het "accuhoekje". Kabelboom gemaakt met zekering en relais, mooi ook de stekkers van de drukschakelaar en de pomp in de kabelboom kunnen verwerken.
De drieweg aansluiting lijkt speciaal voor dit doel gemaakt; twee zuig aansluitingen en een die naar de rembekrachtiger gaat, uitgevoerd met terugslagklepjes en een schakelaar. Vacuüm aansluiten was eitje, de flexslang werkt byzonder prettig, veel beter als de originele plasic VW slang. Tussen het originele terugslagklepje en de rembekrachtiger originele buis vervangen door flex met drieweg aansluiting
Wat gebeurt er nu. Bij contact aan gaat de vacuümpomp even lopen tot het vacuüm bereikt is. Remmen lijkt wat steviger te gaan. Als we de motor laten draaien en we trappen de rem stevig in springt toch de elektrische vacuüm pomp even bij.
Dat lijkt erop dat het vacuum van de originele pomp net even onderuit gaat, maar dat zal een bewering zijn die discussie oproept.
Volgende test zal zijn de mechanische pomp af te koppelen. Wordt vervolgd