Omdat ik van mijn T4 California bj 1991 vrijwel alle toelatingsdocumenten en onderhoudhistorie in bezit heb, zit daar ook de Herstellerbescheinigung bezuglich die Abgaswerte bij (brief VW d.d. 28-06-1991).
Daarin staat (voor de AAB en 1X motor) geschreven:
"Die einstufung ist somit "Schadstofarm E", "Schlusselnummer 3" wenn das zulassige Gesamtgewicht von 2500 kg nicht uberschritten wird und das Fahrzeug als PKW bzw. Sonder-Kfz-Wohnmobil zugelassen ist."
Wat betekent dat en hoe moet ik dat zien in het licht van de huidige (ook Duitse) milieuzones?
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Wat betekent "Schadstofarm E" irt milieuzones?
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Wat betekent "Schadstofarm E" irt milieuzones?
Een '91-er die een gele vignet krijgt als die origineel is ? Dat geloof ik nooitbluebird schreef:Jou bus is volgens Duitse umweltschutz ingedeeld in milieuklasse 3,gele sticker. mag je overal in Duitsland de umweltzone in ,Behalve Berlijn
Een 91-er diesel heeft volgens mij een rood vignet
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Wat betekent "Schadstofarm E" irt milieuzones?
Bus (2.4 AAB diesel) is nog helemaal origineel, dus geen naderhand aangebrachte katalysator o.i.d..
Wel frappant is dat die brief is geschreven door VW zelf en aan de garage is gestuurd die de bus oorspronkelijk nieuw in Duitsland heeft afgeleverd.
Vraag is natuurlijk wel waarom / met welke reden dat in 1991 al is gebeurd. Maar het gaat hier wel om een officieel fabrieksstandpunt.
Ik ga er van uit dat met die brief ik gewoon in Duitsland de milieuzones in mag / dat ik een gele sticker kan krijgen en dat ik een goed verweer zou kunnen hebben indien ik in NL (of GB)een boete zou krijgen.
Of valt deze brief ook onder wat nu wordt genoemd sjoemelsoftware ?
Maar goed het is meer mijn interesse in de status van de brief dan dat ik met mijn bus een milieuzone zou inrijden. Want daar heb ik n.m.m. met de vrijheid die een camper biedt eigenlijk niets te zoeken.
Wel frappant is dat die brief is geschreven door VW zelf en aan de garage is gestuurd die de bus oorspronkelijk nieuw in Duitsland heeft afgeleverd.
Vraag is natuurlijk wel waarom / met welke reden dat in 1991 al is gebeurd. Maar het gaat hier wel om een officieel fabrieksstandpunt.

Ik ga er van uit dat met die brief ik gewoon in Duitsland de milieuzones in mag / dat ik een gele sticker kan krijgen en dat ik een goed verweer zou kunnen hebben indien ik in NL (of GB)een boete zou krijgen.


Maar goed het is meer mijn interesse in de status van de brief dan dat ik met mijn bus een milieuzone zou inrijden. Want daar heb ik n.m.m. met de vrijheid die een camper biedt eigenlijk niets te zoeken.

- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Wat betekent "Schadstofarm E" irt milieuzones?
Die brief is uitgegeven omdat de auto voldeed aan de destijds gestelde eisen.Hella schreef:Bus (2.4 AAB diesel) is nog helemaal origineel, dus geen naderhand aangebrachte katalysator o.i.d..
Wel frappant is dat die brief is geschreven door VW zelf en aan de garage is gestuurd die de bus oorspronkelijk nieuw in Duitsland heeft afgeleverd.
Vraag is natuurlijk wel waarom / met welke reden dat in 1991 al is gebeurd. Maar het gaat hier wel om een officieel fabrieksstandpunt.![]()
Ik ga er van uit dat met die brief ik gewoon in Duitsland de milieuzones in mag / dat ik een gele sticker kan krijgen en dat ik een goed verweer zou kunnen hebben indien ik in NL (of GB)een boete zou krijgen.Of valt deze brief ook onder wat nu wordt genoemd sjoemelsoftware ?
![]()
Maar goed het is meer mijn interesse in de status van de brief dan dat ik met mijn bus een milieuzone zou inrijden. Want daar heb ik n.m.m. met de vrijheid die een camper biedt eigenlijk niets te zoeken.
Ondertussen zijn de emissie eisen voor wat betreft milieuzones een stuk strenger geworden en kun je dat met jouw oude bus wel vergeten

Duidelijker kan ik het niet uitleggen..
Re: Wat betekent "Schadstofarm E" irt milieuzones?
Duidelijk uitgelegd! Ik ga het overigens geeneens proberen met mijn '91 om die steden in te komen:). Als blijft het in mijn geval lastig niet bij mijn eigen huis te kunnen komen:)