Zoals jullie wellicht gelezen hebben komt er ook in Amsterdam nu echt een milieuzone voor bestelbussen ouder dan 1 jan 2000. Per 1 januari moet ik dus op zoek naar iets anders ter vervanging van mijn super fijne en goede T4 2.5 TDI uit '98. Ik baal er echt stevig van, bus was weer vers onderhouden met nieuwe banden, stratmotor, accu en uitlaat, maar ik zie niet direct hoe ik de dans kan ontspringen en betwijfel of ik de zin heb om de strijd aan te gaan. Ik rij hem als youngtimer dus duurder gaat het sowieso worden maar ja, nu kan ik niet meer bij mijn huis komen

Nu hoop ik dat jullie me kunnen helpen met het maken van een keuze.
Om dit soort problemen in de nabije toekomst te voorkomen betwijfel ik of het verstandig is en iets jongere bus te kopen en snel weer te moeten vervangen. Ik kan echter niets vinden over wanneer de regels voor de milieuzones weer worden aangepast...
Als die dan afvalt als keuze, dan kom je in een iets nieuwere uit, een T5, maar ja, dan wil je eigenlijk weer een vanaf mid 2007 model als ik me goed heb georienteerd op de zwakke punten. Op zich heb ik een redelijk budget en ik zit me dus af te vragen wat het verstandigste is om te doen. Ik ben zelf namelijk meer voorstander van een commonrail motor en zit dus te kijken naar een 2.0 tdi.
Ik rij ongeveer 10.000km per jaar, vermogen is niet het belangrijkste, maar ben wel blij met de 102pk en koppel nu dus zou dit wel graag evenaren. Verder rij ik regelmatig met 3 personen (ik en 2 kids in stoeltjes) met een motor achterin of lange surfplanken. Heeft er iemand een tip, info of advies? Ben met name benieuwd naar de ervaringen van de commonrail en tegenstelling tot 1.9
Daarnaast vind ik een caravelle of multivan fantastisch en met de flexibiliteit past dit ook goed bij mijn situatie. Maar ja, dit is dus vaak de 2.5 tdi motor en die is redelijk onbetrouwbaar toch?
Mocht iemand nog een goede te koop weten dan hoor ik dat uiteraard ook graag!