
Je snapt het al

Beruchte tik vacuümpomp... heb ik ook.

Een tijd geleden deze pomp bij mijn schoonzoon Arjan eruitgehaald.
Vacuüm gecontroleerd op lekken.
Deze pomp uit elkaar gehaald en veel spannends kwam ik ook niet tegen.
Terugslagklepjes schijf met Oring op plunjerstift met veer.
Dus toch maar "schoongemaakt"" en gezorgd voor een goede afdichting.
Terug geplaatst .........tikt niet meer

Niet bepaald bevredigend

Dit tikken verdwijnt bij mijn T4 als ik het rempedaal gebruik hierdoor gaat de vacuümpomp weer een grotere slag maken via stift op de nok.
Mijn conclusie is dat het tikken het beste te horen is op het moment dat de pomp het vacuüm niet dieper krijgt.
Stift beweegt dan ook niet meer terug richting nokkenas lijkt mij.
Mogelijke oorzaak misschien net dit laatste stukje slag waardoor de tik te horen is, nok raakt nog net de stift.
Lekken doet hij zeker niet want na een uur een vacuümslangetje losgemaakt...nog steeds vacuüm.
En bij lekken is de kans groot hij dan niet zal tikken

Wat is nou de werkelijke veroorzaker van deze TIK: De losse/zwevende stift in het motorblok of de vacuümpomp?
Groeten Wim
