Hoi Jbakker,
Als een motor en zeker een diesel motor niet op (bedrijfs) temperatuur komt, zal deze inwendig vervuilen.
Met name bij koude motor is de roetontwikkeling erg hoog, vandaar dat bij moderne dieselmotoren de gloeistiften niet alleen vóór gloeien,
maar ook nadat de motor draait enige tijd blijven gloeien. Dit om te zorgen dat de motor zo snel mogelijk op temperatuur komt en hierdoor ook de roetuitstoot verminderd. Tegenwoordig is een defecte gloeistift ook een APK afkeurpunt in NL, indien gemeten wordt met een OBD stekker. De oudere diesel zonder OBD stekker moeten nog steeds 3 X vol gas draaien om de uitstoot te kunnen meten.
Met mogelijk een afkeurpunt bij de APK.
Indien je regelmatig korte stukjes rijdt zal dus de roet enorm aankoeken in de EGR klep en inlaatspruitstuk en je vermogen afnemen.
Daarnaast is je brandstofverbruik hoger bij koude motor c.q. korte ritten.
En tevens vervuild je motorolie eerder.
Wanneer een koude motor opwarmt ontstaat condensvorming in de motor, bij lange ritten verdampt deze condens, maar bij korte ritten niet.
Hierdoor wordt je olie door deze condens verdund en zal je dus ook regelmatiger je olie moeten verversen.
Dus de mensen die zeggen, mijn olie hoeft niet ververst te worden dit jaar, want ik heb bijna niet gereden, gaat niet op.
Juist als je weinig rijdt en ook korte stukjes is olie verversen veel belangrijker, dan wanneer je elke dag een paar honderd kilometers rijdt.
Natuurlijk rij ik ook wel korte stukjes met de Blue Star, maar beide genieten als we weer naar Andrea gaan en op de Autobahnen zitten
en weer 750 kilometer rijden met zo'n snelheid van ca. 130km/u.
Grüsse Fred
Service Berater Renault
Ehrmalig Werkstätmeisster VW
Blue Star Bulli XXL