Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
lader wetenswaardigheden
lader wetenswaardigheden
Na de aanschaf van onze Westfalia California in november 2014 hebben we er al heel veel gebruik van gemaakt. Zowel voor vakantie als voor weekeindjes weg. In totaal er al ruim 30.000 km mee gereden (de teller van de AAB motor staat nu op bijna 330.000) en het is gewoon een heerlijk ding. Wel een 10 cm dikke traagschuimmatras gekocht want de bank ligt echt voor geen meter. Ook rijden we zonder bedplank bovenin; we zijn toch altijd maar met zijn tweeën en de ruimte die dan ontstaat bij opengeklapt dak benutten we voor het neerzetten van bagage en kleding. En er is dan ook gelijk meer stahoogte en -ruimte.
Eind volgende week voor 3 weken naar Frankrijk met als hoofddoel Normandië en Bretagne. Vrijwel alles wel van Fr gezien, maar nog nooit die hoek.
Onze camper had bij aankoop een CTEK 7.0 accudruppellader gemonteerd. Dus de originele zal het gaande de jaren wel hebben begeven.
Daar is natuurlijk al veel over geschreven en ook over de kunsten van Henk om de originele lader weer tot leven te wekken.
De vraag die ik heb is wat is beter, de CTEK of toch de originele lader? De bus hangt als ik hem niet gebruik thuis onder de carport constant aan de 220V dus wordt ook door de CTEK de conditie van de HH accu optimaal bijgehouden. Doet de originele lader dat net zo of toch (gelet op de oudere elektronica) toch wat minder. Dit omdat ik er over nadenk (hang naar originaliteit) de oude lader weer te laten reanimeren. Of toch maar niet doen en het laten zoals het nu is omdat het gewoon goed gaat (never change a winning team)?
Eind volgende week voor 3 weken naar Frankrijk met als hoofddoel Normandië en Bretagne. Vrijwel alles wel van Fr gezien, maar nog nooit die hoek.
Onze camper had bij aankoop een CTEK 7.0 accudruppellader gemonteerd. Dus de originele zal het gaande de jaren wel hebben begeven.
Daar is natuurlijk al veel over geschreven en ook over de kunsten van Henk om de originele lader weer tot leven te wekken.
De vraag die ik heb is wat is beter, de CTEK of toch de originele lader? De bus hangt als ik hem niet gebruik thuis onder de carport constant aan de 220V dus wordt ook door de CTEK de conditie van de HH accu optimaal bijgehouden. Doet de originele lader dat net zo of toch (gelet op de oudere elektronica) toch wat minder. Dit omdat ik er over nadenk (hang naar originaliteit) de oude lader weer te laten reanimeren. Of toch maar niet doen en het laten zoals het nu is omdat het gewoon goed gaat (never change a winning team)?
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: lader wetenswaardigheden
Ik denk dat de Ctek een veel beter en nieuwer ontwerp is,
wat op de lange termijn ook beter voor je accu's is.
Ik vermoed dat een Ctek de accu's ook voller krijgt (vol is weliswaar vol natuurlijk),
en dat de recuperatiemogelijkheden van de Vtek voor je accu's beter is.
De originele laders zijn minimaal 13 jaar oud,
en als je jezelf af zou vragen of je nog een televisie met die leeftijd zou gebruiken?
Ook is de positionering van de lader op de originele plaats niet optimaal voor wat betreft airflow,
en de veel nieuwere Ctek kan hier veel beter mee omgaan en wordt veel minder warm en is veel efficiënter.
Waarom een hang naar originaliteit als je daarmee een risico zou nemen om in een zuidelijk land van je keuze zonder goede lader te vallen?
De koelkast aansturing is ook zo iets..
Origineel is leuk, maar niet ten koste van betrouwbaarheid en onzekerheid op vakantie.
Niet tegenstaande dat HenkK een top-job doet.
Pas weer op het forum 2x gelezen dat de originele elektronica het tijdens vakantie af laat weten.
Just my 2 cents..
wat op de lange termijn ook beter voor je accu's is.
Ik vermoed dat een Ctek de accu's ook voller krijgt (vol is weliswaar vol natuurlijk),
en dat de recuperatiemogelijkheden van de Vtek voor je accu's beter is.
De originele laders zijn minimaal 13 jaar oud,
en als je jezelf af zou vragen of je nog een televisie met die leeftijd zou gebruiken?
Ook is de positionering van de lader op de originele plaats niet optimaal voor wat betreft airflow,
en de veel nieuwere Ctek kan hier veel beter mee omgaan en wordt veel minder warm en is veel efficiënter.
Waarom een hang naar originaliteit als je daarmee een risico zou nemen om in een zuidelijk land van je keuze zonder goede lader te vallen?
De koelkast aansturing is ook zo iets..
Origineel is leuk, maar niet ten koste van betrouwbaarheid en onzekerheid op vakantie.
Niet tegenstaande dat HenkK een top-job doet.
Pas weer op het forum 2x gelezen dat de originele elektronica het tijdens vakantie af laat weten.
Just my 2 cents..
Re: lader wetenswaardigheden
Is deze CTEK dan de meest geeigende lader voor het doel? Of kun je beter bijvoorbeeld een MXS25 pakken?
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: lader wetenswaardigheden
Dat hangt van de totaal capaciteit van de accu's af en van de spanning 12 of 24 V
Re: lader wetenswaardigheden
Hoeveel busjes hebben 24 volt?
Re: lader wetenswaardigheden
Ik weet niet onder welk onderkopje ik dit met plaatsen, zet het hier maar neer.Gobert schreef:Is deze CTEK dan de meest geeigende lader voor het doel? Of kun je beter bijvoorbeeld een MXS25 pakken?
Knipperende ledjes CTEK lader,
Bij ons ligt het aan de stekker tussen de lader en de accu.
Groet,
Jakob G
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: lader wetenswaardigheden
Ik vermoed dat de MXS7 prima zal voldoen.Gobert schreef:Is deze CTEK dan de meest geeigende lader voor het doel? Of kun je beter bijvoorbeeld een MXS25 pakken?
De MXS25 zal ook een stuk duurder zijn vermoed ik, en misschien ook wel een beetje overkill.
Re: lader wetenswaardigheden
Hoi PeterMultivan Generation schreef:Ik denk dat de Ctek een veel beter en nieuwer ontwerp is,
wat op de lange termijn ook beter voor je accu's is.
Ik vermoed dat een Ctek de accu's ook voller krijgt (vol is weliswaar vol natuurlijk),
en dat de recuperatiemogelijkheden van de Vtek voor je accu's beter is.
De originele laders zijn minimaal 13 jaar oud,
en als je jezelf af zou vragen of je nog een televisie met die leeftijd zou gebruiken?
Ook is de positionering van de lader op de originele plaats niet optimaal voor wat betreft airflow,
en de veel nieuwere Ctek kan hier veel beter mee omgaan en wordt veel minder warm en is veel efficiënter.
Waarom een hang naar originaliteit als je daarmee een risico zou nemen om in een zuidelijk land van je keuze zonder goede lader te vallen?
De koelkast aansturing is ook zo iets..
Origineel is leuk, maar niet ten koste van betrouwbaarheid en onzekerheid op vakantie.
Niet tegenstaande dat HenkK een top-job doet.
Pas weer op het forum 2x gelezen dat de originele elektronica het tijdens vakantie af laat weten.
Just my 2 cents..
Dus als ik het bovenstaande goed lees zouden we allemaal onze t4 campertjes en ook gewone t4 bussen moeten gaan inruilen voor wat meer nieuwere en modernere auto,s.
Ben blij dat er nog steeds vervangende onderdelen beschikbaar zijn en komen om te kunnen blijven rijden in "oldtimers". Wat zou het anders saai worden op dit Forum.
Ieder moet voor zich kunnen bepalen wat hij of zij met zijn vervoermiddel wil doen.
Ben niet van plan mijn T4 van nu 15 jaar oud in te ruilen voor een nieuwe.


JFA
T4 EXCLUSIVE 2001 TDI 150 PK Met een beetje tolerantie is het altijd vakantie
Re: lader wetenswaardigheden
Just my 2 cents..[/quote]
Dus als ik het bovenstaande goed lees zouden we allemaal onze t4 campertjes en ook gewone t4 bussen moeten gaan inruilen voor wat meer nieuwere en modernere auto,s.
Ieder moet voor zich kunnen bepalen wat hij of zij met zijn vervoermiddel wil doen.
Ben niet van plan mijn T4 van nu 15 jaar oud in te ruilen voor een nieuwe.
JFA[/quote]
===========================================
Waarschijnlijk de beste keus JFA
De T4 doet het heel goed.
Groet,
Jakob G
Dus als ik het bovenstaande goed lees zouden we allemaal onze t4 campertjes en ook gewone t4 bussen moeten gaan inruilen voor wat meer nieuwere en modernere auto,s.
Ieder moet voor zich kunnen bepalen wat hij of zij met zijn vervoermiddel wil doen.
Ben niet van plan mijn T4 van nu 15 jaar oud in te ruilen voor een nieuwe.


JFA[/quote]
===========================================
Waarschijnlijk de beste keus JFA


De T4 doet het heel goed.
Groet,
Jakob G

Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: lader wetenswaardigheden
Je reactie is wat te kort door de bocht,J.F.A. schreef: Hoi Peter
Dus als ik het bovenstaande goed lees zouden we allemaal onze t4 campertjes en ook gewone t4 bussen moeten gaan inruilen voor wat meer nieuwere en modernere auto,s.
Ben blij dat er nog steeds vervangende onderdelen beschikbaar zijn en komen om te kunnen blijven rijden in "oldtimers". Wat zou het anders saai worden op dit Forum.
Ieder moet voor zich kunnen bepalen wat hij of zij met zijn vervoermiddel wil doen.
Ben niet van plan mijn T4 van nu 15 jaar oud in te ruilen voor een nieuwe.![]()
![]()
JFA
ik heb het niet over een auto weg te doen,
maar wel om na te denken over camper elektronica,
om dat voor nieuwere techniek te vervangen na problemen.
Re: lader wetenswaardigheden
Hoezo kort door de bocht Peter ??Multivan Generation schreef:Je reactie is wat te kort door de bocht,J.F.A. schreef: Hoi Peter
Dus als ik het bovenstaande goed lees zouden we allemaal onze t4 campertjes en ook gewone t4 bussen moeten gaan inruilen voor wat meer nieuwere en modernere auto,s.
Ben blij dat er nog steeds vervangende onderdelen beschikbaar zijn en komen om te kunnen blijven rijden in "oldtimers". Wat zou het anders saai worden op dit Forum.
Ieder moet voor zich kunnen bepalen wat hij of zij met zijn vervoermiddel wil doen.
Ben niet van plan mijn T4 van nu 15 jaar oud in te ruilen voor een nieuwe.![]()
![]()
JFA
ik heb het niet over een auto weg te doen,
maar wel om na te denken over camper elektronica,
om dat voor nieuwere techniek te vervangen na problemen.
Kan me voorstellen dat mensen die een originele camper hebben en op problemen stuiten met de elektronica deze willen herstellen. Waarmee en hoe ze dat doen, is op dit Forum dikwijls beschreven. En deze personen zijn dan ook blij dat HenkK hen weer kan helpen. zonder hoge kosten te maken . Denk dat wij onze camper ook wel een beetje origineel willen houden. en geen bij elkaar geraapt aantal onderdelen voor de Westfalia Camper. Trouwens ieder moet maar voor zichzelf kiezen uit de voor hem beste oplossing.



JFA
T4 EXCLUSIVE 2001 TDI 150 PK Met een beetje tolerantie is het altijd vakantie
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: lader wetenswaardigheden
Dat was nu net de essentie van de vraagsteller ..J.F.A. schreef: Trouwens ieder moet maar voor zichzelf kiezen uit de voor hem beste oplossing.![]()
![]()
![]()
JFA
- HenkK
- Berichten: 815
- Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
- Locatie: Amsterdam- 06.26888522
- Contacteer:
Re: lader wetenswaardigheden
Bij de keuze van een lader moet je de specificaties natuurlijk nauwkeurig bestuderen. Wat de genoemde CTEK 7.0 accudruppellader betreft zie je dat de lader in een aantal situaties 15.1 tot 15.8 aan laadspanning kan leveren bij 7A\h. Het Westfalia display wordt hier niet blij van, is weliswaar beveiligd, maar schakelt wel de nodige functies uit, o.a. koelkast en verwarming.
Er zijn ook heel goede intelligente 3-traps laders (10A\h) te koop, die met een aanpassing in de oude behuizing kunnen worden gemonteerd, waarbij dan nog eens extra de oude behuizing als koelvlak gebruikt wordt.
Er zijn ook heel goede intelligente 3-traps laders (10A\h) te koop, die met een aanpassing in de oude behuizing kunnen worden gemonteerd, waarbij dan nog eens extra de oude behuizing als koelvlak gebruikt wordt.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
www.hrwerkplaats.nl
Re: lader wetenswaardigheden
Peter, kun jij gedachten lezen ??Multivan Generation schreef:Dat was nu net de essentie van de vraagsteller ..J.F.A. schreef: Trouwens ieder moet maar voor zichzelf kiezen uit de voor hem beste oplossing.![]()
![]()
![]()
JFA


JFA
T4 EXCLUSIVE 2001 TDI 150 PK Met een beetje tolerantie is het altijd vakantie
Re: lader wetenswaardigheden
Hallo Henk,
dus dat is de reden dat als de auto aan de laadpaal hangt het display niet alles weergeeft.
De koelkast en de kachel doen het gewoon wel.
Bij functioneren vanuit de hh accu doet geeft het display gewoon alles weer.
Ook dit mysterie hierbij opgelost
dus dat is de reden dat als de auto aan de laadpaal hangt het display niet alles weergeeft.
De koelkast en de kachel doen het gewoon wel.
Bij functioneren vanuit de hh accu doet geeft het display gewoon alles weer.
Ook dit mysterie hierbij opgelost
