jos_br schreef:Het is een geluidsdemper, wanneer je die weghaalt hoor je het eerder dat je gas geeft en lijkt het alsof er een betere gasrespons is. We hebben dit op de vermogenstestbank geprobeerd, geen meetbaar verschil.
Jos.
Hoe heb je dit getest dan?
Ik heb het live gelogd met VCDS tijdens het rijden.
Lexajax schreef:Uiteraard heb je niet meer vermogen(kan ook niet) maar het rijdt wel iets soepeler.
Het verschil is wel merkbaar.
Grt. Lex

Inderdaad, in het onderste toeren gebied is het merkbaar, de luchtmassameter gaat sneller naar iets hogere waarden, er wordt dan dus ook eerder, bij een lager toerental meer brandstof ingespoten. Het is marginaal maar toch.
t-vierder schreef:Wensvol denken?
Snautzer schreef:Lexajax schreef:
Er zat veel vervuiling bij de inlaat van het filterhuis.
Dat zal dan wel de reden zijn van het verhoogde rij plezier
Vanwaar dit sarcasme en negativisme?
websurfer schreef:ik heb het ook eerder alk gedaan en redelijk nuchetr bij dit soort aanpassingen
echter merkte ik ook een (lichte) verbetering bij optrekken en rijden
kost niets en geeft iets wat voordeel (betere luchtstroming)
in ieder geval was ik blij met deze gratis aanpassing

Inderdaad..
websurfer schreef:meer pk nee die zal je er niet mee halen maar waarom kan een verbeterde airflow (denk aan de K&N Filters ) de motoir niet beter laten oppakken ? en daarbij een gevoel is ook erg belangrijk dus als ik het gevoel heb dat het iets doet waarom dan niet
ps ik heb het niet als lullig opgevat hoor

Beckontheroad schreef:Meer pk kan niet?
Voor vermogen heb je brandstof en zuurstof nodig.
Meer lucht levert ook meer vermogen...neem de Open kelken...
JB
Pascal-141 schreef:Beckontheroad schreef:Meer pk kan niet?
Voor vermogen heb je brandstof en zuurstof nodig.
Meer lucht levert ook meer vermogen...neem de Open kelken...
JB
Je verhaal gaat niet op bij een TDI , daar word alles geregeld/afgesteld via de LMM en motorsturing ...
Op een TDI heeft bvb een K&N filter ook geen enkel nut . Integendeel , door de olie op de K&N filter gaat de LMM sneller kapot .
J vd Pal schreef:@Pascal,
Minder weerstand is toch meer lucht langs de LMM en dus meer brandstof inspuiting en dus meer PK's of zie ik nu iets over het hoofd?
Dat verhaal van K&N filters en kapotte LMM's is volgens mij alleen van toepassing voor de bosch LMM's en dan ook nog bepaalde modellen. Mijn Pierburg vindt mijn K&N filter in ieder geval geen probleem.
Pascal-141 schreef:Een K&N filter bied niet 1PK extra in een TDI , zet je T4 maar eens op de testbank , met K&N en met gewone luchtfilter

(meten = weten)
Doordat je in het lagere toerengebied iets meer airflow hebt, reageert de auto iets alerter op het gaspedaal.
Als je een K&N filter goed(en volgens de voorschriften) onderhoud, dan is dit voor een LMM geen probleem. De eerste Bosch LMM's en de oude Pierburg LMM's uit de eerste generaties TDI's zijn/waren wel gevoelig voor olie dampen die inbranden op de meetdraad van de LMM.
De latere Bosch en ook de Pierbug LMM's hebben hier geen last van. Nogmaals bij onderhoud van het filter volgens de specificaties van de fabrikant (K&N)
Doordat er meer lucht door een filter kan (bij lagere toerentallen), na verwijderen van de inlaattrechter) gaat de LMM dus iets sneller naar een hogere waarde, de motorcomputer kan hier als reactie op, bij een iets lager toerental iets meer brandstof inspuiten.
Op een vermogens testbank valt dit in de meetmarge.
Echter bij de hogere toerentallen zeg boven de 2100 rpm is het verschil in flow tussen een K&N filter en een origineel filter al veel minder, en boven de 3000 rpm verwaarloosbaar klein.
Daar waar de PK's gehaald worden bij een TDI, is boven de 3000 rpm, en daarbij maakt het niet uit of je wel of geen K&N filter hebt, daar hebben andere factoren meer invloed, zoals bijvoorbeeld inspuithoeveelheid en inspuitduur en turbodruk.
Waar het misverstand vaak zit, is dat men denkt dat je met een K&N filter er meer PK's kunt uithalen, maar dat is niet zo, omdat er grenzen in de kenvelden van de motorcomputer gezet worden. Er kan simpelweg niet meer brandstof ingespoten worden als de maximale grenswaarde die in het kenveld van de motorcomputer bepaald is. Ditzelfde geldt ook voor de turbodruk.
Onder de streep is de kostprijs van een K&N filter in vergelijking tot een origineel filter bij de VW-dealer gekocht, verdedigbaar als je ook de milieuaspecten in ogenschouw neemt. Over 150.000 km is een K&N filter goedkoper als een origineel filter bij de dealer aangeschaft, en je doet ook wat tegen de groeiende afvalberg, want een beter milieu...