Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
t4 1999 1.9 beetje aanpassen en wat airbrushen
t4 1999 1.9 beetje aanpassen en wat airbrushen
hallo allemaal,
ik ben nieuw hier op het forum, even voorstellen: ik ben Peter en ben 51 jaar, financieel adviseur en eigen ondernemer. Bouwen en aanpassen van allerlei voertuigen is een hobby. Na een oude hymer uit 1976 omgebouwd te hebben, met een motor, v6 automaat uit een omega, 2.5 ltr, een ratrod op basis van een chevy, in een pickup uitvoering met v 8, nu eens een busje,.....waarom niet?
Na lang zoeken een lief oud t4 tje gevonden, naar Limburg met de trein ( 5 uur onderweg) en deze opgehaald. De bus had 10 jaar trouw gediend en de mensen waren duidelijk gehecht geraakt aan deze bus.
Door het werk dat er aan zit ging deze in de verkoop. Voor deze was er een eigenaar die de bus in de lease had, dus hele historie erbij,.. altijd leuk. Sinds zaterdag 17 mei ben ik in het bezit gekomen en ik heb wat zaken die gedaan moeten:
de bus bonkt bij in 1 en naar 2, de koppeling en drukgroep zijn vervangen in 2013, moest er misschien ook een vliegwiel gedaan? of komt het bonken door de aandrijfassen? Tips welkom.
De bus heeft nul accessoires, das op zich ook zeldzaam, toch? ( wel een dubbel cabine)
Zondag de bekleding eruit gehaald en het geheel met de hoge druk reiniger uitgespoten, inclusief de bekleding, deze werd zowaar weer licht van kleur.
Maandag: RDW gebeld inzake de mogelijkheden tot om keuren. Deze vragen eerst een certificaat van de importeur dat de ombouw kan in dit type bus.... (nieuw voor mij)
Ik dacht dat de 1/3 e regeling gewoon van kracht was,... dus niet.
Mijn doel is om de dubbelcabine eruit te halen, luxe banken erin , en binnen panelen gebruiken van een multi van, indien mogelijk.
andere wielen, open daken erin maken en misschien een air-ride, wat airbrush erop en wat accessoires erin, van elektrische ramen en cv, tot achteruit rij camera en klapscherm stereo, , etc. Wie wat heeft liggen? alle ideeën welkom, ook zoek ik nette bumpers op te spuiten en dakspoiler.
tot zover.... de rest volgt.......
ik ben nieuw hier op het forum, even voorstellen: ik ben Peter en ben 51 jaar, financieel adviseur en eigen ondernemer. Bouwen en aanpassen van allerlei voertuigen is een hobby. Na een oude hymer uit 1976 omgebouwd te hebben, met een motor, v6 automaat uit een omega, 2.5 ltr, een ratrod op basis van een chevy, in een pickup uitvoering met v 8, nu eens een busje,.....waarom niet?
Na lang zoeken een lief oud t4 tje gevonden, naar Limburg met de trein ( 5 uur onderweg) en deze opgehaald. De bus had 10 jaar trouw gediend en de mensen waren duidelijk gehecht geraakt aan deze bus.
Door het werk dat er aan zit ging deze in de verkoop. Voor deze was er een eigenaar die de bus in de lease had, dus hele historie erbij,.. altijd leuk. Sinds zaterdag 17 mei ben ik in het bezit gekomen en ik heb wat zaken die gedaan moeten:
de bus bonkt bij in 1 en naar 2, de koppeling en drukgroep zijn vervangen in 2013, moest er misschien ook een vliegwiel gedaan? of komt het bonken door de aandrijfassen? Tips welkom.
De bus heeft nul accessoires, das op zich ook zeldzaam, toch? ( wel een dubbel cabine)
Zondag de bekleding eruit gehaald en het geheel met de hoge druk reiniger uitgespoten, inclusief de bekleding, deze werd zowaar weer licht van kleur.
Maandag: RDW gebeld inzake de mogelijkheden tot om keuren. Deze vragen eerst een certificaat van de importeur dat de ombouw kan in dit type bus.... (nieuw voor mij)
Ik dacht dat de 1/3 e regeling gewoon van kracht was,... dus niet.
Mijn doel is om de dubbelcabine eruit te halen, luxe banken erin , en binnen panelen gebruiken van een multi van, indien mogelijk.
andere wielen, open daken erin maken en misschien een air-ride, wat airbrush erop en wat accessoires erin, van elektrische ramen en cv, tot achteruit rij camera en klapscherm stereo, , etc. Wie wat heeft liggen? alle ideeën welkom, ook zoek ik nette bumpers op te spuiten en dakspoiler.
tot zover.... de rest volgt.......
Re: t4 1999 1.9 beetje aanpassen en wat airbrushen
vandaag aluminium velgen opgehaald,
235, 55, 17 inch
foto's volgen. (helaas waren de wielbouten weg)
moeten er conische bouten in? , M 14 x 1.5 34 of 35 lang?
235, 55, 17 inch
foto's volgen. (helaas waren de wielbouten weg)
moeten er conische bouten in? , M 14 x 1.5 34 of 35 lang?
Re: t4 1999 1.9 beetje aanpassen en wat airbrushen
NOU JE HEB HET NOG DRUK ZAT ZO TE HOREN
ALS JE DELEN ZOEK ZET DIT OP HET FORUM BIJ TE KOOP/GEVRAAGT DAT GAAT EEN STUK SNELLER
SUC6
WE ZULLEN JE VOLGEN EN WACHTEN OP DE EERSTE FOTO'S
ALS JE DELEN ZOEK ZET DIT OP HET FORUM BIJ TE KOOP/GEVRAAGT DAT GAAT EEN STUK SNELLER
SUC6

WE ZULLEN JE VOLGEN EN WACHTEN OP DE EERSTE FOTO'S
Rob & Lize
Re: t4 1999 1.9 beetje aanpassen en wat airbrushen
Ligt aan de velgen.peetstee4 schreef:vandaag aluminium velgen opgehaald,
235, 55, 17 inch
foto's volgen. (helaas waren de wielbouten weg)
moeten er conische bouten in? , M 14 x 1.5 34 of 35 lang?

Origineel VW/Audi is meestal bol-conisch, aftermarket meestal conisch.
Doe anders maar even een foto.

Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe)
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe)

Re: t4 1999 1.9 beetje aanpassen en wat airbrushen
Het is lang geleden dat ik hier op het forum iets neergezet heb.
De bus is inmiddels een probleempje rijker.
De koppakking is lek.
1.9 diesel ik dacht abl motor.
Die koppeling is nog steeds niet soepel, dus kan nu ook meteen gedaan.
Nu is mijn dilemma:
Dit gaan opknappen, in mijn eentje zonder brug.
Of
Andere motor erin meteen meer vermogen.
Een garage wil wel helpen, maar zeker niet voor niets. Koppeling en koppakking gaat wel 1000 kosten of meer.......
Een andere motor erin, eerst deze eruit kan ik zelf, een andere erin,....met hulp kan ook,.... Maar welke motor?
Liefst heb ik een v6 automaat, uit een amerikaan of zo, donor auto en dan alles over,.... Dat gaat weer heel veel aanpassingen met zich mee brengen.
Een ander blok erin, kan een volvo blok misschien?
Een ander vw blok is ook mogelijk, alleen hebben die vaak een hoge km stand..... En onvoorziene kosten.
Als ik een budget neem van 1500 wat kan er dan
Wat kan ermeer voor 2500.?
Alle ideen welkom........beter dan naar de sloop toch?
Mocht iemand een vr6 bus hebben,...........
De bus is inmiddels een probleempje rijker.
De koppakking is lek.
1.9 diesel ik dacht abl motor.
Die koppeling is nog steeds niet soepel, dus kan nu ook meteen gedaan.
Nu is mijn dilemma:
Dit gaan opknappen, in mijn eentje zonder brug.
Of
Andere motor erin meteen meer vermogen.
Een garage wil wel helpen, maar zeker niet voor niets. Koppeling en koppakking gaat wel 1000 kosten of meer.......
Een andere motor erin, eerst deze eruit kan ik zelf, een andere erin,....met hulp kan ook,.... Maar welke motor?
Liefst heb ik een v6 automaat, uit een amerikaan of zo, donor auto en dan alles over,.... Dat gaat weer heel veel aanpassingen met zich mee brengen.
Een ander blok erin, kan een volvo blok misschien?
Een ander vw blok is ook mogelijk, alleen hebben die vaak een hoge km stand..... En onvoorziene kosten.
Als ik een budget neem van 1500 wat kan er dan
Wat kan ermeer voor 2500.?
Alle ideen welkom........beter dan naar de sloop toch?
Mocht iemand een vr6 bus hebben,...........
Re: t4 1999 1.9 beetje aanpassen en wat airbrushen
hierbij ook nog wat foto's
- Bijlagen
-
- augustus 2016 009bus t4 kl1.jpg (49.59 KiB) 1863 keer bekeken
Re: t4 1999 1.9 beetje aanpassen en wat airbrushen
nog een
- Bijlagen
-
fotos tm juni 486kl2.jpg
- (73.1 KiB) 793 keer gedownload
Re: t4 1999 1.9 beetje aanpassen en wat airbrushen
nog een paar
- Bijlagen
-
- fotos tm mei 2016 281kl4.jpg (59.77 KiB) 1861 keer bekeken
-
fotos tm mei 2016 277kl3.jpg
- (62.96 KiB) 792 keer gedownload
Re: t4 1999 1.9 beetje aanpassen en wat airbrushen
Vette bus , zeer mooi brush werk!!
Re: t4 1999 1.9 beetje aanpassen en wat airbrushen
Dank je, maar met een kapotte koppakking is het ook niets nu
Re: t4 1999 1.9 beetje aanpassen en wat airbrushen
Meer vermogen zou moeten kunnen tot op zekere hoogte. De koppeling daarintegen zal de bottleneck zijn of je zou de hele boel moeten overbouwen van een t4 . Beste even pascal contacten. Die weet moeilijk veel van de t4 en kan je goed advies geven.
Re: t4 1999 1.9 beetje aanpassen en wat airbrushen
Deze meneer heeft een 2.4d naar een volvo d5252 tdi van 140pk omgebouwd.
http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.php?t=241362
http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.php?t=241362
Re: t4 1999 1.9 beetje aanpassen en wat airbrushen
Bedankt voor de link. Heb het gelezen maar de fotos krijg ik niet te zien.
Waarom bouwt men niet de complete motor met subframe over?
Waarom bouwt men niet de complete motor met subframe over?
Re: t4 1999 1.9 beetje aanpassen en wat airbrushen
parts code prefix: ???, ID codes: AAT, ACV, AEL, AHY, AJT, ANG, ANH, ANJ, AXG, BBR, BCU, BCV, BTW, Volvo D5252T
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_V ... s#2.5R5TDI
Geen id. Trouwens die d5252t komt bij vw vandaan. Vandaar denk ik dat het te doen moet zijn om ze uit te wisselen . Op zich interessant want die 5252t leverd standaard al 140 pk en is bij lange niet zo duur als een acv motor.
Om d4 foto te zien moet je lid worden. Is gratis.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_V ... s#2.5R5TDI
Geen id. Trouwens die d5252t komt bij vw vandaan. Vandaar denk ik dat het te doen moet zijn om ze uit te wisselen . Op zich interessant want die 5252t leverd standaard al 140 pk en is bij lange niet zo duur als een acv motor.
Om d4 foto te zien moet je lid worden. Is gratis.
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: t4 1999 1.9 beetje aanpassen en wat airbrushen
Een motorombouw is altijd mogelijk , de vraag is alleen : hoeveel geld wil je er tegenaan gooien ?
Vertrekkend van de basis dat je nu hebt : 1.9td , moet je er rekening mee houden dat het dan niet alleen een motor betreft , maar ook alles wat er bij komt : motor , versnellingsbak , bakbediening , uitlaat , aandrijfassen , remmen , aanbouwdelen vd motor , enz ...
De versnellingsbak van de 1.9td kan niet veel extra vermogen aan , daarvoor is de bak te licht uitgevoerd . Je kan in plaats van de 1.9td er bvb een 1.9TDI (uit een Golf of Passat of zo) inlepelen , dat past op de bak , maar dan zou ik het vermogen wel beperkt houden (bvb een 90 pk blok) om de versnellingsbak te sparen. (komt er ook wel een zooi electronica bij )
Een andere mogelijkheid is een complete aandrijflijn van een 2.5TDI (uit een T4) erin te lepelen . Dan is het gewoon een donorauto zoeken , en alles overbouwen. (inclusief bijhorende electronica , ECU enz)
Als je er een "vreemde" V6 in wil : een V6 blok gaat te groot zijn om dwars in de beperkte motorruimte van de T4 te krijgen. Het compacte VR6 van VW lukt wel als je er een wijsneus gaat opbouwen ook . In een korte neus past een VR6 ook niet , tenzij je de neus gaat verbouwen .
De goedkoopste oplossing is natuurlijk je huidige blokje gewoon voorzien van een nieuwe koppakking en bvb ook nieuwe koppeling (en motor -en baksteunen , want die kunnen ook oorzaak zijn van het schokkend vertrekken) De 1.9td kun je ook makkelijk van een paar extra paardjes voorzien . (van 68 naar pakweg 85-90) Dat maakt het al een stuk vlotter .
Vertrekkend van de basis dat je nu hebt : 1.9td , moet je er rekening mee houden dat het dan niet alleen een motor betreft , maar ook alles wat er bij komt : motor , versnellingsbak , bakbediening , uitlaat , aandrijfassen , remmen , aanbouwdelen vd motor , enz ...
De versnellingsbak van de 1.9td kan niet veel extra vermogen aan , daarvoor is de bak te licht uitgevoerd . Je kan in plaats van de 1.9td er bvb een 1.9TDI (uit een Golf of Passat of zo) inlepelen , dat past op de bak , maar dan zou ik het vermogen wel beperkt houden (bvb een 90 pk blok) om de versnellingsbak te sparen. (komt er ook wel een zooi electronica bij )
Een andere mogelijkheid is een complete aandrijflijn van een 2.5TDI (uit een T4) erin te lepelen . Dan is het gewoon een donorauto zoeken , en alles overbouwen. (inclusief bijhorende electronica , ECU enz)
Als je er een "vreemde" V6 in wil : een V6 blok gaat te groot zijn om dwars in de beperkte motorruimte van de T4 te krijgen. Het compacte VR6 van VW lukt wel als je er een wijsneus gaat opbouwen ook . In een korte neus past een VR6 ook niet , tenzij je de neus gaat verbouwen .
De goedkoopste oplossing is natuurlijk je huidige blokje gewoon voorzien van een nieuwe koppakking en bvb ook nieuwe koppeling (en motor -en baksteunen , want die kunnen ook oorzaak zijn van het schokkend vertrekken) De 1.9td kun je ook makkelijk van een paar extra paardjes voorzien . (van 68 naar pakweg 85-90) Dat maakt het al een stuk vlotter .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper