Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

turbo T5 2009

vragen over de T5
Plaats reactie
ouwebaas
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 nov 2013, 21:03

turbo T5 2009

Bericht door ouwebaas »

Beste,

ik zit met een dilemma waar jullie wellicht een antwoord op hebben.
Mijn T5 2,5 heeft op 21 sept 2015 een nieuwe turbo gekregen omdat hij niet meer vooruit te branden was en erg rookte.
op 20 sept 2016 staat mijn bus bij een andere garage voor onderhoud die mij verteld dat deze turbo bovenop gas lekt en onderop olie lekt.
Ik meteen terug naar de garage waar deze toen vervangen is.(er zit immers een jaar volledige garantie op dit soort reparatie's)
echt mazzel omdat het precies binnen een jaar is.
maaarrrrrrr......
de garagehouder verteld mij dat het lekken van uitlaatgassen bovenop en olie onderaan, normaal is.
elke t5 2,5 heeft dit !!!
een turbo zou ongeveer 35000 km mee gaan.

nu weet ik niet wat de normale reparatie is voor dit, maar ik heb 1700,- betaald en kan dit dan volgens hun om de 1 a 2 jaar verwachten.
Ik ben echt geen wilde bras.
rijd smorgens als een bejaarde om hem netjes warm te rijden en kom nooit boven de 4000 toeren.
elk half jaar onderhoud en controle.
Ik vraag me dan ook af of ik de enige ben met dit probleem of dat het misschien de garagehouder is die zich er makkelijk van af wilt houden.
arbeidsloon is natuurlijk kosten/tijd voor hun.

iemand een idee hoe en wat ik hiermee kan?

Ik hoor graag van jullie

Roeland
Gebruikersavatar
richard-413
Berichten: 59
Lid geworden op: 29 nov 2014, 11:21

Re: turbo T5 2009

Bericht door richard-413 »

ouwebaas schreef:Beste,

ik zit met een dilemma waar jullie wellicht een antwoord op hebben.
Mijn T5 2,5 heeft op 21 sept 2015 een nieuwe turbo gekregen omdat hij niet meer vooruit te branden was en erg rookte.
op 20 sept 2016 staat mijn bus bij een andere garage voor onderhoud die mij verteld dat deze turbo bovenop gas lekt en onderop olie lekt.
Ik meteen terug naar de garage waar deze toen vervangen is.(er zit immers een jaar volledige garantie op dit soort reparatie's)
echt mazzel omdat het precies binnen een jaar is.
maaarrrrrrr......
de garagehouder verteld mij dat het lekken van uitlaatgassen bovenop en olie onderaan, normaal is.
elke t5 2,5 heeft dit !!!
een turbo zou ongeveer 35000 km mee gaan.

nu weet ik niet wat de normale reparatie is voor dit, maar ik heb 1700,- betaald en kan dit dan volgens hun om de 1 a 2 jaar verwachten.
Ik ben echt geen wilde bras.
rijd smorgens als een bejaarde om hem netjes warm te rijden en kom nooit boven de 4000 toeren.
elk half jaar onderhoud en controle.
Ik vraag me dan ook af of ik de enige ben met dit probleem of dat het misschien de garagehouder is die zich er makkelijk van af wilt houden.
arbeidsloon is natuurlijk kosten/tijd voor hun.

iemand een idee hoe en wat ik hiermee kan?

Ik hoor graag van jullie

Roeland
Nou ik heb de turbo ook een keer moeten vervangen omdat deze stuk was en dit is door de bedrijfwagen dealer gedaan kosten hiervoor waren lager en dat was bij een km stand van 140 000 dit was de eerste turbo vanaf de fabriek dat hij dus elke 35 000 stuk gaat is gewoon onzin ook was mijn turbo gewoon schoon
jordydereus

Re: turbo T5 2009

Bericht door jordydereus »

Belachelijk.

Mijn turbo gaat al 50.000 km mee.
En 1700. Is erg veel.

Ik zou het er niet bij laten zitten...
InfoMuis
Berichten: 668
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: turbo T5 2009

Bericht door InfoMuis »

mijn turbo zit op meer dan 150000km. Moet wel melden dat ik de laatste 1/2 jaar 3 keer noodloop heb, met de bekende overdruk melding.
ouwebaas
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 nov 2013, 21:03

Re: turbo T5 2009

Bericht door ouwebaas »

bedankt voor de reactie's

op dit moment werkt deze turbo nog goed hoor maar de lekkage's geven mij geen vertrouwd gevoel.
toch maar weer ff terug naar de garage en kijken wat ik kan regelen.

ze zullen het wel proberen weg te praten zoals eerder, maar dan moet ik misschien naar de bovag oid.
johan p
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 dec 2010, 20:38

Re: turbo T5 2009

Bericht door johan p »

neem eens contact op met jb autoservice in dieverbrug die kan u wellicht meer vertellen over dit probleem sucses
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: turbo T5 2009

Bericht door Pim 328 »

Dat alle turbo's lekken is een onzin verhaal.

Deze turbo is gewoon niet goed gemonteerd.
Turbo zit op het blok vast met 2 moeren en inbus (12kant) bout.
Deze moeten met 40 nm en 90 graden worden aangedraaid, eerst hand vast en dan eerst de moeren en dan de bout.
De 3 boutjes wat boven op de turbo zitten moeten eerst met 30 nm vast gedraaid worden en daarna om en om met 90 graden totdat ze goed vast zitten.

Of ze hebben oude pakkingen hergebruikt dan krijg je dit ook.
Pakkingen en flensen incl. bouten, moeren moeten allemaal vervangen worden. dit ivm rekbouten.

Mocht je er niet uitkomen bij het bedrijf wil ik hem rustig een keer voor je goed monteren.

mvg Pim
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
ouwebaas
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 nov 2013, 21:03

Re: turbo T5 2009

Bericht door ouwebaas »

ik ben gisteren nog een keer geweest bij deze garage en ze gaan hem, na veel aandringen, weer vervangen (kostenloos).
met de informatie die ik nu heb let ik wel goed op of hij niet weer gaat lekken.
neem aan dat er gewoon weer een jaar garantie op is.

even voor de duidelijkheid.
een turbo moet dus normaal gesproken minimaal 50k meegaan bij normaal gebruik?
er moet geen enkele lekkage zijn, gas of olie?
alle materialen om deze turbo te monteren moeten ook altijd vervangen worden?

# Pim, bedankt voor je aanbod, maar is op dit moment niet nodig
alhoewel het misschien wel verstandig is om het bij een ander te laten controleren?
het vertrouwen in deze garage is echt wel verloren.
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: turbo T5 2009

Bericht door Deki »

Nee man Turbo gaat veel langer mee mijne na 9jaar en 145.000 vervangen !! 35000 wat een Mafkees zeg is dat of je hebt gewoon pech :huilen
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: turbo T5 2009

Bericht door WouterW »

Er zijn onderhand al ontelbare turboladers nodeloos vervangen, vaak omdat gevraagde drukken niet gehaald of juist overschreden worden. De uitgelezen foutcodes zijn dan ook vrij algemeen van aard. Vaak ligt het werkelijke probleem in de ademhaling rond de turbo, óf lekkage in inlaattraject of juist blokkage in het uitlaattraject. Kan vanaf hier ook geen diagnose stellen, maar de originele turbolader van mijn bijna 13 jaar oude t5 is na bijna 360.000km nog helemaal fris.
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: turbo T5 2009

Bericht door Beckontheroad »

Komt mij ook vreemd over, de tijd van de Saabs waar de turbo scheurde door warmte stuwing is ver achter ons.
Zelf 3x diesels met turbo elk ca 150-180k km, nooit enig turbo gerelateerd probleem gehad.


suc6
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33870
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: turbo T5 2009

Bericht door Multivan Generation »

WouterW schreef:Er zijn onderhand al ontelbare turboladers nodeloos vervangen, vaak omdat gevraagde drukken niet gehaald of juist overschreden worden. De uitgelezen foutcodes zijn dan ook vrij algemeen van aard. Vaak ligt het werkelijke probleem in de ademhaling rond de turbo, óf lekkage in inlaattraject of juist blokkage in het uitlaattraject. Kan vanaf hier ook geen diagnose stellen, maar de originele turbolader van mijn bijna 13 jaar oude t5 is na bijna 360.000km nog helemaal fris.
Helemaal met je eens :toppie
Plaats reactie