Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
BMW E30 of E36 veren voor te verlagen?
- OldschoolCustoms
- Berichten: 501
- Lid geworden op: 23 mei 2016, 11:46
- Locatie: Retie (BE)
BMW E30 of E36 veren voor te verlagen?
Heb op verschillende Engelstalige fora gelezen dat men van een BMW E30 of 36 de -4cm veren gebruikt om een transporter tot 8,5 a 9cm te verlagen, dus net dat tikkeltje meer.
Zijn er dat dat al gedaan hebben, zoja wat zijn uw bedenkingen hierbij?
Zijn er dat dat al gedaan hebben, zoja wat zijn uw bedenkingen hierbij?
Current rides:
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: BMW E30 of E36 veren voor te verlagen?
Dat wist ik 15 jaar geleden al ... naast BMW veren , worden ook veren van Opel (calibra , astra ,...) gebruikt . Maar dat is in de meer extremere gevallen , als je echt heel laag wil gaan , en je auto alleen wil gebruiken voor meetings of shows , want hier in Belgie valt daar gewoon niet mee te rijden door al de drempels en de barslechte wegen. Bovendien zijn die BMW en Opel veren zo slap , dat je niks ,maar ook niks meer kan in laden .OldschoolCustoms schreef:Heb op verschillende Engelstalige fora gelezen dat men van een BMW E30 of 36 de -4cm veren gebruikt om een transporter tot 8,5 a 9cm te verlagen, dus net dat tikkeltje meer.
Zijn er dat dat al gedaan hebben, zoja wat zijn uw bedenkingen hierbij?
Je moet je niet te hard verkijken op wat op de Engelse fora geschreven word over verlagen , want daar rijden er heel veel rond met een genotched chassis. Dus ze slijpen gewoon de helft van de chassisbalken weg om lager te kunnen gaan en om zo toch nog veerweg over te houden.
Mijn Westfalia ligt op de bumpstops , ik heb aan de wielen misschien 2a3cm veerweg over , wat heel weinig is . (En heel hard) Maar mijn Westfalia is dan ook niet mijn dagelijkse auto , want dat zou bijna niet te doen zijn om er zo dagelijks mee rond te rijden. Aan de ophanging zelf , is de enige veerweg het indrukken van de rubber (bumpstops). Bumpstops zelf kun je ook inkorten of verwijderen , maar ingekorte bumpstops maken alles nog harder, en als ze verwijderd zijn , klopt de ophanging tegen het chassis (en dat zijn harde klappen). Been there , done that ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: BMW E30 of E36 veren voor te verlagen?
Ik heb afgelopen week ook wat op de engelse forums zitten lezen.
Daar doen ze ook op banden en velgen gebied niet al te moeilijk.
Volgens mij monteren ze daar gewoon lukraak banden en velgen zonder ook maar te kijken naar draagvermogens
Daar doen ze ook op banden en velgen gebied niet al te moeilijk.
Volgens mij monteren ze daar gewoon lukraak banden en velgen zonder ook maar te kijken naar draagvermogens
- OldschoolCustoms
- Berichten: 501
- Lid geworden op: 23 mei 2016, 11:46
- Locatie: Retie (BE)
Re: BMW E30 of E36 veren voor te verlagen?
Nja dat ze zo slap zijn wist ik niet nou veel laden ga ik zelden doen en dan zal het al max 300kg ofzo zijn zoals dit weekend volledig subframe met remmen, motorblok en boite van een golf 2
Maar wat is het verstandigste dan om toch een "beetje" comfort te hebben. Weet dat verlagen en comfort niet echt samen gaan maar toch.
Heb bij Kean ook geïnformeerd voor ultra low veren maar moet op maat gemaakt worden en wil niet weten wat ik dan kwijt ben.
Ook heb ik nog -5cm veren liggen, daar een ring afslijpen en monteren tot het de gewenste verlaging heeft? Want wil echt nog een kleine 2cm zakken
Maar wat is het verstandigste dan om toch een "beetje" comfort te hebben. Weet dat verlagen en comfort niet echt samen gaan maar toch.
Heb bij Kean ook geïnformeerd voor ultra low veren maar moet op maat gemaakt worden en wil niet weten wat ik dan kwijt ben.
Ook heb ik nog -5cm veren liggen, daar een ring afslijpen en monteren tot het de gewenste verlaging heeft? Want wil echt nog een kleine 2cm zakken
Current rides:
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
-
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 27 apr 2015, 17:09
Re: BMW E30 of E36 veren voor te verlagen?
dan kunde even goed gewoon kunstof buizen nemen die op maat zagen en monteren ipv uw schokdempers zonder veren das nog veiliger danOldschoolCustoms schreef:Nja dat ze zo slap zijn wist ik niet nou veel laden ga ik zelden doen en dan zal het al max 300kg ofzo zijn zoals dit weekend volledig subframe met remmen, motorblok en boite van een golf 2
Maar wat is het verstandigste dan om toch een "beetje" comfort te hebben. Weet dat verlagen en comfort niet echt samen gaan maar toch.
Heb bij Kean ook geïnformeerd voor ultra low veren maar moet op maat gemaakt worden en wil niet weten wat ik dan kwijt ben.
Ook heb ik nog -5cm veren liggen, daar een ring afslijpen en monteren tot het de gewenste verlaging heeft? Want wil echt nog een kleine 2cm zakken
laat uw veren dan persen of steek een schroefset
- Multivan Generation
- Berichten: 34478
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: BMW E30 of E36 veren voor te verlagen?
-4 tot -5 cm geeft nog voldoende comfort.OldschoolCustoms schreef:Maar wat is het verstandigste dan om toch een "beetje" comfort te hebben. Weet dat verlagen en comfort niet echt samen gaan maar toch.
- OldschoolCustoms
- Berichten: 501
- Lid geworden op: 23 mei 2016, 11:46
- Locatie: Retie (BE)
Re: BMW E30 of E36 veren voor te verlagen?
Schroefkit zit er al onder en zit op men max. Aangezien de stelring er ook niet meer tussen zit.De_Vermeulen schreef:dan kunde even goed gewoon kunstof buizen nemen die op maat zagen en monteren ipv uw schokdempers zonder veren das nog veiliger danOldschoolCustoms schreef:Nja dat ze zo slap zijn wist ik niet nou veel laden ga ik zelden doen en dan zal het al max 300kg ofzo zijn zoals dit weekend volledig subframe met remmen, motorblok en boite van een golf 2
Maar wat is het verstandigste dan om toch een "beetje" comfort te hebben. Weet dat verlagen en comfort niet echt samen gaan maar toch.
Heb bij Kean ook geïnformeerd voor ultra low veren maar moet op maat gemaakt worden en wil niet weten wat ik dan kwijt ben.
Ook heb ik nog -5cm veren liggen, daar een ring afslijpen en monteren tot het de gewenste verlaging heeft? Want wil echt nog een kleine 2cm zakken
laat uw veren dan persen of steek een schroefset
Veren laten persen heb ik ook al aan zitte denken maar zou ni weten waar je da kan doen.
Zit nu op -7 a -7,5 en heb nog in mijn ogen bijna even veel comfort als origineel.Multivan Generation schreef:-4 tot -5 cm geeft nog voldoende comfort.OldschoolCustoms schreef:Maar wat is het verstandigste dan om toch een "beetje" comfort te hebben. Weet dat verlagen en comfort niet echt samen gaan maar toch.
Current rides:
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- OldschoolCustoms
- Berichten: 501
- Lid geworden op: 23 mei 2016, 11:46
- Locatie: Retie (BE)
Re: BMW E30 of E36 veren voor te verlagen?
Plus wa voor een zever is da?! Vroeger hoeveel hebben er da ni gedaan om toch hun auto verlaagd te krijgen ... is het de beste manier NEE maar het is een manier om het goeikoop te doen en heb ze toch liggenDe_Vermeulen schreef:dan kunde even goed gewoon kunstof buizen nemen die op maat zagen en monteren ipv uw schokdempers zonder veren das nog veiliger danOldschoolCustoms schreef:Nja dat ze zo slap zijn wist ik niet nou veel laden ga ik zelden doen en dan zal het al max 300kg ofzo zijn zoals dit weekend volledig subframe met remmen, motorblok en boite van een golf 2
Maar wat is het verstandigste dan om toch een "beetje" comfort te hebben. Weet dat verlagen en comfort niet echt samen gaan maar toch.
Heb bij Kean ook geïnformeerd voor ultra low veren maar moet op maat gemaakt worden en wil niet weten wat ik dan kwijt ben.
Ook heb ik nog -5cm veren liggen, daar een ring afslijpen en monteren tot het de gewenste verlaging heeft? Want wil echt nog een kleine 2cm zakken
laat uw veren dan persen of steek een schroefset
Current rides:
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
-
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 27 apr 2015, 17:09
Re: BMW E30 of E36 veren voor te verlagen?
Als ge zo'n redenering volgt waarom vraagde dan iets doe dan gewoon uw goesting,OldschoolCustoms schreef:Plus wa voor een zever is da?! Vroeger hoeveel hebben er da ni gedaan om toch hun auto verlaagd te krijgen ... is het de beste manier NEE maar het is een manier om het goeikoop te doen en heb ze toch liggenDe_Vermeulen schreef:dan kunde even goed gewoon kunstof buizen nemen die op maat zagen en monteren ipv uw schokdempers zonder veren das nog veiliger danOldschoolCustoms schreef:Nja dat ze zo slap zijn wist ik niet nou veel laden ga ik zelden doen en dan zal het al max 300kg ofzo zijn zoals dit weekend volledig subframe met remmen, motorblok en boite van een golf 2
Maar wat is het verstandigste dan om toch een "beetje" comfort te hebben. Weet dat verlagen en comfort niet echt samen gaan maar toch.
Heb bij Kean ook geïnformeerd voor ultra low veren maar moet op maat gemaakt worden en wil niet weten wat ik dan kwijt ben.
Ook heb ik nog -5cm veren liggen, daar een ring afslijpen en monteren tot het de gewenste verlaging heeft? Want wil echt nog een kleine 2cm zakken
laat uw veren dan persen of steek een schroefset
Der zijn zoveel mensen die dingen doen die niet kunnen dus dan is dat maar in orde
Anders moete ook een gat uit uw steunbalken slijpen dat doen ze ook om lager te gaan dus zal dat dan ook wel goed zijn, de fabrikanten bouwen dat gewoon zo voor het geld uit uw zakken te halen en u te kloten
Als gij een afgeslepen veer recht op uw veerschotel krijgt en dat ze blijft zitten als ge door een gat rijdt dan doede ma en hopelijk rijde mij of mijn kindere niet dood omdat het mis loopt
- OldschoolCustoms
- Berichten: 501
- Lid geworden op: 23 mei 2016, 11:46
- Locatie: Retie (BE)
Re: BMW E30 of E36 veren voor te verlagen?
Ja want zou da half gebakke maken en eronder steken ... als ge da deftig doet gaat uw veer daar nooit kunne afschieten, maar swat tees is een discussie zonder einde en was ook ni de bedoeling van deze topic en mijn vraag.De_Vermeulen schreef:Als ge zo'n redenering volgt waarom vraagde dan iets doe dan gewoon uw goesting,OldschoolCustoms schreef:Plus wa voor een zever is da?! Vroeger hoeveel hebben er da ni gedaan om toch hun auto verlaagd te krijgen ... is het de beste manier NEE maar het is een manier om het goeikoop te doen en heb ze toch liggenDe_Vermeulen schreef:
dan kunde even goed gewoon kunstof buizen nemen die op maat zagen en monteren ipv uw schokdempers zonder veren das nog veiliger dan
laat uw veren dan persen of steek een schroefset
Der zijn zoveel mensen die dingen doen die niet kunnen dus dan is dat maar in orde
Anders moete ook een gat uit uw steunbalken slijpen dat doen ze ook om lager te gaan dus zal dat dan ook wel goed zijn, de fabrikanten bouwen dat gewoon zo voor het geld uit uw zakken te halen en u te kloten
Als gij een afgeslepen veer recht op uw veerschotel krijgt en dat ze blijft zitten als ge door een gat rijdt dan doede ma en hopelijk rijde mij of mijn kindere niet dood omdat het mis loopt
Current rides:
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: BMW E30 of E36 veren voor te verlagen?
Vermeulen heeft gelijk : hoe ga je een veer waar edn ring is afgeslepen op zijn plaats houden bij een T4 ? Iedere veer voor een T4 heeft een buitenste ring die toeloopt naar een kleine diameter om de veer rond de "tappen" te houden . Zit die kleine ring er niet , dan kan de veer zich verzetten.
Er zijn verlagingsveren te vinden , die echt laag gaan .
Ik heb zelf ook meerdere types verlagingsveren , waaronder geperste ( geperst bij de fabrikant , niet zelf gedaan met heet te stoken)
Er zijn verlagingsveren te vinden , die echt laag gaan .
Ik heb zelf ook meerdere types verlagingsveren , waaronder geperste ( geperst bij de fabrikant , niet zelf gedaan met heet te stoken)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 34478
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: BMW E30 of E36 veren voor te verlagen?
Misschien dan toch uw ogen na laten kijken, want wat je schrijft klopt niet..OldschoolCustoms schreef:Zit nu op -7 a -7,5 en heb nog in mijn ogen bijna even veel comfort als origineel.Multivan Generation schreef:-4 tot -5 cm geeft nog voldoende comfort.OldschoolCustoms schreef:Maar wat is het verstandigste dan om toch een "beetje" comfort te hebben. Weet dat verlagen en comfort niet echt samen gaan maar toch.
Ik heb onze bus maximaal zo laag als hieronder gehad..
Looks leuk, comfort: bijna niets en stoten op verkeersdrempels
Voor wat betreft veiligheid, geef dat hogere prioriteit.
Neem anders een contact op met stintjen, die had hetzelfde voor ogen..
UK-forum; neem alles wat ze daar schrijven maar met een korreltje en soms wel een grote korrel zout..
- OldschoolCustoms
- Berichten: 501
- Lid geworden op: 23 mei 2016, 11:46
- Locatie: Retie (BE)
Re: BMW E30 of E36 veren voor te verlagen?
Zal aan mij liggen dan, maar enkel de verkeerdrempels ja daar moet je een beetje rustiger overgaan dan als hij origineel staat en putten voel je mss klein beetje meer dan ervoor maar nogmaals zal aan mij liggen.Multivan Generation schreef:Misschien dan toch uw ogen na laten kijken, want wat je schrijft klopt niet..OldschoolCustoms schreef:Zit nu op -7 a -7,5 en heb nog in mijn ogen bijna even veel comfort als origineel.Multivan Generation schreef:
-4 tot -5 cm geeft nog voldoende comfort.
Ik heb onze bus maximaal zo laag als hieronder gehad..
Looks leuk, comfort: bijna niets en stoten op verkeersdrempels
Voor wat betreft veiligheid, geef dat hogere prioriteit.
Neem anders een contact op met stintjen, die had hetzelfde voor ogen..
UK-forum; neem alles wat ze daar schrijven maar met een korreltje en soms wel een grote korrel zout..
Current rides:
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- OldschoolCustoms
- Berichten: 501
- Lid geworden op: 23 mei 2016, 11:46
- Locatie: Retie (BE)
Re: BMW E30 of E36 veren voor te verlagen?
De veer van de schroefkit zit ook rondom ne cm van die tap vanonder, en beweegt gene cm zelfs over ne vluchtheuvel. Maar zoals ik hiernet al zei ik zal het mij allemaal inbeelden. Natuurlijk als da 3cm rondom speling heeft heeft da meer 'kans' tot bewegen.Pascal-141 schreef:Vermeulen heeft gelijk : hoe ga je een veer waar edn ring is afgeslepen op zijn plaats houden bij een T4 ? Iedere veer voor een T4 heeft een buitenste ring die toeloopt naar een kleine diameter om de veer rond de "tappen" te houden . Zit die kleine ring er niet , dan kan de veer zich verzetten.
Er zijn verlagingsveren te vinden , die echt laag gaan .
Ik heb zelf ook meerdere types verlagingsveren , waaronder geperste ( geperst bij de fabrikant , niet zelf gedaan met heet te stoken)
Current rides:
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
Re: BMW E30 of E36 veren voor te verlagen?
mooie nette verlangingMultivan Generation schreef:Misschien dan toch uw ogen na laten kijken, want wat je schrijft klopt niet..OldschoolCustoms schreef:Zit nu op -7 a -7,5 en heb nog in mijn ogen bijna even veel comfort als origineel.Multivan Generation schreef:
-4 tot -5 cm geeft nog voldoende comfort.
Ik heb onze bus maximaal zo laag als hieronder gehad..
Looks leuk, comfort: bijna niets en stoten op verkeersdrempels
Voor wat betreft veiligheid, geef dat hogere prioriteit.
Neem anders een contact op met stintjen, die had hetzelfde voor ogen..
UK-forum; neem alles wat ze daar schrijven maar met een korreltje en soms wel een grote korrel zout..

