Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

D3WZ naar standkachel ombouwen

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: D3WZ naar standkachel ombouwen

Bericht door Multivan Generation »

Dat pompje moet eerst draaien, dat is een vereiste, en wordt getest door de stuurmodule voordat daadwerkelijk de standkachel zelf op gaat starten.
Werkt het pompje dus niet of pas veel later, dan zal er een fout optreden(er wordt niet aan een criterium voldaan) en zal de standkachel na maximaal 3 minuten uit gaan..
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: D3WZ naar standkachel ombouwen

Bericht door koekie520 »

Het gaat om het pompje dat het koelwater laat circuleren, dat pompje wordt toch gestuurd door een relais? ik zie niet in hoe de kachel gaat controleren of die draait.
Ik heb reeds verschillende testen gedaan. Ik heb een probleem met het opstarten van de kachel als het koelwaterpompje al draait en als de batterij in rustspanning is. Dus enkele uren van de lader of motor een dag uit.
Als ik op wintersport ben, camping of eender welke laadpaal dan zet ik de kachel op een half uurtje voor vertrek. Dan doet hij het goed.
Geprogrammeerd met het klokje en na 8u op de parking van het werk start hij niet meer. Laat ik de koelwaterpomp uit dan start hij wel. Die mag van mij gerust pas beginnen draaien een minuut na het opstarten van de kachel. Wacht je wat langer dan gaat hij in overtemperatuur alarm idd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: D3WZ naar standkachel ombouwen

Bericht door Multivan Generation »

Het regelapparaat -J162 berekent de warmtebehoefte aan de hand van de temperatuurmetingen van de voeler voor koelvloeistoftemperatuur, verwarming -G241.
Bedraagt de temperatuur van de koelvloeistof 85 °C, dan wordt de vloeistofkachel uitgeschakeld. De kachel onderbreekt de regeling. Daarna begint de naloop van 100 seconden. Tijdens de naloop draait de aanjager inlaatlucht -V6 op maximumsnelheid. Circulatiepomp -V55 draait verder tot de volgende regelstart.
De regelstart begint bij een koelvloeistoftemperatuur van 65 °C in de hoogste verwarmingstrap bij het hoogste toerental van aanjager inlaatlucht -V6.
Wordt de kachel uitgeschakeld of treedt er een storingsuitschakeling op, dan vindt de naloop van de aanjager inlaatlucht -V6 met een laag toerental plaats.
De vlam wordt door de thermobeveiliging -G64 gecontroleerd en de maximaal toegestane temperatuur wordt door de oververhittingsvoeler -G189 gecontroleerd. Beide zijn van invloed op het regelapparaat -J162, dat bij storingen uitschakelt.
Ontbrandt de kachel niet binnen 90 seconden na het begin van het brandstoftransport, dan wordt de start herhaald. Ontbrandt de kachel weer niet binnen 90 seconden, dan vindt een storingsuitschakeling plaats.
Gaat de vlam tijdens de werking vanzelf uit, dan wordt eerst een nieuwe start uitgevoerd. Ontbrandt de kachel niet binnen 90 seconden na het inschakelen van het brandstoftransport of ontbrandt deze wel en gaat weer uit, dan vindt een storingsuitschakeling plaats. Door uit- en weer inschakelen kan de storingsuitschakeling weer ongedaan worden gemaakt.
Bij oververhitting (vloeistoftekort, slecht ontlucht koelcircuit) treedt de oververhittingsvoeler -G189 in werking.
De brandstoftoevoer wordt onderbroken. Aansluitend vindt een storingsuitschakeling plaats.
Is de oververhittingsoorzaak verholpen, dan kan de vloeistofkachel door uit- en weer inschakelen opnieuw worden gestart -voorwaarde: de vloeistofkachel is voldoende afgekoeld!
Het in rood vermeldde zal dus indirect gebeuren..
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: D3WZ naar standkachel ombouwen

Bericht door koekie520 »

Dat bedoel ik dus, gewoon een relais met vertraging ertussen zodat het koelpompje begint te draaien na de opstartcyclus van de kachel. Na een minuut is die normaal volop aan't branden maar zeker nog niet overhit.
Plaats reactie