Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T4 '96 2.4 start erg moeilijk
T4 '96 2.4 start erg moeilijk
Beste weetjewellers,
Mijn T4 '96 2.4 AAB start erg lastig de laatste tijd. Dat deed deze ook al toen de temperatuur nog niet zo laag was, maar de laatste tijd met wat koudere temperaturen wordt het wel erg lastig.
Starten gaat als volgt: Voorgloeien (3 x) - starten en dan draait de motor rond (bob-bob-bob geluid ) maar slaat niet aan. Na zo'n 5-6 x opnieuw starten slaat hij dan uiteindelijk aan en als ik dan geen extra gas bij geeft loopt de moter eerst erg onregelmatig. Verder komt er een flinke lading wit/grijze rook uit de uitlaat.
Weten jullie welke stappen ik kan doorlopen om dit te verbeteren?
Bij voorbaat dank!
Mijn T4 '96 2.4 AAB start erg lastig de laatste tijd. Dat deed deze ook al toen de temperatuur nog niet zo laag was, maar de laatste tijd met wat koudere temperaturen wordt het wel erg lastig.
Starten gaat als volgt: Voorgloeien (3 x) - starten en dan draait de motor rond (bob-bob-bob geluid ) maar slaat niet aan. Na zo'n 5-6 x opnieuw starten slaat hij dan uiteindelijk aan en als ik dan geen extra gas bij geeft loopt de moter eerst erg onregelmatig. Verder komt er een flinke lading wit/grijze rook uit de uitlaat.
Weten jullie welke stappen ik kan doorlopen om dit te verbeteren?
Bij voorbaat dank!
Re: T4 '96 2.4 start erg moeilijk
Is de startmotor/accu oke?
Aangezien een diesel slecht aanslaat als het starttoerental te laag is.
Maar er op dat moment wordt er wel brandstof ingespoten.
Hierdoor kun je de motor "verzuipen"
En dan moet alles in een keer verbranden met gevolg een hoop rook en bokken.
Meer keer voor gloeien heeft niet zoveel zin, zeker bij een zwakke accu.
Nog een mogelijkheid: dat er een of meer gloeipitjes niet meer werken, dit merk je pas als het kouder wordt.
Ook hier veel rook en bokken.
Laat van je horen succes
Groeten Wim
Aangezien een diesel slecht aanslaat als het starttoerental te laag is.
Maar er op dat moment wordt er wel brandstof ingespoten.
Hierdoor kun je de motor "verzuipen"
En dan moet alles in een keer verbranden met gevolg een hoop rook en bokken.
Meer keer voor gloeien heeft niet zoveel zin, zeker bij een zwakke accu.
Nog een mogelijkheid: dat er een of meer gloeipitjes niet meer werken, dit merk je pas als het kouder wordt.
Ook hier veel rook en bokken.
Laat van je horen succes
Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: T4 '96 2.4 start erg moeilijk
Trek je de hendel van de start vervroeging wel uit?
Re: T4 '96 2.4 start erg moeilijk
Bedankt voor de reacties. Startmotor is half jaartje oud en klinkt goed. Hendel gebruik ik niet, thanks for the reminder! Zal een update geven of dit een verbetering is.
Re: T4 '96 2.4 start erg moeilijk
Bus doet helemaal niks. Ja starten en ronddraaien maar niet aanslaan...
Iemand tips/trucs?
Iemand tips/trucs?
-
- Berichten: 2138
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: T4 '96 2.4 start erg moeilijk
Dieselpomp relais, die de pomp niet vrijgeeft?Skywalker schreef:Bus doet helemaal niks. Ja starten en ronddraaien maar niet aanslaan...
Iemand tips/trucs?
Eerder ook gehad, VW dealer begreep t allemaal niet, via Good Old Matje naar zijn lokale VW dealer in Zaandam, was na bestellen van nieuw relais vlot verholpen.
Testen deed die door de brandstofleiding na de pomp half los te draaien en dan te starten, geen diesel eruit= relais niet open.
Suc6,
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Re: T4 '96 2.4 start erg moeilijk
Beckontheroad schreef:Dieselpomp relais, die de pomp niet vrijgeeft?Skywalker schreef:Bus doet helemaal niks. Ja starten en ronddraaien maar niet aanslaan...
Iemand tips/trucs?
Eerder ook gehad, VW dealer begreep t allemaal niet, via Good Old Matje naar zijn lokale VW dealer in Zaandam, was na bestellen van nieuw relais vlot verholpen.
Testen deed die door de brandstofleiding na de pomp half los te draaien en dan te starten, geen diesel eruit= relais niet open.
Suc6,
JB
Hee JB, dankjewel. Weet je ook wel relais dat is? 102?
Zojuist ANWB gebeld - sta op mijn oude adres (mijn ouders) met pech, maar woon al half jaar ergens anders. Natuurlijk mijn adres nog niet gewijzigd. Kan 60 euro lappen om ze te laten komen. Ga toch eerst zelf maar even verder op onderzoek..
-
- Berichten: 2138
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: T4 '96 2.4 start erg moeilijk
Hee JB, dankjewel. Weet je ook wel relais dat is? 102?
Zojuist ANWB gebeld - sta op mijn oude adres (mijn ouders) met pech, maar woon al half jaar ergens anders. Natuurlijk mijn adres nog niet gewijzigd. Kan 60 euro lappen om ze te laten komen. Ga toch eerst zelf maar even verder op onderzoek..[/quote]
nu overvraag je me, is schat ik al weer 5 jaar terug.
Begreep wel dat bosch het relais levert en dat het ook in een Citroen zit, die dan weer veel goedkoper is, iet van €90- toendertijd.
JB
Zojuist ANWB gebeld - sta op mijn oude adres (mijn ouders) met pech, maar woon al half jaar ergens anders. Natuurlijk mijn adres nog niet gewijzigd. Kan 60 euro lappen om ze te laten komen. Ga toch eerst zelf maar even verder op onderzoek..[/quote]
nu overvraag je me, is schat ik al weer 5 jaar terug.
Begreep wel dat bosch het relais levert en dat het ook in een Citroen zit, die dan weer veel goedkoper is, iet van €90- toendertijd.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Re: T4 '96 2.4 start erg moeilijk
Hallo, heb net een hele serie startproblemen gehad: gloeirelais vervangen, koeltemperatuursensor, blokje achter het slot en de gloeipitten ( gelijk alle vijf ) en nog geen resultaat ! Uiteindelijk weer een gloeirelais besteld en sinds vorige donderdag start , ook nu het wat kouder wordt, in één keer Het gloeirelais is nr 102 in je zekeringkast. Bij Boelm VOF incl. verzenden rond de € 19,00
Hoop dat ik je hiermee wat heb geholpen !
gr.Ben
Hoop dat ik je hiermee wat heb geholpen !
gr.Ben
Re: T4 '96 2.4 start erg moeilijk
Dankjewel, zeker hulpzaam. Ben nu eerst even op reis, zal over twee weken de bus aanpakken.benvan schreef:Hallo, heb net een hele serie startproblemen gehad: gloeirelais vervangen, koeltemperatuursensor, blokje achter het slot en de gloeipitten ( gelijk alle vijf ) en nog geen resultaat ! Uiteindelijk weer een gloeirelais besteld en sinds vorige donderdag start , ook nu het wat kouder wordt, in één keer Het gloeirelais is nr 102 in je zekeringkast. Bij Boelm VOF incl. verzenden rond de € 19,00
Hoop dat ik je hiermee wat heb geholpen !
gr.Ben
Re: T4 '96 2.4 start erg moeilijk
Niet geheel toevallig deze week met eenzelfde 2.4 hetzelfde probleem. Bus wil met geen mogelijkheid aanslaan. Zojuist de ANWB langs gehad, met wat spray liep hij direct. Volgens de ANWB zijn de gloeibougies op. Nu staat hij even warm te draaien maar rookt enorm, sowieso rookt hij de laatste weken steeds meer.
Al lezende op het forum begrijp ik dat het vervangen van de gloeibougies bij de 2.4 een lastig klusje is. Weet iemand in de omgeving Den Haag een betaalbaar en betrouwbaar adresje?
Freek
Al lezende op het forum begrijp ik dat het vervangen van de gloeibougies bij de 2.4 een lastig klusje is. Weet iemand in de omgeving Den Haag een betaalbaar en betrouwbaar adresje?
Freek
Re: T4 '96 2.4 start erg moeilijk
Aanvulling: mijn klusgarage doet het voor een goede prijs, vraag overbodig dus ..
Re: T4 '96 2.4 start erg moeilijk
Wat is een goede prijs? Even voor mijn ideeEsmo schreef:Aanvulling: mijn klusgarage doet het voor een goede prijs, vraag overbodig dus ..
Re: T4 '96 2.4 start erg moeilijk
Rond de 275,00
Re: T4 '96 2.4 start erg moeilijk
Update: vandaag de gloeibougies laten vervangen, geen wonder dat de bus niet wilde starten. Twee van de gloeiers leken nog nooit vervangen (die moeilijke plekken). Ze zijn beide geheel afgesleten/gebroken en pikzwart. Start ging dus altijd op drie pitten en heel veel rook. Net opgehaald en start nu als een zonnetje.
En ondanks de 3 ton op de teller slechts 1 litertje olie verbruikt op 7500 km.... niet slecht voor het oude beestje.
En ondanks de 3 ton op de teller slechts 1 litertje olie verbruikt op 7500 km.... niet slecht voor het oude beestje.