Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 '96 2.4 start erg moeilijk

vragen over de T4
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: T4 '96 2.4 start erg moeilijk

Bericht door Beckontheroad »

Esmo schreef:Update: vandaag de gloeibougies laten vervangen, geen wonder dat de bus niet wilde starten. Twee van de gloeiers leken nog nooit vervangen (die moeilijke plekken). Ze zijn beide geheel afgesleten/gebroken en pikzwart. Start ging dus altijd op drie pitten en heel veel rook. Net opgehaald en start nu als een zonnetje.
En ondanks de 3 ton op de teller slechts 1 litertje olie verbruikt op 7500 km.... niet slecht voor het oude beestje.

Volhouden! :yes

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: T4 '96 2.4 start erg moeilijk

Bericht door LAYCA »

Oud beestje :bifun :bifun :bifun
Hij is net ingereden man :knipoog
Mooi dat het weer werkt zoals het hoort.

Groeten Wim :zwaai
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Esmo
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 mei 2016, 23:17

Re: T4 '96 2.4 start erg moeilijk

Bericht door Esmo »

Hij loopt inderdaad erg goed alsof hij nieuw is.
De gloeibougies zijn toch alleen voor de start? Het lijkt alsof de bus veel regelmatiger loopt (buiten de start).
Skywalker
Berichten: 75
Lid geworden op: 06 nov 2013, 20:02

Re: T4 '96 2.4 start erg moeilijk

Bericht door Skywalker »

Terug van weggeweest. Twee weken op reis. Voor het weekend wou de bus weer niet starten en alsnog de ANWB er bij gehaald. Die probeerde het bekende trucje met gas inspuiten, maar ook dit mocht niet baten.

ANWB wist het verder ook niet en die heeft me naar de garage gesleept. :driveT4 :driveT4

Ze zijn er nu mee bezig en alle vijf de gloeispiralen worden vervangen. Ben benieuwd !

De garagist doet nogal moeilijk over hoe ingewikkeld het is om de spiralen te vervangen.

Ik weet dat de onderste lastig te bereiken zijn, maar wat is een redelijke tijd dat je hier als monteur mee bezig bent?

Eind van de middag kan ik de bus ophalen en dan horen we de schade. I'll keep you posted.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 '96 2.4 start erg moeilijk

Bericht door Pascal-141 »

Skywalker schreef:Terug van weggeweest. Twee weken op reis. Voor het weekend wou de bus weer niet starten en alsnog de ANWB er bij gehaald. Die probeerde het bekende trucje met gas inspuiten, maar ook dit mocht niet baten.

ANWB wist het verder ook niet en die heeft me naar de garage gesleept. :driveT4 :driveT4

Ze zijn er nu mee bezig en alle vijf de gloeispiralen worden vervangen. Ben benieuwd !

De garagist doet nogal moeilijk over hoe ingewikkeld het is om de spiralen te vervangen.

Ik weet dat de onderste lastig te bereiken zijn, maar wat is een redelijke tijd dat je hier als monteur mee bezig bent?

Eind van de middag kan ik de bus ophalen en dan horen we de schade. I'll keep you posted.
Bij mijn TDI heb ik de gloeibougies op nog geen uur tijd vervangen . De TDI is grotendeels gelijk aan een 2.4d qua motoropbouw...
Bij de 2.4d zit er 1 gloeibougie achter de pomp , de andere 4 zijn makkelijk bereikbaar .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
RDK
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 okt 2014, 20:16

Re: T4 '96 2.4 start erg moeilijk

Bericht door RDK »

Hallo,

De werking van de gloeibougies nakijken met een ampère tang.

Voor 4 cilinder meet je 80A bij start voorverwarmen, vermindert dan naar 50A.
Voor 5 cilinder meet je 100A bij start voorverwarmen.
Met de waarden die je kan aflezen op de stroomtang weet je hoeveel gloeibougies er kapot zijn (regel van 3).

Hier heb je enkel een ampère tang nodig die DC kan meten.

Rudi
Skywalker
Berichten: 75
Lid geworden op: 06 nov 2013, 20:02

Re: T4 '96 2.4 start erg moeilijk

Bericht door Skywalker »

Zojuist de bus opgehaald bij de garage. Alle gloeiers vervangen (a 20 euro p/st) en de garage rekende 4 uur werk a 50 ex btw p/u.

Heb de garagist gevraagd of het de eerste keer was dat de monteur deze reperatie uitvoerde en dat ik op weetjewel.com verschillende berichten had gevonden van t4-rijders die het binnen twee uur doen bij een AAB 2.4 motor.

De reactie van de garagist: Dat is heel snel, die jongens kunnen hier gelijk aan de slag als monteur.

Uiteindelijk kwam hij met het voorstel om 3 uur te rekenen ipv 4 uur. Daarmee ben ik akkoord gegaan.

De bus start wel weer in 1 x met dit koude weer en dat is me ook zeker wat waard!
Plaats reactie