Mijn Bus: California Freestyle Bj. 2003 2.5 TDI (ACV)
reeds 6 jaar in bezit, nu zelf 120000km gereden staan nu 280000 op de klok.
Hij rijdt goed, rookt niet, super tevreden van.
Behalve de distributieriemwissels en de ombouw van de uitlaat doe ik alles zelf aan m'n bus. Ik heb de EGR afgedopt bij aankoop, maar die EGR-delete pijp lijkt me nu ook wel interessant. Nu alles toch al zover uit elkaar ligt.
Ik wilde dus even een snelle oliewissel doen, maar zodra die bak er onderuit was bleek al snel dat ik de olielekken niet verder kon negeren. De tubes van de koeling beginnen op te zwellen. Ik dacht dat 1 liter olieverlies, -verbruik op 15000km wel acceptabel was, maar daar wil ik nu toch wel even vanaf.

Vorig jaar is de oliefiltersteun er af geweest en zijn de o-ringen vervangen en toen zag ik al dat de turbo er langs buiten al niet meer al te fris uit zag.
Nu druppelt er olie langs de vacuümpomp naar beneden. Het gekke is dat die er langs boven best wel netjes uitziet. En olie die langs de vacuümpomp naar buiten komt lijkt me gek, of niet?
Zo ben ik dus begonnen met m'n intercooler uit te bouwen. Langs boven zag hij er niet echt nat uit op een hoekje na, maar binnenin zat die gewoon vol. Ik bouw weleens meer intercoolers uit van industriemotoren en zoveel olie heb ik nog nooit gezien, tenzij bij een kapotte turbo.
De carterontluchting heb ik er nog niet uitgekregen, zit dat dan echt zo erg vast? Das toch gewoon trekken? Druk in het carter heeft hij trouwens ook niet, met de olievuldop eraf blaast hij niet of nauwelijks.
Dat hangt dus ook aan de aanzuigtube van de turbo en aan de sporen te zien voedt hij wel wat olie aan de turbo maar zoveel?
Iemand dat al afgestopt? Op het werk hangen alle carterontluchtingen gewoon open met een tube naar onder, kan ik eventueel wel een filter of olieafscheider opzetten.
Wat de turbo zelf betreft, die gaat redelijk stroef, nix speling, kan die lekken en verder z'n werk goed doen?
De olieleidingen van de turbo, durven die weleens te lekken?
Wat ik zowiso ga doen is enkele vacuumleidingen vervangen, intercooler laten testen, verder zoeken naar sporen van de olie.
Dat waren m'n bevindingen vandaag en morgen moeten we voort.
Morgen probeer ik ook wat foto's te posten, dat lukt me ook niet. Zijn allemaal te groot