Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Electrisch probleem
Electrisch probleem
Na al veel gelijksoortige problemen te hebben gelezen op dit forum, en hier niet de oplossing in gevonden. Stel ik hierbij mijn probleem voor op het forum.
Wat is er aan de hand?
Mijn wagen t4 2.5 acv 2001 stond met een lege accu. Hiervoor heb ik hem met starthulp gestart. Bij het loshalen van de klemmen is er kortsluiting geweest en sloeg de.motor weer uit. Hierna kon hij niet meer worden gestart. Reageerde niet op het contact. Althans hij draaide de startmotor niet meer rond. Ook werkt nu de AB niet voor de vergrendeling. Wat opvalt is dat het accu lampje in het dashboard brand ook als de sleutel niet in contact zit. Gloeilampen knipperde.. relais werken als je de sleutel draaid. 109 100 werken gewoon. Radio gaat uit als de sleutel uit contact word gehaald. Motor is te starten als je de startmotor via omweg bediend, maar als de motor dan loopt gaat hij niet uit als de sleutel off gezet word.
Anwb is langs geweest diagnose contactslot box defect. Deze vervangen geen resultaat.
Is er iemand die mij uit de brand kan helpen. WaarIets ik nu nog kijken? Kan het zijn dat er een storing zit in de dynamo. Hij laad nl wel als de motor draaid.
Wie op wie weet een oplossing........
Alvast bedankt voor het meedenken
Wat is er aan de hand?
Mijn wagen t4 2.5 acv 2001 stond met een lege accu. Hiervoor heb ik hem met starthulp gestart. Bij het loshalen van de klemmen is er kortsluiting geweest en sloeg de.motor weer uit. Hierna kon hij niet meer worden gestart. Reageerde niet op het contact. Althans hij draaide de startmotor niet meer rond. Ook werkt nu de AB niet voor de vergrendeling. Wat opvalt is dat het accu lampje in het dashboard brand ook als de sleutel niet in contact zit. Gloeilampen knipperde.. relais werken als je de sleutel draaid. 109 100 werken gewoon. Radio gaat uit als de sleutel uit contact word gehaald. Motor is te starten als je de startmotor via omweg bediend, maar als de motor dan loopt gaat hij niet uit als de sleutel off gezet word.
Anwb is langs geweest diagnose contactslot box defect. Deze vervangen geen resultaat.
Is er iemand die mij uit de brand kan helpen. WaarIets ik nu nog kijken? Kan het zijn dat er een storing zit in de dynamo. Hij laad nl wel als de motor draaid.
Wie op wie weet een oplossing........
Alvast bedankt voor het meedenken
Re: Electrisch probleem
Het probleem is dat de auto niet start op de normale manier . En niet te verplaatsen is. Zelf heb ik geen mogelijkheid om dit te doen.
- Multivan Generation
- Berichten: 34479
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Electrisch probleem
Wat is de rustspanning van de accu?
En wat gebeurt er met de accuspanning tijdens een startpoging, klapt die in elkaar?
Ik zou in ieder geval de accu eens een goed nachtje aan de acculader hangen.
Het blijven lopen als de sleutel al op off staat kan veroorzaakt worden door 2 zaken:
- contactblokje achter het contactslot defect (gaat steeds vaker voorkomen, is een slijtage deel)
- magneetklep op brandstofpomp is defect waardoor hij niet meer reageert op een signaal van motorcomputer dat hij de brandstof af moet sluiten.
Bij een startpoging, met deur open, valt dan de binnenverlichting uit, en springt de dagteller op nu en klokje valt weg?
Zo ja, accu defect.
Lees ook eens de topics over startmotor.
Groeten en succes
Peter
En wat gebeurt er met de accuspanning tijdens een startpoging, klapt die in elkaar?
Ik zou in ieder geval de accu eens een goed nachtje aan de acculader hangen.
Het blijven lopen als de sleutel al op off staat kan veroorzaakt worden door 2 zaken:
- contactblokje achter het contactslot defect (gaat steeds vaker voorkomen, is een slijtage deel)
- magneetklep op brandstofpomp is defect waardoor hij niet meer reageert op een signaal van motorcomputer dat hij de brandstof af moet sluiten.
Contactslot en min-pool op accu eens goed schoonmaken, desnoods wat opschuren, en de min-kabel eens volgen en alle punten waar dit vast zit ook goed blank schuren. Haal je radio er ook eens uit, althans koppel hem los om reststroom en accu leegtrekken te voorkomen.Hierna kon hij niet meer worden gestart. Reageerde niet op het contact. Althans hij draaide de startmotor niet meer rond. Ook werkt nu de AB niet voor de vergrendeling. Wat opvalt is dat het accu lampje in het dashboard brand ook als de sleutel niet in contact zit.
Bij een startpoging, met deur open, valt dan de binnenverlichting uit, en springt de dagteller op nu en klokje valt weg?
Zo ja, accu defect.
Lees ook eens de topics over startmotor.
Groeten en succes
Peter
- m.c van den berg
- Berichten: 1457
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
- Locatie: Beesd
Re: Electrisch probleem
Zijn de zekeringen voor je accu nog intact
Zwarte kunststof doos
Zwarte kunststof doos
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
foto nr 602
- Multivan Generation
- Berichten: 34479
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Electrisch probleem
Dat is ook een goede suggestie Marinus,
daar had ik nog niet aan gedacht
Trouwens als je de sleutel in het contact steekt,
en je zet de auto op contact, gaat dan het voorgloeilampje aan en gaat dat na zeg 2 seconden weer uit,
en hoor je daarna even een relais klikken (109, misschien ook te voelen).
Zo nee, dan sleutels opnieuw aanleren (ook omdat de afstandsbediening niet meer reageert).
daar had ik nog niet aan gedacht

Trouwens als je de sleutel in het contact steekt,
en je zet de auto op contact, gaat dan het voorgloeilampje aan en gaat dat na zeg 2 seconden weer uit,
en hoor je daarna even een relais klikken (109, misschien ook te voelen).
Zo nee, dan sleutels opnieuw aanleren (ook omdat de afstandsbediening niet meer reageert).
Re: Electrisch probleem
De accu die ik nu gebruik is gewoon goed. Anwb man heeft met deze accu gestart door de startmotor rechtstreeks aan te sturen. Zekeringen onder de motorkap zijn allemaal heel.
Wat ik nog kan vermelden is dat als de sleutel uit het slot is de ramen nog gewoon bedient kunnen worden. Vermoedelijk ziet de auto niet dat de.sleutel eruit is. Ook blijft het lampje van de accu branden als het contact off is. En knipperd het gloeilampje Heb 3 originele sleutels bij de auto. Geen van deze werken om te starten.
Wat ik nog kan vermelden is dat als de sleutel uit het slot is de ramen nog gewoon bedient kunnen worden. Vermoedelijk ziet de auto niet dat de.sleutel eruit is. Ook blijft het lampje van de accu branden als het contact off is. En knipperd het gloeilampje Heb 3 originele sleutels bij de auto. Geen van deze werken om te starten.
- m.c van den berg
- Berichten: 1457
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
- Locatie: Beesd
Re: Electrisch probleem
Heb je soms alarm in je auto zitten
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
foto nr 602
- Ronald-T4
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 02 sep 2016, 20:13
- Locatie: Net over de grens bij N.W. Schans
Re: Electrisch probleem
Even de accukabels loshalen en 10 seconden tegen elkaar houden en daarna weer monteren.
Is een harde reset voor de computer als je geen VagCom bij de hand hebt.
Misschien een tik gehad van de sluiting.
Is een harde reset voor de computer als je geen VagCom bij de hand hebt.
Misschien een tik gehad van de sluiting.
- Multivan Generation
- Berichten: 34479
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Electrisch probleem
3 originele sleutels en niet willen starten,
dan lijkt het mij dat je sleutels opnieuw ingeleerd moeten worden of dat je uitleesring om je contactslot niet meer de transponder in de sleutel kan uitlezen.
dan lijkt het mij dat je sleutels opnieuw ingeleerd moeten worden of dat je uitleesring om je contactslot niet meer de transponder in de sleutel kan uitlezen.
- m.c van den berg
- Berichten: 1457
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
- Locatie: Beesd
Re: Electrisch probleem
Dan ga ik voor het laatste Peter. 3 sleutels te gelijk ???
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
foto nr 602
- Ronald-T4
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 02 sep 2016, 20:13
- Locatie: Net over de grens bij N.W. Schans
Re: Electrisch probleem
Je moet ze acher elkaar inleren, geeft het programma wel aan.
En als dat niet werkt, even terug kijken naar mijn vorige reactie.
Succes.
En als dat niet werkt, even terug kijken naar mijn vorige reactie.
Succes.
Re: Electrisch probleem
Kan het zijn dat er ergens sluiting in het systeem zit. Ook als de sleutel uit het contact is blijft er spanning op. Motor gaat nl niet uit. Hierdoor zal de sleutel vermoedelijk niet werken. Ook niet als afstandsbediening. Ik wil binnenkort proberen om de dynamo los te koppelen. Misschien dat daar een sluiting in zit.
Woon in cothen als antwoord op de vraag.
Woon in cothen als antwoord op de vraag.
- Multivan Generation
- Berichten: 34479
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Electrisch probleem
vreemd, mijn reactie van deze ochtend is er niet bij gekomen
Je laatste berichtje kan duiden op een contactblokje wat niet goed meer werkt,
of een magneet afsluiter op je brandstofpomp die niet goed meer werkt.
Ik zou eerst het contactblokje proberen als ik jou was.
Groeten Peter

Je laatste berichtje kan duiden op een contactblokje wat niet goed meer werkt,
of een magneet afsluiter op je brandstofpomp die niet goed meer werkt.
Ik zou eerst het contactblokje proberen als ik jou was.
Groeten Peter
Re: Electrisch probleem
Hoi Peter.
Welk contactblokje bedoel je. Ik heb het contactslot blokje al vervangen. De brandstofafsluiter zou kunnen maar als de sleutel uit contact is blijft de spanning op het systeem. Ook als het contactblokje losgemaakt is blijft het contact aan. Motor blijft ook lopen.
Kun je aangeven waar de afsluiter zit voor de brandstofpomp.
Welk contactblokje bedoel je. Ik heb het contactslot blokje al vervangen. De brandstofafsluiter zou kunnen maar als de sleutel uit contact is blijft de spanning op het systeem. Ook als het contactblokje losgemaakt is blijft het contact aan. Motor blijft ook lopen.
Kun je aangeven waar de afsluiter zit voor de brandstofpomp.