Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
bedrijfstemperatuur 2.5 tdi ,97
- de smederij
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 25 dec 2011, 16:02
- Locatie: lopik/drenthe
Re: bedrijfstemperatuur 2.5 tdi ,97
temperatuur na een 30 km rijden rond het vriespunt,
hier meet ik een graad 0f 67 en daar blijft hij ook op hangen .
hier meet ik een graad 0f 67 en daar blijft hij ook op hangen .
Re: bedrijfstemperatuur 2.5 tdi ,97
Dat is ook de stand waar die van mij altijd op staat bij warme motor. Al zolang ik deze bus heb. (Dat is 5 jaar en 100.000 km.) Afgelopen zomer in Spanje bij temp. van boven de 30 graden en vorige week in Oostenrijk bij min 15.
(2.5 tdi, 102 pk. 1997)
gr.Dick
(2.5 tdi, 102 pk. 1997)
gr.Dick
Re: bedrijfstemperatuur 2.5 tdi ,97
Een heel herkenbaar beeld. 's zomers iets hoger maar niet veel verschil. Volgens de handleiding dus in het goede gebied, volgens Pascal niet warm genoeg(?).
Pascal-141 schreef:70 graden is te koud voor een TDI , en dat is ook niet goed. Hij hoort op 90graden te staan .
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
- Ronald-T4
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 02 sep 2016, 20:13
- Locatie: Net over de grens bij N.W. Schans
Re: bedrijfstemperatuur 2.5 tdi ,97
Zo staat de meter in onze bus ook altijd, nog nooit warmer geweest.Hanz schreef:Een heel herkenbaar beeld. 's zomers iets hoger maar niet veel verschil. Volgens de handleiding dus in het goede gebied, volgens Pascal niet warm genoeg(?).
Pascal-141 schreef:70 graden is te koud voor een TDI , en dat is ook niet goed. Hij hoort op 90graden te staan .
Lijkt me prima.
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: bedrijfstemperatuur 2.5 tdi ,97
Bij de rood/blauwe tellerunit's staan de graden er op vermeld , daar staat een TDI steevast netjes op 90° , wel er bij vermelden dat de tellerunit's liegen ... Deze temperatuuraangaven zijn "afgevlakt" naar 90° = ook al is de werkelijke temperatuur bvb 83 of 95°, de meter zal op 90° blijven staan.Hanz schreef:Een heel herkenbaar beeld. 's zomers iets hoger maar niet veel verschil. Volgens de handleiding dus in het goede gebied, volgens Pascal niet warm genoeg(?).
Pascal-141 schreef:70 graden is te koud voor een TDI , en dat is ook niet goed. Hij hoort op 90graden te staan .
Bij de oude teller unit's (zoals hierboven afgebeeld) staan er geen graden op vermeld he , dus daarvan kan ik niet zeggen dat ze 'op 90° staan'

My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: bedrijfstemperatuur 2.5 tdi ,97
Inderdaad , bij het oude type tellerunit is dit inderdaad "de " plaats waar de meter hoort te staan.Ronald-T4 schreef:Hanz schreef:
Zo staat de meter in onze bus ook altijd, nog nooit warmer geweest.
Lijkt me prima.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: bedrijfstemperatuur 2.5 tdi ,97
Ik betwijfel of die 67° wel een correcte waarde is , wat je opmeet .de smederij schreef:temperatuur na een 30 km rijden rond het vriespunt,
hier meet ik een graad 0f 67 en daar blijft hij ook op hangen .
67° te gewoon TE koud als "bedrijfstemperatuur" . Dat zou dan betekenen dat je thermostaat na 30km nog niet eens open is gegaan , en dat je radiator dus op dat moment nog steeds gewoon koud zou moeten aanvoelen , want zolang de thermostaat dicht blijft is er geen circulatie naar de radiator , enkel naar het kleine radiatortje van de kachel. Thermostaat gaat pas open op 87° (of 83° , naargelang welk type er in zit)
Heb je het al eens getest : is je radiator op dat moment nog koud ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: bedrijfstemperatuur 2.5 tdi ,97
Heb je die temperatuur met een thermometer echt gemeten, of heb je die waarde met vagcom afgelezen?
Wat Pascal schreef is ook al een goede indicatie ..
Wat Pascal schreef is ook al een goede indicatie ..
- arjanzevenaar
- Berichten: 500
- Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43
Re: bedrijfstemperatuur 2.5 tdi ,97
Ik volg het topic de afgelopen dagen en vind het wel een interessante vraag.
Misschien dat ik erover heen heb gelezen maar waar wordt er nu gemeten als er wordt gezegd" ik meet 65ºC of 70ºC" ? en als er wordt gezegd dat de temperatuur 90ºC moet wezen op welke plek moet dit 90º zijn ?
Misschien dat ik erover heen heb gelezen maar waar wordt er nu gemeten als er wordt gezegd" ik meet 65ºC of 70ºC" ? en als er wordt gezegd dat de temperatuur 90ºC moet wezen op welke plek moet dit 90º zijn ?
- de smederij
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 25 dec 2011, 16:02
- Locatie: lopik/drenthe
Re: bedrijfstemperatuur 2.5 tdi ,97
de temperatuur heb ik onderweg met een uitleeskast uitgelezen
zal het slangenverhaal even controleren naar de radiator ,deze test was al voorbij gekomen.
maar heb dit nog niet geprobeerd .
zal ook de uitgaande lucht van de kachel eens meten dan heb ik wel een goede indicatie maar nog niet zuiver.
in het verleden verwarmde we worstenbroodje op de roosters onder de voorruit tijdens het rijden , en die waren altijd goed warm.
ben er nog niet klaar mee, duik morgen even onder de kap.
gr Ronald
zal het slangenverhaal even controleren naar de radiator ,deze test was al voorbij gekomen.
maar heb dit nog niet geprobeerd .
zal ook de uitgaande lucht van de kachel eens meten dan heb ik wel een goede indicatie maar nog niet zuiver.
in het verleden verwarmde we worstenbroodje op de roosters onder de voorruit tijdens het rijden , en die waren altijd goed warm.
ben er nog niet klaar mee, duik morgen even onder de kap.
gr Ronald
- arjanzevenaar
- Berichten: 500
- Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43
Re: bedrijfstemperatuur 2.5 tdi ,97
Ok. Bedankt voor je antwoord. Dus je leest de temperatuur af van de sensor via een afleesunit, geen vag .com ?. Als ik t4- wiki raadpleeg zal de temp meter altijd in het midden staan zoals bij de meeste t4's maar kan de temp. tussen de 75 en 107 graden liggen.
http://www.t4-wiki.de/wiki/Geber_G2_(Kü ... uranzeige)
http://www.t4-wiki.de/wiki/Geber_G2_(Kü ... uranzeige)
- de smederij
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 25 dec 2011, 16:02
- Locatie: lopik/drenthe
Re: bedrijfstemperatuur 2.5 tdi ,97
beide sensoren heb ik kortgeleden vervangen
Re: bedrijfstemperatuur 2.5 tdi ,97
http://www.t4-wiki.de/wiki/Kombiinstrument
Op deze pagina van T4-wiki staan een paar foto's van temperatuurmeters. Als er getallen bij staan lopen ze allemaal van 70 tot 130 graden. Eén meter is in Fahrenheit maar de waarden zijn omgerekend hetzelfde. Als de temperatuurmeter zonder getallen hetzelfde bereik heeft betekent dit dat het gebied 'b' loopt van 75 tot 120 graden. Zoals uit voorgaande berichten te lezen valt wijzen de meeste meters dan 90 graden aan als bedrijfstemperatuur.
Op deze pagina van T4-wiki staan een paar foto's van temperatuurmeters. Als er getallen bij staan lopen ze allemaal van 70 tot 130 graden. Eén meter is in Fahrenheit maar de waarden zijn omgerekend hetzelfde. Als de temperatuurmeter zonder getallen hetzelfde bereik heeft betekent dit dat het gebied 'b' loopt van 75 tot 120 graden. Zoals uit voorgaande berichten te lezen valt wijzen de meeste meters dan 90 graden aan als bedrijfstemperatuur.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
- de smederij
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 25 dec 2011, 16:02
- Locatie: lopik/drenthe
Re: bedrijfstemperatuur 2.5 tdi ,97
zijn we weer en weer gemeten .
# meter in de uitblaas van de kachel gehangen onder het raam met buitenlucht dicht 73 graden uitblaas. aanvoer ruim 70 graden.
# voorkant bij de deur was zelfs nog hoger.
# temperatuur van de koelvloeistof na een rit van 20 km in het expansievat gemeten (pas op !!! niet gelijk open draaien) 83 graden
# slangen naar de radiateur waren warm.
conclusie gemeten waarden met uitleeskast kloppen niet.
motor is wel degelijk op temperatuur
weet verder niet waar die meet.
# meter in de uitblaas van de kachel gehangen onder het raam met buitenlucht dicht 73 graden uitblaas. aanvoer ruim 70 graden.
# voorkant bij de deur was zelfs nog hoger.
# temperatuur van de koelvloeistof na een rit van 20 km in het expansievat gemeten (pas op !!! niet gelijk open draaien) 83 graden
# slangen naar de radiateur waren warm.
conclusie gemeten waarden met uitleeskast kloppen niet.
motor is wel degelijk op temperatuur
weet verder niet waar die meet.
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: bedrijfstemperatuur 2.5 tdi ,97
de temperatuursensor voor aan het blok,
ik dacht de 4 polige wordt gebruikt voor de signaalweergave naar de tellerunit.
Wellicht is gewoon die sensor niet goed.
Als je een uitlees apparaat gebruikt om de sensorwaarde uit te lezen, dan lees je dat dus via de motorcomputer uit.
ik dacht de 4 polige wordt gebruikt voor de signaalweergave naar de tellerunit.
Wellicht is gewoon die sensor niet goed.
Als je een uitlees apparaat gebruikt om de sensorwaarde uit te lezen, dan lees je dat dus via de motorcomputer uit.