Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T4 DOKA Syncro ombouw deel 1
Re: T4 DOKA Syncro ombouw deel 1
Om aan de boven zijde van de ombouw wat stevigheid te krijgen heb ik een paar profielen laten zetten in de vorm van de V-naad en een paar rechte voor de verbinding overdwars en voor de achterklep. Bij het slopen van de witte bus kwam ik in het plaatwerk diverse delen tegen die gekit zaten. Dus toen is het idee geboren om deze profielen erin te kitten. Wederom niets er van wordt dragend dus een simpele en lichte oplossing die veel stevigheid geeft. De ombouw heeft wel een “buikje” gekregen. Dat is ter hoogte van stijlen die net voor de achterwielen zitten. Ik wilde onder geen beding de slijptol in het chassis zetten. En anders kwam het chassis zichtbaar naar buiten aan de zijkant wat ook niet echt wenselijk was.
Ik heb de wagen voor op blokken gezet onder het subframe. Toen achter onder beide kanten van het chassis verstelbare poten gezet. Zo heb ik hem waterpas gezet. Bij gebrek aan een laser die ik voor langere tijd kon gebruiken werkte dit ook prima. Met hout heb ik een constructie in de bak gemaakt waar tegen ik de profielen kon vast zetten met lijmklemmen tijdens het kitten.
Profielen op maat geslepen. Alle stijlen op maat geslepen maar bewust het overlappende deel plaatwerk van de buitenkant laten staan. Ook dit om tegen af te zetten met het kitten. Alvorens te kunnen kitten heb ik wel alle ontdreunings matten moeten verwijderen. Is op een soort tectyl basis dus verfföhn en krabber en daarna de restjes met thinner.
Ik heb de wagen voor op blokken gezet onder het subframe. Toen achter onder beide kanten van het chassis verstelbare poten gezet. Zo heb ik hem waterpas gezet. Bij gebrek aan een laser die ik voor langere tijd kon gebruiken werkte dit ook prima. Met hout heb ik een constructie in de bak gemaakt waar tegen ik de profielen kon vast zetten met lijmklemmen tijdens het kitten.
Profielen op maat geslepen. Alle stijlen op maat geslepen maar bewust het overlappende deel plaatwerk van de buitenkant laten staan. Ook dit om tegen af te zetten met het kitten. Alvorens te kunnen kitten heb ik wel alle ontdreunings matten moeten verwijderen. Is op een soort tectyl basis dus verfföhn en krabber en daarna de restjes met thinner.
Current cars
Volvo V70 T6, Fiat 500l '68 White, VW Beetle '78 Blue
VW T4 Caravelle (donor) (Official RIP)
VW T4 DOKA Syncro (project)
Volvo V70 T6, Fiat 500l '68 White, VW Beetle '78 Blue
VW T4 Caravelle (donor) (Official RIP)
VW T4 DOKA Syncro (project)
Re: T4 DOKA Syncro ombouw deel 1
Current cars
Volvo V70 T6, Fiat 500l '68 White, VW Beetle '78 Blue
VW T4 Caravelle (donor) (Official RIP)
VW T4 DOKA Syncro (project)
Volvo V70 T6, Fiat 500l '68 White, VW Beetle '78 Blue
VW T4 Caravelle (donor) (Official RIP)
VW T4 DOKA Syncro (project)
Re: T4 DOKA Syncro ombouw deel 1
Ook de achterklep pas gemaakt. Dit profiel heb ik er ook in gekit, maar achteraf had ik dat beter kunnen lassen. Het is natuurlijk een los te nemen deel. Lassen had iets meer stevigheid gegeven. Misschien pas ik dit later nog wel aan.
Na een paar dagen was alle kit wel hard genoeg dus het hele circus er wee af gehaald en het overtollige plaatwerk afgeslepen. Nu begint het een beetje vorm te krijgen.
Ook de laadvloer gepast. En voor het idee de borders erop.
Na een paar dagen was alle kit wel hard genoeg dus het hele circus er wee af gehaald en het overtollige plaatwerk afgeslepen. Nu begint het een beetje vorm te krijgen.
Ook de laadvloer gepast. En voor het idee de borders erop.
Current cars
Volvo V70 T6, Fiat 500l '68 White, VW Beetle '78 Blue
VW T4 Caravelle (donor) (Official RIP)
VW T4 DOKA Syncro (project)
Volvo V70 T6, Fiat 500l '68 White, VW Beetle '78 Blue
VW T4 Caravelle (donor) (Official RIP)
VW T4 DOKA Syncro (project)
Re: T4 DOKA Syncro ombouw deel 1
De laadvloer komt een aardig stuk omhoog. Dit heb ik ook uitgevuld met een stuk gezet staal plaat. De laadvloer is ook ong 6-8 cm naar voren geschoven. Normaal zit deze ruimte tussen het voorste bord en de kabine. Dat wilde ik niet dus de slijptol weer ter hand genomen…
Ik wil ook graag een trekhaak onder de bus. Het was wel even puzzellen of ik nou een trekhaak voor een pick-up moest bestellen of voor een Caravelle. Dat laatste is het geworden. Alleen is er dan wel een serieuze verbinding nodig tussen de 2 chassis. Ik mis even een detail foto van het eind resultaat maar waar de gaten zitten heb ik een hoeklijn van 8mm dik pas gemaakt. Dat moet stevig genoeg zijn!
Ik wil ook graag een trekhaak onder de bus. Het was wel even puzzellen of ik nou een trekhaak voor een pick-up moest bestellen of voor een Caravelle. Dat laatste is het geworden. Alleen is er dan wel een serieuze verbinding nodig tussen de 2 chassis. Ik mis even een detail foto van het eind resultaat maar waar de gaten zitten heb ik een hoeklijn van 8mm dik pas gemaakt. Dat moet stevig genoeg zijn!
Current cars
Volvo V70 T6, Fiat 500l '68 White, VW Beetle '78 Blue
VW T4 Caravelle (donor) (Official RIP)
VW T4 DOKA Syncro (project)
Volvo V70 T6, Fiat 500l '68 White, VW Beetle '78 Blue
VW T4 Caravelle (donor) (Official RIP)
VW T4 DOKA Syncro (project)
Re: T4 DOKA Syncro ombouw deel 1
Een beetje een totaal aanzicht van de achterzijde. Je ziet ook 2 scharnieren voor de achterklep die naar beneden open draait. Voor de scharnieren had ik achteraf beter andere kunnen nemen. Deze zijn eigenlijk wat te zwak. Maar goed ook dat kan later nog is. Links naast het achterlicht. Heb ik een plaatje gemonteerd met een slotgat voor het slot in de achterklep. Ook dat was een heel gevriemel, maar het werkt uiteindelijk goed. Ik had er eerst 2 besteld voor beide kanten 1, maar het is wel prima zo.
Current cars
Volvo V70 T6, Fiat 500l '68 White, VW Beetle '78 Blue
VW T4 Caravelle (donor) (Official RIP)
VW T4 DOKA Syncro (project)
Volvo V70 T6, Fiat 500l '68 White, VW Beetle '78 Blue
VW T4 Caravelle (donor) (Official RIP)
VW T4 DOKA Syncro (project)
Re: T4 DOKA Syncro ombouw deel 1
Daarna kwam het conserveren dichterbij. Ik had besloten dat ik wilde proberen om de wagen te rollen met autolak. Hij is nog lang niet klaar maar ik had ondertussen wel het idee opgevat om hem zodra het technisch kan wel de weg op te doen zodat ik er iig mee kan rijden.
Daarvoor moet met name de achterzijde die gestraald is goed geconserveerd worden.
Toen is een rondje op de auto heen gelopen en uiteraard zaten er heel wat “leeftijds” plekjes rondom. Ik ga niet alle schade, deuken en butsen strak maken. Het wordt geen concours wagen. Het is en blijft een werkauto met al een paar jaartjes en km op de klok.
Alles bij elkaar was ook dat nog een flinke klus! Dus weekje vrij genomen om wat meters te kunnen maken. Schuren, slijpen etc etc. Plaatwerk aan de voorzijde gedemonteerd om overal lekker bij te kunnen. Tankklep uiteraard een gevoelig plekje. Binnen bumper aan de voorzijde verdiende ook wat aandacht en die heb ik in de Hammerite gezet. Kan er vast wel weer even tegen.
De hele onderkant goed schoon gemaakt en na de kale plekken met primer te hebben gedaan heb ik aan de onderkant eerst alles nog in de strijkkit gezet en daarna alles in de tectyl. Ook de binnenkant van de ombouw en het chassis gedeelte achter de achterbumper lekker dik in de tectyl.
Daarvoor moet met name de achterzijde die gestraald is goed geconserveerd worden.
Toen is een rondje op de auto heen gelopen en uiteraard zaten er heel wat “leeftijds” plekjes rondom. Ik ga niet alle schade, deuken en butsen strak maken. Het wordt geen concours wagen. Het is en blijft een werkauto met al een paar jaartjes en km op de klok.
Alles bij elkaar was ook dat nog een flinke klus! Dus weekje vrij genomen om wat meters te kunnen maken. Schuren, slijpen etc etc. Plaatwerk aan de voorzijde gedemonteerd om overal lekker bij te kunnen. Tankklep uiteraard een gevoelig plekje. Binnen bumper aan de voorzijde verdiende ook wat aandacht en die heb ik in de Hammerite gezet. Kan er vast wel weer even tegen.
De hele onderkant goed schoon gemaakt en na de kale plekken met primer te hebben gedaan heb ik aan de onderkant eerst alles nog in de strijkkit gezet en daarna alles in de tectyl. Ook de binnenkant van de ombouw en het chassis gedeelte achter de achterbumper lekker dik in de tectyl.
Current cars
Volvo V70 T6, Fiat 500l '68 White, VW Beetle '78 Blue
VW T4 Caravelle (donor) (Official RIP)
VW T4 DOKA Syncro (project)
Volvo V70 T6, Fiat 500l '68 White, VW Beetle '78 Blue
VW T4 Caravelle (donor) (Official RIP)
VW T4 DOKA Syncro (project)
Re: T4 DOKA Syncro ombouw deel 1
Current cars
Volvo V70 T6, Fiat 500l '68 White, VW Beetle '78 Blue
VW T4 Caravelle (donor) (Official RIP)
VW T4 DOKA Syncro (project)
Volvo V70 T6, Fiat 500l '68 White, VW Beetle '78 Blue
VW T4 Caravelle (donor) (Official RIP)
VW T4 DOKA Syncro (project)
Re: T4 DOKA Syncro ombouw deel 1
Rollen dus….Als het werkt zou het een goedkoop en snelle oplossing zijn. Ik kon niet de hele auto in 1 keer klaar maken om te verven dus de meest belangrijke stukken geschuurd en verfklaar gemaakt. Het rollen van een autolak is iets apparts! Nergens mee te vergelijken. Net als met spuiten moet je het verschrikkelijk dun aanbrengen. Dat is zoiezo al lastig met een kwast/roller. Dus gaat het wel is te dik, vervolgens druipt hier en daar wat en dan ga je de mist in, want ineens vloeit hij niet meer en heb je een paar lelijke vegen. Ook de temperatuur was bij mij een probleem. Het was goed koud buiten en kreeg het met heeeel veel moeite op de minimale temperatuur van 15gr. Al met al dus niet echt een doorslaand succes. Het kan best goed gaan, maar met iets meer geduld dan ik heb en een mooie zomerdag doet het denk ik ook een stuk beter. Maar voor mij nu dus niet echt. Ook omdat deze lak niet verder gematteerd kon worden. En wat mij betreft is dit nog lang niet mat genoeg. Dit is een soort zijdeglans. Maar goed, het is in ieder geval geconserveerd. Het is nu dus nog even een lapjes kat met allerlei kleuren. Het idee is nu om hem binnenkort in de plastidip te doen en daar dan voorlopig mee rond te rijden. Net voor het verven nog een waterafvoer gemaakt in de kanaaltjes die vanaf de cabine komen.
Current cars
Volvo V70 T6, Fiat 500l '68 White, VW Beetle '78 Blue
VW T4 Caravelle (donor) (Official RIP)
VW T4 DOKA Syncro (project)
Volvo V70 T6, Fiat 500l '68 White, VW Beetle '78 Blue
VW T4 Caravelle (donor) (Official RIP)
VW T4 DOKA Syncro (project)
Re: T4 DOKA Syncro ombouw deel 1
Om hem technisch klaar te maken was vooral de verlichting natuurlijk belangrijk. Oude kabelboom van de pick-up alle kleuren de functie genoteerd en aangesloten op de Caravelle lichten. Sommige kleuren komen overeen, maar hebben dan weer niet dezelfde functie.
Kenteken verlichting in de achterklep vervangen door LED. Voor nieuwe lampunits geplaatst. Achter doe ik dat na de plastidip.
Verder heb ik de ruimte tussen de chassis balken dicht gemaakt met een plaat betonplex. Geen onnodig spatwater in de ombouw.
Daarna een grote plaat betonplex pas gemaakt boven op de ombouw. Zo is het voorlopig waterdicht en kan ik op het gemak verder met de laadvloer en borders. Als dat allemaal klaar is, is het een kwestie van plaat eraf en monteren.
Bijna….gereed voor de APK. Op een zeer hardnekkig knipperlichtje rechtsvoor na. Het tast mn eer wel een beetje aan, maar ik kom er maar slecht uit. Zowel bij gevarenlicht als bij knipperlicht doet ie NIETS. Achter prima, voor niets! Iemand nog tips? Het knipperautomaat is het iig niet. Lijkt mij een draadbreuk tussen het knipperautomaat en de zekeringen/verdeelkast. Maar erg logisch vind ik het niet.
Kenteken verlichting in de achterklep vervangen door LED. Voor nieuwe lampunits geplaatst. Achter doe ik dat na de plastidip.
Verder heb ik de ruimte tussen de chassis balken dicht gemaakt met een plaat betonplex. Geen onnodig spatwater in de ombouw.
Daarna een grote plaat betonplex pas gemaakt boven op de ombouw. Zo is het voorlopig waterdicht en kan ik op het gemak verder met de laadvloer en borders. Als dat allemaal klaar is, is het een kwestie van plaat eraf en monteren.
Bijna….gereed voor de APK. Op een zeer hardnekkig knipperlichtje rechtsvoor na. Het tast mn eer wel een beetje aan, maar ik kom er maar slecht uit. Zowel bij gevarenlicht als bij knipperlicht doet ie NIETS. Achter prima, voor niets! Iemand nog tips? Het knipperautomaat is het iig niet. Lijkt mij een draadbreuk tussen het knipperautomaat en de zekeringen/verdeelkast. Maar erg logisch vind ik het niet.
Current cars
Volvo V70 T6, Fiat 500l '68 White, VW Beetle '78 Blue
VW T4 Caravelle (donor) (Official RIP)
VW T4 DOKA Syncro (project)
Volvo V70 T6, Fiat 500l '68 White, VW Beetle '78 Blue
VW T4 Caravelle (donor) (Official RIP)
VW T4 DOKA Syncro (project)
-
- Berichten: 930
- Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
- Locatie: Maasbracht
Re: T4 DOKA Syncro ombouw deel 1
Wow, respect hoor. Mooi project dat ik zeker ga volgen. Ben erg benieuwd hoe hoog deze Syncro Doka uiteindelijk gaat worden.
Groetjes, Petra
Re: T4 DOKA Syncro ombouw deel 1
Wauw!
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm
Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm
Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Re: T4 DOKA Syncro ombouw deel 1
Gaaf project!
Mooie vorderingen al, ben ook zeker erg benieuwd hoe hij uiteindelijk zal worden.

Mooie vorderingen al, ben ook zeker erg benieuwd hoe hij uiteindelijk zal worden.

- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: T4 DOKA Syncro ombouw deel 1
Fijn dat het weer beterder met je gaat
En ook heel leuk om te lezen,
dat je er iets unieks van gaat maken
Keep up the good work..

En ook heel leuk om te lezen,
dat je er iets unieks van gaat maken

Keep up the good work..
Re: T4 DOKA Syncro ombouw deel 1
sodemieters, wat een klus.
Ik dacht je maakt de 'bak' ook van busdelen, zoiets als een amerikaanse pickup, maar dit is natuurlijk de echte
doka stijl, heel mooi gemaakt.
dus , tentje erop en ook naar het Macmol camperweekend straks, kunnen we allemaal even kijken naar deze mooie VW
Ik dacht je maakt de 'bak' ook van busdelen, zoiets als een amerikaanse pickup, maar dit is natuurlijk de echte
doka stijl, heel mooi gemaakt.
dus , tentje erop en ook naar het Macmol camperweekend straks, kunnen we allemaal even kijken naar deze mooie VW
Re: T4 DOKA Syncro ombouw deel 1
Wat een mooi project!
Die had ik eerder even gemist.
Indrukwekkende ombouw en ook nog eens mooi uitgebreid beschreven.
(Wel jammer dat die mooie groene kleur verdwijnt
)
Ben benieuwd naar het vervolg!
Odorf
Die had ik eerder even gemist.
Indrukwekkende ombouw en ook nog eens mooi uitgebreid beschreven.
(Wel jammer dat die mooie groene kleur verdwijnt

Ben benieuwd naar het vervolg!
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<