Hallo,
ik heb een probleempje; Mijn laadspanning lijkt te hoog. Zodra ik de motor start (2.4 Diesel AAB, 1994 California) loopt de spanning op het Westfalia display op tot ong 15 V. Als ik met een losse voltmeter op de startaccu en de HH accu meet, krijg ik dezelfde waarden.
Ik heb de huishoudaccu losgekoppeld. Dit geeft geen verandering; nog steeds 15V op display en startmotor.
Op internet lees ik dat dit wellicht aan de spanningsregelaar die op de dynamo gemonteerd zit kan liggen.
Iemand advies?
BVD,
Luuk
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Te hoge laadspanning dynamo
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Te hoge laadspanning dynamo
Spanningsregelaar vervangen.
- raf_construct
- Berichten: 838
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37
Re: Te hoge laadspanning dynamo
Even een kanttekening hierbij.
Opletten want die hoge spanning kan bij sommige auto's ook moedwillig zo zijn.
Ik heb het eens gehad bij een jaguar, een nieuwe batterij al na drie jaar stuk. Ik heb hem dan gemeten op laadspanning 15,8 volt. Bij mij gingen er toen alarmbellen af natuurlijk, dus de alternator eruit om te reviseren, en blijkt dat er bij revisie een spanningsregelaar op hoort die effectief zoveel geeft. Bij sommige wagens die veel stroomverbruik hebben wordt dat zo gedaan, voltage hoger = lager stroomverbruik. Alleen dat sommige verbruikers en je batterij hier niet zo blij mee zijn.
Het is maar een idee, maar een Westfalia heeft volgens mij ook wel wat stroom nodig?
Opletten want die hoge spanning kan bij sommige auto's ook moedwillig zo zijn.
Ik heb het eens gehad bij een jaguar, een nieuwe batterij al na drie jaar stuk. Ik heb hem dan gemeten op laadspanning 15,8 volt. Bij mij gingen er toen alarmbellen af natuurlijk, dus de alternator eruit om te reviseren, en blijkt dat er bij revisie een spanningsregelaar op hoort die effectief zoveel geeft. Bij sommige wagens die veel stroomverbruik hebben wordt dat zo gedaan, voltage hoger = lager stroomverbruik. Alleen dat sommige verbruikers en je batterij hier niet zo blij mee zijn.
Het is maar een idee, maar een Westfalia heeft volgens mij ook wel wat stroom nodig?
Re: Te hoge laadspanning dynamo
14,4 is de begrensde waarde. Peter zei het al: spanningsregelaar vervangen.
Re: Te hoge laadspanning dynamo
Dank voor het advies. Ik heb gisteren de spanningsregaalar gedemonteerd. De koolborstels zijn nog prima maar het viel me op dat het contactpuntje wat gecorrodeerd was. Heb het contactpuntje schoongemaakt en de regelaar weer gemonteerd. De spanning loopt nu nog maar op tot 14.7 volt.
Beter, maar nog niet goed genoeg. Vandaag maar even een nieuwe regelaar bestellen en kijken wat het effect dan is.
Groet Luuk
Beter, maar nog niet goed genoeg. Vandaag maar even een nieuwe regelaar bestellen en kijken wat het effect dan is.
Groet Luuk
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Te hoge laadspanning dynamo
Tip: koop een originele Bosch spanningsregelaar.
Die helft goedkopere dingen, zo is mijn ervaring, gingen nog geen jaar mee.
Groeten Peter
Die helft goedkopere dingen, zo is mijn ervaring, gingen nog geen jaar mee.
Groeten Peter
Re: Te hoge laadspanning dynamo
De nieuwe regelaar zit er in (Beru), de spanning loopt nu niet verder op dan 14.2 volt. Probleem opgelost.
Dank voor de tips!
Dank voor de tips!
Re: Te hoge laadspanning dynamo
Toch nog een vraagje over de spanningsregelaar.
Tijdens het inbouwen van de nieuwe spanningsregelaar viel me op dat er op een oude een weerstand zit en op de nieuwe niet. Weet iemand waar die weerstand voor dient en of het een probleem is dat ie er niet op zit?
zie de foto: de rechter is de nieuwe, de linker de oude.
Groet Luuk
Tijdens het inbouwen van de nieuwe spanningsregelaar viel me op dat er op een oude een weerstand zit en op de nieuwe niet. Weet iemand waar die weerstand voor dient en of het een probleem is dat ie er niet op zit?
zie de foto: de rechter is de nieuwe, de linker de oude.
Groet Luuk