Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Lekkage door verstopte afvoer?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Arthuro
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 mar 2016, 20:46

Lekkage door verstopte afvoer?

Bericht door Arthuro »

Hallo, we zijn nu bijna 2 maanden weg en sinds enkele dagen ruikt onze bus een beetje naar rot water. De gootsteen loopt ook niet goed door en er lijkt een minibeetje water onder ons toilet uit te stromen als er water uit de gootsteen wegloopt. Toilet is verder prima, dat weet ik zeker. Als we de hendel onder de camper openzetten, stroomt het water er ook redelijk uit naar ons idee, maar er blijft wel een lang flinterdun nastroompje lopen. We hebben er niet heel veel vet doorheen gegooit volgens mij, maar denk dat er af en toe wel wat etenswaar bij het afgieten doorheen zijn gegaan.
Iemand een idee van de oorzaak en ideeën voor een oplossing? Kan je gemakkelijk bij de afvoerpijp komen die onder je toilet door loopt? Of komt de pijp daar helemaal niet? Of is er iets mis met de watertank? Misschien belangrijk om te melden dat we nu een beetje scheef staan, waarbij de keukenkant een fractie hoger staat. Mvg, Arthur.
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Lekkage door verstopte afvoer?

Bericht door LAYCA »

Hoi Arthur

Welk type bus heb jij?
Dan kunnen wij beter inschatten waar en hoe.
Lekkage is anders moeilijk bij het opsporen van jou probleem.
Eerst weten hoe alles in jou bus is aangelegd voor we een zinnig antwoord kunt geven.
Zover ik nu kan inschatten heb je een gemeenschappelijke afvoer naar vuilwatertank?


Groeten Wim :zwaai
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4866
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Lekkage door verstopte afvoer?

Bericht door Hanz »

Volgens een eerder bericht rijdt Arthur een T4 California Exclusive. De indeling daarvan is te zien in onderstaand plaatje. WC en wastafel zitten bij nummer 8. De gootsteen is nummer 5. Ik weet het niet zeker maar ik vermoed dat wastafel en gootsteen een gezamenlijke vuilwatertank hebben.
California_Exclusive_Layout.jpg
California_Exclusive_Layout.jpg (29.96 KiB) 1362 keer bekeken
@ Arthur: Je kunt je vraag ook eens stellen op het forum voor de Exclusive: http://www.vwexclusive.nl/
Daar zit misschien (nog) meer specifieke kennis over deze uitvoering.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Lekkage door verstopte afvoer?

Bericht door LAYCA »

Als er inderdaad een gezamenlijke afvoer zit zou ik daar beginnen.
Vermoedelijk zit er ergens dicht bij de afvaltank mogelijk opgebouwd vuil dan stijgt het afvalwater tijdelijk omhoog bij gebruik.
Dan is het mogelijk dat bij hogere aansluiting (mof /slang aansluiting ) een beetje lekt.
In een horizontale leiding hoopt vuil zich makkelijker op.
Ik stuur FF een pb naar iemand die een soortgelijke bus heeft.
Is dit een optie? wel voorzichtig met hoeveelheid beter 3 x een beetje dan een keer veel.
Wel goed naspoelen!!!

Groeten Wim
Bijlagen
2017-04-17_22-44-21.jpg
2017-04-17_22-44-21.jpg (28.21 KiB) 1358 keer bekeken
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Lekkage door verstopte afvoer?

Bericht door Multivan Generation »

Ik weet niet waar je zit,
Maar heet water gecombineerd met bleek zou je overal moeten kunnen kopen.

Zou het kunnen zijn dat er lange haren vanuit de douche de afvoerbuis verstoppen?

Ik zou vanaf beide (dus spoelbakje en doucheputje) de boel proberen vrij te krijgen.

Normaal is een afsluitkraantje er eentje van het kogelkraan-principe en dan is het de aanvoerende slang loshalen, doeken bij de hand houden, en de eventuele zooi er uit trekken.

Succes.

Groeten Peter
Plaats reactie