ik ben sinds vandaag nieuw als lid op dit forum, maar volg het al een tijdje met veel aandacht en plezier.

Sinds een jaar ben ik als trouw Volvo-rijder (eigenaar van 3 auto's in mijn leven als autobezitter, alle 3 Volvo) op zoek gegaan naar een ander, groter soort voertuig. Enerzijds om mijn spullen als ZZP'er (muziektherapeut/muzikant) in te vervoeren, anderzijds om wat bouwmaterialen te vervoeren voor de verbouwing van ons huis en niet in de laatste plaats om over een tijdje hopelijk een leuke camper van te maken. De Transporter was als stijlicoon uiteraard al in beeld en omdat ik deze auto wilde gaan rijden als vervanging van mijn Volvo V70 en liefst niet te veel aan luxe/comfort wilde inleveren, ging mijn voorkeur uit naar een T5 en wel een automaat. Als je eenmaal automaat gewend bent, is het moeilijk om weer te wennen aan het roeren in je versnellingsbak; zo is mijn ervaring althans.
Aanvankelijk rondgezocht en gaan proefrijden in een T5 2.5TDI 130pk automaat, maar dit geheel voelde een beetje 'log' aan. Mijn gevoel en verstand zei dat ik bij dit type motor toch liever een handgeschakelde bak kon nemen; dit wilde ik natuurlijk niet, dus toch maar een stapje "hoger" naar de T5GP. Deze zoektocht heeft even geduurd, maar uiteindelijk is het een 2011 Multivan Startline 103kW DSG geworden uit het land van onze Oosterburen, foto's volgen nog.

Nu heb ik inmiddels de invoerprocedure doorlopen en heb de auto op kenteken en verzekerd. Hij staat nu nog veilig ergens van de straat (ik heb immers mijn V70 nog >staat te koop) maar ik denk dat ik hem ook nog even laat staan, gezien de horrorverhalen die ik overal op internet en ook op dit forum lees.
Komende dinsdag heb ik een afspraak voor het inbouwen van een Construct versnellingsbakslot en de auto is verzekerd tegen diefstal, maar tot die tijd laat ik hem lekker (hopelijk) veilig van de straat verwijderd staan.
Nu kom ik dan eindelijk op het onderwerp van dit topic, namelijk het SCM klasse 3 alarm (met hellingshoekdetectie en extra autorisatie) dat ik wil laten installeren. Ik ben inmiddels wel iets verder qua prijsindicaties. Na een bezoek aan de VW dealer (prijsindicatie 1500+ euro voor alarm plus achteruitrijcamera) en een zelfde offerte voor nog geen 1100 euro via de inbouwer die (zo bleek achteraf) de installatie voor de VW dealer ging doen, ben ik wel genezen van onze vrienden van de dealer. De prijs van de inbouwer is overigens nog de helft duurder dan andere (mobiele) inbouwers die ik op internet tegenkom, dus hier zit nog wel veel marge in. Maar goed, ik wil het hier eigenlijk niet over de prijzen hebben.
De twee alarmsystemen die ik overal tegenkom en mij worden aangeboden door de diverse firma's zijn de Cobra 4627 en een gelijkaardig systeem van fabrikant Defa. Verschil is volgens de verschillende bronnen dat de extra autorisatie bij Cobra verloopt middels een soort "kaart" die de het systeem in de directe nabijheid van het voertuig moet herkennen, en bij Defa moet je handmatig deze extra autorisatie uitvoeren door op een losse handzender te duwen. Qua comfort is de kaart van Cobra in het voordeel, maar een grote inbouwer heeft mij gezegd dat voor het herkennen van de kaart aan de achterkant van een T5 (langste afstand tot de ontvanger) een extra antenne nodig is bij het systeem en er dan nog steeds meer kans is op storingen (cq. niet herkennen van de drivercard).
Mijn vraag is dus eigenlijk of er mensen zijn die ervaring hebben met één van deze (of misschien wel beide) systemen. De prijzen zijn nagenoeg gelijk, dus het gaat met name om gebruiksgemak en werking/storingen van het systeem.
Naast het versnellingsbakslot en het klasse 3 alarm, ga ik nog even het chassisnummer aftappen en de ODB-stekker verplaatsen, dank voor deze tips!
Ik hoop dat iemand mij voor nu kan helpen in het maken van de keuze voor het Defa of Cobra alarm.
Groet, Tom (vanaf nu: T5mmie)