Ik heb een bearlock zitten op mijn t4 2.5tdi uit 2000.
Deze zit er al heel wat jaartjes op wat inhoud dat hij dus jaar in jaar uit in zijn achteruit geparkeerd staat.
Nu heb ik steeds vaker last dat als ik hem van het bearlockslot afhaal, dus uit zijn achteruit en naar zijn 1e versnelling wil schakelen hij niet blokkeert en ik hem dus weer terug zijn achteruit in duw zonder de pook in te hoeven duwen. Na wat heen en weer schakelen en rammelen schiet deze blokkade dan wel weer terug.
Ik kan mij voorstellen dat door het altijd in zijn achteruit parkeren ergens misschien wat gecorrodeerd is en gesmeerd moet worden. Misschien kan iemand mij vertellen waar het probleem precies zit?
Groet, Ger
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Doorsmeren versnellingspook mechanisme met Bearlock?
- guust-flater
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 09:47
- Locatie: spijkenisse
Doorsmeren versnellingspook mechanisme met Bearlock?
Laatst gewijzigd door guust-flater op 04 mei 2017, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: blokkering achteruit versnellingspook werkt niet altijd (oorzaak Bearlock?)
Schakelbolletjes zou een goede zijn. Zoek hier maar eens op in het forum.
- Charles 1065
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:03
- Locatie: Silvolde
Re: blokkering achteruit versnellingspook werkt niet altijd (oorzaak Bearlock?)
Waar mee inspuiten Jan? Wat is het beste te gebruiken?jan2009 schreef: 03 mei 2017, 22:19 Of begin met je pookhoes omhoog te halen , dan kan je het mechaniek daar onder inspuiten.
- guust-flater
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 09:47
- Locatie: spijkenisse
Re: blokkering achteruit versnellingspook werkt niet altijd (oorzaak Bearlock?)
Hallo Jan en Charles,
Ik heb even de pookhoezen verwijderd en het probleem zit zo te zien wel daar.
Dat maakt de vraag hoe en waar mee te smeren inderdaad relevant. Zo te zien is het van fabriek uit in elkaar gezet met een soort dik vet.
Maar ik ben bang dat waar het vet opnieuw zal moet worden aangebracht dit niet kan van buitenaf. Dan zal je het moeten demonteren, maar dat is nu juist het probleem bij een bearlock daar zit een dikke stalen plaat onder met breekbouten zodat je (of de dief natuurlijk) daar niet bijkomt.
Is het dus een optie om met siliconenspray of iets dergelijks te gaan werken of maakt het dat juist erger door b.v. het juist wegspoelen van vet?
Groet, Ger
Ik heb even de pookhoezen verwijderd en het probleem zit zo te zien wel daar.
Dat maakt de vraag hoe en waar mee te smeren inderdaad relevant. Zo te zien is het van fabriek uit in elkaar gezet met een soort dik vet.
Maar ik ben bang dat waar het vet opnieuw zal moet worden aangebracht dit niet kan van buitenaf. Dan zal je het moeten demonteren, maar dat is nu juist het probleem bij een bearlock daar zit een dikke stalen plaat onder met breekbouten zodat je (of de dief natuurlijk) daar niet bijkomt.
Is het dus een optie om met siliconenspray of iets dergelijks te gaan werken of maakt het dat juist erger door b.v. het juist wegspoelen van vet?
Groet, Ger
- guust-flater
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 09:47
- Locatie: spijkenisse
Re: Doorsmeren versnellingspook mechanisme met Bearlock?
Heb de titel van het topic maar even aangepast.
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Doorsmeren versnellingspook mechanisme met Bearlock?
Smeren van het schakelpook mechanisme doe je langs van onderen , van de bovenzijde kun je er niet bij , daar zie je enkel de bovenzijde van de pook. (En misschien de bearlock , dat weet ik niet)
Als schakelen moeilijk gaat , dan moet je vooral de wanden van de schakeltoren langs onder smeren , en natuurlijk ook de 2 stangen en hun gewrichten .
Met teflonspray in spuitbus gaat dat prima , en dat blijft er lang opzitten ook .
Geen WD40 gebruiken , want dat smeert niet en is na 3 dagen of zo al volledig opgedroogd.
Best ook geen "kettingspray" gebruiken , want dat is nogal "plakkerig" en de pook gaat dan wat moeizamer
Als schakelen moeilijk gaat , dan moet je vooral de wanden van de schakeltoren langs onder smeren , en natuurlijk ook de 2 stangen en hun gewrichten .
Met teflonspray in spuitbus gaat dat prima , en dat blijft er lang opzitten ook .
Geen WD40 gebruiken , want dat smeert niet en is na 3 dagen of zo al volledig opgedroogd.
Best ook geen "kettingspray" gebruiken , want dat is nogal "plakkerig" en de pook gaat dan wat moeizamer
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- guust-flater
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 09:47
- Locatie: spijkenisse
Re: Doorsmeren versnellingspook mechanisme met Bearlock?
Ik heb zojuist met een dunne lange penseel voor zover ik erbij kon van bovenaf alles ingesmeerd met montagevet, hetzelfde spul als wat er al op zat.
De eerste resultaten zijn bemoedigend ik geloof zelfs dat hij nu ook iets lichter schakelt. De wanden inderdaad ook gedaan. Van onder af kom je er slecht bij met een bearlock door de anti-diefstalplaat. Het voordeel van bovenaf smeren is wel dat je de pook lekker heen en weer en op en neer kan bewegen waardoor het vet zich aardig kan verspreiden.
De eerste resultaten zijn bemoedigend ik geloof zelfs dat hij nu ook iets lichter schakelt. De wanden inderdaad ook gedaan. Van onder af kom je er slecht bij met een bearlock door de anti-diefstalplaat. Het voordeel van bovenaf smeren is wel dat je de pook lekker heen en weer en op en neer kan bewegen waardoor het vet zich aardig kan verspreiden.
Re: Doorsmeren versnellingspook mechanisme met Bearlock?
Zou wit spuitvet geen geschikte smering zijn? Het kan gericht uit de spuitbus op de juiste plaatsen worden gespoten. Het is in het begin goed vloeibaar zodat het overal goed doordringt en dikt dan flink in zodat het blijft zitten.
Ik gebruik dit spul regelmatig op de schakelbolletjes.
Ik gebruik dit spul regelmatig op de schakelbolletjes.