Sinds een klein jaar zijn mijn vriendin en ik trotse eigenaar van een paprikarode T4 california uit 1999; na 2 vakanties met een gehuurd campertje, was er eigenlijk geen andere optie

Bob (ja zo heetie) meteen maar de vuurdoop gegeven met 2 weken noorwegen, berg op berg af, totaal zo'n 4000 km gemaakt, en wat zijn we blij met hem heerlijk om de kachel aan te kunnen zetten als na een nacht het ijs aan de binnenkant van de ramen staat, en de 2.5TDI trekt ons moeiteloos overal overheen.
ik hou zelf wel van wat klussen aan de bus, al blijft t vooral beperkt tot het camperdeel, en Weetjewel is hierbij een geweldige bron van kennis en ervaring. ik krijg zo afentoe tijdens 't lezen van topics de behoefte om wat 'terug te doen' dus maar een accountje aangemaakt :-).
een kort overzichtje van wat er tot nu toe aan bob is verbouwd/gerepareerd (vooral dat laatste!)
- verlichting camperdeel vervangen voor LED; netjes in de originele armaturen, met 2 standen, dit was bij een lamp nodig omdat de voeding doorgefikt bleek te zijn na aanschaf, de tweede mocht volgen vanuit stroombesparing :-) (alle kleine beetjes zegmaar)
- vervangen huishoud accu; de originele sonnenschein gelaccu zat er nog in, maar was helemaal bol, en hield geen lading meer vast. omdat ik me zo snel niet kon verdiepen in de materie voor de eerste vakantie vervangen door hetzelfde model van Exide (ouch, das duur...)
- vervangen scheidingsrelais; eigen schuld dikke bult, had de huishoudaccu al verwijderd en de klemmen los laten liggen, ff niet bedacht dat daar spanning op kwam als je ging rijden :-| gelukkig het relais de geest gegeven, das makkelijker vervangen dan de bekabeling.
- reparatie 220 acculader; origineel westafia, een condensator gaf de geest na een paar uur aan de 220, jesus wat een stank... gelukkig alleen die condensator, na schoonmaken en vervangen doetie 't weer.
- gasleiding; safety first..
wat er nog te doen staat:
- doek van 't hefdak; hebben we nu iig behandeld met een waterafstotend middel, maar 't doek is ver heen, en er zit een scheur in, dus is echt aan vervanging toe.
- schoonmaken EGR; vindt de bus wat weinig puf hebben 'onderin' mischien krijgtie wat meer lucht zo als de turbo nog niet op toeren is. al las ik van de week dat het ook wel eens gewoon de computer kan zijn (tis een modelletje 1999, maar nog wel met het oude 'groen verlichte' dashboard, dus waarschijnlijk 8-bit ecu.
- indeling maken in hangkast zodat die efficienter te gebruiken is.
- en verder nog heel veel coole ideeen die ik hier heb opgedaan :-D
Groeten, Bram