Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
TDI timing niet zichtbaar in grafiek-nu wel-maar nieuwe problemen
- Endebendebus
Re: TDI timing niet zichtbaar in grafiek-nu wel-maar nieuwe problemen
Verstuivers laten controleren
Met 260000 km onderste grens bereikt voor twee van de 5 de rest matig. Gaan voor de revisie in Harderwijk 
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Endebendebus schreef: 12 mei 2017, 16:58 Verstuivers laten controlerenMet 260000 km onderste grens bereikt voor twee van de 5 de rest matig. Gaan voor de revisie in Harderwijk
![]()
Hoi Thomas
Verklaard dit ook het rouwe lopen?
Wat kost dit geintje die revisie?
Hopende dat het nou goed is

Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa

- Endebendebus
Hoi Wim,
Ik hoop dat hij wat stillergaat lopen en omdat de verstuivers verschillend waren, ook misschien wat regelmatiger. Alhoewel die 5 cilinder onverstoord z'n rondjes blijft draaien. Zwarte rookpluim te verklaren.
Ik ga maandag naar Buchli in Harderwijk. 125 ex btw norzels per stuk. Daarop nog kosten van afstel plaatjes en arbeid. Ex btw ex korting. Zit ik al gauw op 750 euri. Dat zijn geen grappen meer. Daar ben ik net zoveel geld aan kwijt als volledige koprevisie en volledige turborevisie samen.
Moet ik nog die ene keering doen, een keer de koelvloeistof verversen, pendelsteun zweeft nog ergens in de post, brandstoffilter vervangen, ga ik waarschijnlijk nog voor de vakantie naar Ismet voor de koppeling vliegwiel keerring krukas en bak keerringen. Dan ben ik op de standkachel(d3) die het maar niet wil doen wel klaar. Pfff
Ik hoop dat hij wat stillergaat lopen en omdat de verstuivers verschillend waren, ook misschien wat regelmatiger. Alhoewel die 5 cilinder onverstoord z'n rondjes blijft draaien. Zwarte rookpluim te verklaren.
Ik ga maandag naar Buchli in Harderwijk. 125 ex btw norzels per stuk. Daarop nog kosten van afstel plaatjes en arbeid. Ex btw ex korting. Zit ik al gauw op 750 euri. Dat zijn geen grappen meer. Daar ben ik net zoveel geld aan kwijt als volledige koprevisie en volledige turborevisie samen.

Moet ik nog die ene keering doen, een keer de koelvloeistof verversen, pendelsteun zweeft nog ergens in de post, brandstoffilter vervangen, ga ik waarschijnlijk nog voor de vakantie naar Ismet voor de koppeling vliegwiel keerring krukas en bak keerringen. Dan ben ik op de standkachel(d3) die het maar niet wil doen wel klaar. Pfff
Groetjes Thomas
Je kan de verstuivers ook los bestellen in duitsland (firad; €125 voor een set van 5)en dan zelf monteren in de injectoren.
Ik heb dat 2 jaar geleden gedaan, gewoon met dezelfde plaatjes/veerdruk, nog steeds perfect vermogen en geen rook/stank meer.
Is niet moeilijk, maar moet schoon werken.
http://www.dieselsend.de/duesen.shtml
Ik heb dat 2 jaar geleden gedaan, gewoon met dezelfde plaatjes/veerdruk, nog steeds perfect vermogen en geen rook/stank meer.
- Endebendebus
Hoi, bedankt voor je link. Voor mijn model Bosch Acv verstuivers betaal je dan nog 480 ex verzenden. Dan is er nog niks afgesteld of afgeperst. Nee dit steekt zo nauw voor dat verschil ga ik geen risico lopen.ptr1968 schreef: 13 mei 2017, 14:45 Je kan de verstuivers ook los bestellen in duitsland (firad; €125 voor een set van 5)en dan zelf monteren in de injectoren.

Groetjes Thomas
- Endebendebus
Na de revisieverstuivers gemonteerd te hebben, valt gelijk de rustigere loop van de motor op.
Met rijden, geen rook( behalve flink doortrekken ) en het lijkt wel of de dame een verjongingskuur heeft ondergaan
missie geslaagd tot zover.
Nokkenas kering lekt niet echt meer, kan het zijn dat die pfte keeringen zich nog moeten zetten?
Voorlopig durf ik de bodemplaat er nog niet onder te zetten. Ben zelf nog enigszins wat gevoelig vwb lekkende onderdelen
moet slijten!
Nog een vraag voor wie het weet: is de spanrol distibutie te stellen zonder de trillingsdemper te verwijderen? Dus alleen het bovenste beschermblik achter de trillingsdemper te verwijderen ( en de multiriem enzo)
Pijltje is iets van vlaggetje ( stond goed)
Vast bedankt

Met rijden, geen rook( behalve flink doortrekken ) en het lijkt wel of de dame een verjongingskuur heeft ondergaan

Nokkenas kering lekt niet echt meer, kan het zijn dat die pfte keeringen zich nog moeten zetten?
Voorlopig durf ik de bodemplaat er nog niet onder te zetten. Ben zelf nog enigszins wat gevoelig vwb lekkende onderdelen

Nog een vraag voor wie het weet: is de spanrol distibutie te stellen zonder de trillingsdemper te verwijderen? Dus alleen het bovenste beschermblik achter de trillingsdemper te verwijderen ( en de multiriem enzo)
Pijltje is iets van vlaggetje ( stond goed)
Vast bedankt
Groetjes Thomas
ja, dan moet je er bij kunnen, maar als het pijltje bij de inkeping staat (+/-) is het goed!
Groet, Oskar.
- Endebendebus
Dank Oskar. Toen de motor stilstond was ie iets van de kerf maar net binnen de vlag( naar onderen) als hij loopt staat hij bijna weer op de inkeping. Ik hou het even in de gaten. Mocht alles zo nog "zetten" ( wat ik ook raar vind) kan ik vrij "gemakkelijk" de riemspanning bijstellen.
Groetjes Thomas
Het is een mee verende spanrol, zolang hij binnen de tolerantie beweegt is het goed.
Je hoeft daarom eigenlijk nooit de distributie zijde tijdens de levensduur van de riem bij te stellen.
Pompzijde is een ander verhaal, dit luistert veel nauwer.
Je hoeft daarom eigenlijk nooit de distributie zijde tijdens de levensduur van de riem bij te stellen.
Pompzijde is een ander verhaal, dit luistert veel nauwer.

Groet, Oskar.
Nog FF volhouden en hij als nieuw
Gaat goed komen met hulp van
Groetjes Wim

Gaat goed komen met hulp van

Groetjes Wim

viewtopic.php?f=12&t=47265