Snautzer schreef: 04 jun 2017, 22:34
In een adem met een flesje fris uitgelezen. Genieten dit niveau van prutsen met je bus.
Dank je.
We hebben de bus gekocht tegen een beurt aan, en dat wisten we.
Dat was mooie onderhandelingsruimte
Motorolie vervangen, en dan zie je de vooruitgang ---> NOT
Filterelement is nu los te vervangen, maar wat een kliederboel wordt dat zeg, drup druk op het blok.
Daar hadden ze bij VW wel beter over na kunnen denken v.w.b. de bereikbaarheid.
Bij een 2.0 TDI is het het handigste om het niet rechtdoor naar beneden te doen,
maar via de linker zijde (bijrijders zijde van het blok) en vooraf wat doekjes op het koelertje te leggen ivm olie druppen.
Was wel nodig.
3 nieuwe ringetjes om gelijk mee te vervangen:
En een nieuwe filter insert.
De nieuwe ringetjes voorzien van wat olie zodat ze wat soepeler worden en beter afdekken en hopla.
En dan vullen met goed spul (wel 2 flessen gekocht maar goed betaalbaar via Oeldepot 24.de):
Brandstoffilter ook maar meteen doen.
Bij de T4 vooraf even vullen en bij een T5 zou dat niet nodig hoeven te zijn, want die kan zelf ontluchten of eventueel via VCDS een aansporing geven om het brandstofsysteem te ontluchten. Wat ook kan om het nieuwe brandstoffilter te ontluchten is, door de auto een paar keer op contact, van contact en weer op contact te zetten. Wij hebben het old-skool gedaan, door vooraf even te vullen
Trechtertje gemaakt en hopla.
Als er schuim uit een van de overige 3 gaten begint te komen, dan moet je stoppen, weet ik nu
Oude filter er uit en het nieuwe kan er in.
De 4 aansluitingen een voor een een beetje naar beneden drukken en dan het palletje indrukken en los zijn ze.
De lengte en positie en formaat van de koppelingen maakt jezelf vergissen bijna onmogelijk.
Koelkast aangesloten en even getest,
en cyrix scheidingsrelais bij draaiende motor even getest en werkt.
Ook nog een nieuwe startaccu geplaatst en die is iets groter i.v.m. motorstandkachel.
Dit is een Exide EA1000 geworden, goed betaalbaar en goede kwaliteit. Bus start er gewoon beter op.
Past net
Ik moet dit nog wel even via VCDS in het batterij management aangeven, zodat de on-board laadregeling weet welke accu er in zit,
en hier mee rekening kan houden voor wat betreft de laad-karakteristiek. Mooi man, dat je dit in kunt stellen.
Als je een AGM-accu als start-accu zou hebben, dan zou je hem dus via 14,7 volt kunnen gaan laden. En dat door wat software matige instellingen.
Kijk en dat is nu wel vooruitgang
Ook nog even beveiliging van de OBD aansluiting gemaakt,
maar hier plaats ik geen foto's van, zoals jullie zullen begrijpen
Het is zeker effectief, en geen lullig hangslotje
Een ergernis bij kamperen, bij het minste of geringste dat er een deur open staat, brand het lampje van de schuifdeur.
onnodig vinden wij, dus om het uit te schakelen naar behoefte komt daar een schakelaartje voor.
Was wel even goed zoeken in de schema's welke zekering ik nu moest hebben, om de draad spanningsvrij te maken,
dat is er niet echt gemakkelijker op geworden, met 5 zekeringenkastjes verspreid over de auto
Even de plus draad extracten:

Schakelaartje er tussen gezet en werkt ook weer, wel nog even netjes in de instapbak integreren.
Heel veel onderdelen uitgezocht, paar uurtjes in etka aan het spitten geweest, en ik wil iets maken wat niemand anders nog gedaan heeft met een bank. Gaat wel serieus geld kosten.. Maar dan ben je wel uniek
En oja, hier erger ik me ook al sinds de aankoop aan:
Daar gaat ook een nieuwe in komen.
Deze week zal ik eens wat van de gordijnen laten zien, ook speciaal laten maken.
Wordt vervolgd.