Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Slecht starten en niet reageren op gaspedaal, AAB

vragen over de T4
Plaats reactie
Mercury
Berichten: 87
Lid geworden op: 23 mei 2015, 19:03

Slecht starten en niet reageren op gaspedaal, AAB

Bericht door Mercury »

Dag,

Gisteren met de 1992 AAB naar de camping. De dag ervoor heel veel kilometers gemaakt, hij reed zeer goed.

Pas na drie keer starten sloeg hij aan en liep niet zo goed als anders. Ik heb normaal voorgegloeid, normaal is de eerste tik al voldoende om de motor te starten. Toch weggegaan, de motor liep prima, ik had het gevoel dat hij iets minder vermogen had, maar alles was ook bomvol. Fietsen honden, water, etc etc.

Vanmorgen wilde hij ook niet goed starten, hij liep ook minder goed. 5 minuten laten draaien en weer op weg. Bij het optrekken reageerde hij helemaal niet meer op het gaspedaal, hij bleef stationair lopen. Ik dacht, kabelbreuk. Maar na heel langzaam een beetje gas bij te geven kwam hij weer bij, hij wilde weer optoeren. Maar weer naar huis gereden, jammer.
Op de terugreis, niets aan de hand, liep toen hij warm was zoals altijd, als een zonnetje.

Wat kan er aan de hand zijn, voorgloei probleem (relais 52, of gloeibougies?) of van tijd af? Iets anders?

Groeten,

Adam
1992 T4, lang, AAB, camper
Afbeelding
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Slecht starten en niet reageren op gaspedaal, AAB

Bericht door rick_k »

Klinkt alsof je te kort diesel krijg, verstopt filter ofzo. Misschien een slang geknikt of zoiets.

mvg Rick
Mercury
Berichten: 87
Lid geworden op: 23 mei 2015, 19:03

Re: Slecht starten en niet reageren op gaspedaal, AAB

Bericht door Mercury »

Vandaag nieuw relais geplaatst, geen startverschil, maar na een ritje bleek mijn hele accu leeggetrokken en was de accu erg warm. Probeer hem nu met de anwb thuis te krijgen.

Zou het relais blijven "plakken" en zo continu op gloeien staan?

Kunnen de gloeipluggen in een keer slecht worden?

Hulp gewaardeerd.

Groeten,
Adam
1992 T4, lang, AAB, camper
Afbeelding
Gebruikersavatar
thomas b
Berichten: 227
Lid geworden op: 09 mar 2010, 21:34
Locatie: Wonck - België

Re: Slecht starten en niet reageren op gaspedaal, AAB

Bericht door thomas b »

Hallo,

Als de relais van de voorgloeibougies blijft plakken dan is de accu in 5 minuten leeg getrokken, maar dan ook geheel leeg. Kijk eens naar je luchtfilter, is deze nog schoon? Probeer eens de tankdop (hoe lullig het ook klinkt, als deze luchtdicht afsluit zou het wel eens kunnen gebeuren dat de tank zich vacuum trekt...... voorgloeibougie is bij mij 102, maar dat heeft verder weinig te maken met diesel toevoer....Succes**

Thomas b
één, twee, drie (T) vier's
Mercury
Berichten: 87
Lid geworden op: 23 mei 2015, 19:03

Re: Slecht starten en niet reageren op gaspedaal, AAB

Bericht door Mercury »

De accu was ook helemaal leeg.

Volgens de anwb meneer, is het de dynamo, deze zou sluiting maken en de acuu leegtrekken. Dat zou dan 2 problemen tegelijk moeten zijn...
1992 T4, lang, AAB, camper
Afbeelding
Gebruikersavatar
thomas b
Berichten: 227
Lid geworden op: 09 mar 2010, 21:34
Locatie: Wonck - België

Re: Slecht starten en niet reageren op gaspedaal, AAB

Bericht door thomas b »

Hetgeen de anwb zegt kan kloppen en is makkelijk te controleren: laad je accu op, ontkoppel de dynamo, en start de auto......alles uit, radio verlichting etc......de dynamo laad niet meer, maar kan hem dan ook niet leegtrekken.....het relais kan ook slecht contact maken in de zekeringskast. Na het starten, trek dan het relais uit de zekeringskast en voel of de pinnen warm zijn...; uiteraard verklaard dit alles niet het probleem van het niet genoeg diesel krijgen, dit gaat allereerst om het start/accu probleem... succes thomas B
één, twee, drie (T) vier's
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 1666
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:25
Locatie: Alblasserdam

Re: Slecht starten en niet reageren op gaspedaal, AAB

Bericht door sjaak »

:T44EVER :driveT4 Het is natuurlijk niet de nieuwste meer dus vuil in de tank en een verstopt brandstoffilter is niet onmogelijk,ook dan trekt hij niet meer lijkt mij,maar als ik het zo lees lijkt het wel of er 2 probleempjes zijn? :werkaanT4
Mercury
Berichten: 87
Lid geworden op: 23 mei 2015, 19:03

Re: Slecht starten en niet reageren op gaspedaal, AAB

Bericht door Mercury »

Gisteren aan de gang gegaan. Nog steeds heel slecht te starten.
Voltage bleek niet goed, deze viel af en toe weg. Ik had al een nieuwe dynamo gekocht. Deze gemonteerd en nu een constant voltage.
Ik zie dat ik over het scheidingsrelais ongeveer 1 volt verlies. Is dat normaal? Ik heb nu 13,2 op de accu tijdens bedrijf, dat is volgens mij, niet veel.

Toen met het starten aan de gang. Ik wilde de gloeibougies vervangen, maar werd ontmoedigd door de dieselpomp die eruit moet om dat te doen. Besluit genomen op dat op een later moment te doen.

Eerst maar het brandstof filter, dat bleek het probleem, het start weer als vanouds, even gloeien en bij de eerste tik start hij.

Bedankt voor de input,

Groeten,

Adam
1992 T4, lang, AAB, camper
Afbeelding
Plaats reactie