Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Vraag over vervangen scheidings relais door Cyrixrelais
-
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Vraag over vervangen scheidings relais door Cyrixrelais
Beste wjw-ers,
Al t nodige gevonden over het vervangen van het standaard scheidingsrelais voor het opladen van de HH-accu's door een Cyrix relais. Duidelijk wat ie en doet en op alle fronten verbeteringen.
Maar toch even wat preciezere vragen:
- waar zit dat relais precies? (ik vermoed onder de bestuurdersstoel, maar voor ik de boel los haal)
- is aansluiting plug en play als in de zin van het overnemen van de oorspronkelijke aansluitingen naar het nieuwe relais?
- voor een T5GP welk relais (ampères) zou er dan geplaatst moeten worden. Kom er tegen van 120A (die zou te licht zijn) en van 140A, 160A en 230A
(https://www.stroomwinkel.nl/c-168-intel ... elais.aspx)
bij voorbaat dank voor jullie info,
JB
Al t nodige gevonden over het vervangen van het standaard scheidingsrelais voor het opladen van de HH-accu's door een Cyrix relais. Duidelijk wat ie en doet en op alle fronten verbeteringen.
Maar toch even wat preciezere vragen:
- waar zit dat relais precies? (ik vermoed onder de bestuurdersstoel, maar voor ik de boel los haal)
- is aansluiting plug en play als in de zin van het overnemen van de oorspronkelijke aansluitingen naar het nieuwe relais?
- voor een T5GP welk relais (ampères) zou er dan geplaatst moeten worden. Kom er tegen van 120A (die zou te licht zijn) en van 140A, 160A en 230A
(https://www.stroomwinkel.nl/c-168-intel ... elais.aspx)
bij voorbaat dank voor jullie info,
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
- Multivan Generation
- Berichten: 34163
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Vraag over vervangen scheidings relais door Cyrixrelais
Ik denk heel simpel:
wat is je accu capaciteit nu bij elkaar van de 3 accu's?
stel: 70 A start en 80+80 voor 2 huishoud accu's, bij elkaar 230A --> 230A cyrix nemen.
Stel dat je aan de paal staat en 2 accu's zijn behoorlijk leeg, dan gaat het scheidingsrelais, als de drempelspanning overschreden wordt door de acculader sluiten, zodat er 3 akku's als het ware tegelijkertijd van lading voorzien worden.
Misschien heb je iets aan mijn redenering, misschien ook niet?
Voor die bescheiden meerprijs zou ik de 230 versie nemen.
Groeten Peter
wat is je accu capaciteit nu bij elkaar van de 3 accu's?
stel: 70 A start en 80+80 voor 2 huishoud accu's, bij elkaar 230A --> 230A cyrix nemen.
Stel dat je aan de paal staat en 2 accu's zijn behoorlijk leeg, dan gaat het scheidingsrelais, als de drempelspanning overschreden wordt door de acculader sluiten, zodat er 3 akku's als het ware tegelijkertijd van lading voorzien worden.
Misschien heb je iets aan mijn redenering, misschien ook niet?
Voor die bescheiden meerprijs zou ik de 230 versie nemen.
Groeten Peter
- Mickel Moen
- Berichten: 2054
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Vraag over vervangen scheidings relais door Cyrixrelais
En die schakelaar zet je in de min van de Cyrix.
Zie verder mijn blog.
Zie verder mijn blog.
- Mickel Moen
- Berichten: 2054
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Vraag over vervangen scheidings relais door Cyrixrelais
he Jan. Ik had je bericht verkeerd gelezen. Je hebt het over de startassist. Ik meende over het manueel schakelbaar maken.
Als je de cyrix maueel schakelbaar wilt maken, dan zet je een schakelaar in de min. Op de tekening en in het echt ook maar een dun kabeltje.
Jij doelt in de tekening op de start assist. Dat is inderdaad een schakeling die je gebruiken kunt, om de cyrix voor een 30 seconden te sluiten om zo de startaccu even wat extra's te geven. Ik heb deze gehad, maar mijn ervaringen zijn er negatief mee. Naar alle waarschijnlijkheid heb ik er een cyrix mee naar de eeuwige jachtvelden geholpen. Ook verder op het internet kun je hier over vinden. Zie mijn blog. https://mickelmoen.blogspot.nl/2012/12/stroom-dc.html
Zo is het juist
Als je de cyrix maueel schakelbaar wilt maken, dan zet je een schakelaar in de min. Op de tekening en in het echt ook maar een dun kabeltje.
Jij doelt in de tekening op de start assist. Dat is inderdaad een schakeling die je gebruiken kunt, om de cyrix voor een 30 seconden te sluiten om zo de startaccu even wat extra's te geven. Ik heb deze gehad, maar mijn ervaringen zijn er negatief mee. Naar alle waarschijnlijkheid heb ik er een cyrix mee naar de eeuwige jachtvelden geholpen. Ook verder op het internet kun je hier over vinden. Zie mijn blog. https://mickelmoen.blogspot.nl/2012/12/stroom-dc.html
Zo is het juist
- Mickel Moen
- Berichten: 2054
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Vraag over vervangen scheidings relais door Cyrixrelais
Wil je de huishoudaccu gebruiken om te helpen bij het starten, dan kun je het best een startkabel NA de cyrix aanluiten op de plus kabel naar de hh-accu en deze met de plus van de startaccu verbinden. Daarom is mijn advies ook om de cyrix bij de startaccu te plaatsen en niet bij de hh-accu.
-
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: Vraag over vervangen scheidings relais door Cyrixrelais
Heel mooi en dank.
MAAR NU:
Waar zit dat relais...?
JB
MAAR NU:
Waar zit dat relais...?
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Re: Vraag over vervangen scheidings relais door Cyrixrelais
Mickel Moen schreef: ↑17 feb 2017, 18:29
Als je de cyrix maueel schakelbaar wilt maken, dan zet je een schakelaar in de min. Op de tekening en in het echt ook maar een dun kabeltje.
Jij doelt in de tekening op de start assist. Dat is inderdaad een schakeling die je gebruiken kunt, om de cyrix voor een 30 seconden te sluiten om zo de startaccu even wat extra's te geven. Ik heb deze gehad, maar mijn ervaringen zijn er negatief mee. Naar alle waarschijnlijkheid heb ik er een cyrix mee naar de eeuwige jachtvelden geholpen. Ook verder op het internet kun je hier over vinden. Zie mijn blog. https://mickelmoen.blogspot.nl/2012/12/stroom-dc.html
Zo is het juist
Nou kom ik er achter dat mijn Cyrix ct 230 overdag altijd gekoppeld is, het led lampje staat altijd aan.
M.a.w. alle drie accu's staan overdag gekoppeld, dus ook bij het starten.
Waar ik eerst dacht dat de nieuwe Cyrix kapot was blijkt het tocht te kloppen.
Als mijn 2 HH accu's vol zijn, dan schakelt de Cyrix door naar de startaccu ivm het zonnepaneel.
Als ik rijd, en de startaccu is vol, dan schakelt de Cyrix door naar de HH accu's
In de praktijk blijkt nu dus dat ze alle drie overdag steeds gekoppeld zijn.
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... 30A-NL.pdf
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
- Mickel Moen
- Berichten: 2054
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Vraag over vervangen scheidings relais door Cyrixrelais
Ja dat zal inderdaad kloppen en is ook logisch. Ding is bidirectioneel en als het zonnepaneel laadt en de hh accu's zijn vol wordt de startaccu ook geladen.
Bij mij werkt het precies zo.
Daarom heb ik zowel de cyrix als het zonnepaneel manueel schakelbaar gemaakt. Bij recreatief gebruik staat alles aan, maar bij niet recreatief gebruik, bepaal ik of het wel nodig is of er geladen wordt.
Bij mij werkt het precies zo.
Daarom heb ik zowel de cyrix als het zonnepaneel manueel schakelbaar gemaakt. Bij recreatief gebruik staat alles aan, maar bij niet recreatief gebruik, bepaal ik of het wel nodig is of er geladen wordt.
Re: Vraag over vervangen scheidings relais door Cyrixrelais
Ik heb een Multivan uit 2008 gekocht. Met af fabriek een 2de accu onder de bestuurder stoel. Deze was dood dus vervangen. Acculader van victron erbij gekocht maar toch vandaag de startaccu leeg. Nu lees ik dat ik het scheidingsrelais D+ moet vervangen door een een Cyrix relais. Maar waar zit dat D+ relais. Iemand tip hoe ik dit kan vervangen?
Volkswagen Multivan - 2.5 TDI Highline 5-deurs
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 12 jan 2018, 23:00
Re: Vraag over vervangen scheidings relais door Cyrixrelais
Hi JB,
Ben je er al achter waar het relais zit? Ik probeer ook te begrijpen hoe het in mijn multivan '05 werkt.
Dank voor een update!
-
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: Vraag over vervangen scheidings relais door Cyrixrelais
Ja bij mij al gevonden onder bestuurderstoel.
JB
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 12 jan 2018, 23:00
Re: Vraag over vervangen scheidings relais door Cyrixrelais
Mooi! Kan je misschien delen hoe hij er uit ziet of hoe hij aangesloten is? En wat kan de Cyrix wel (of beter) dan de originele?
Dank!
-
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: Vraag over vervangen scheidings relais door Cyrixrelais
Zit rechts tegen de zijkant met enkele dikke rode kabels.dus aan de zijde van de handrem.
Voor de functie van het cyrix relais even zoekfunctie of googlen
Uiteindelijk niet geplaatst om dat ik de stekkeraansluitingen op de cyrix onder de stoel mi niet voldoende kon beveiligen. Nogal open liggende contacten ivm het huidige relais.
JB
Voor de functie van het cyrix relais even zoekfunctie of googlen
Uiteindelijk niet geplaatst om dat ik de stekkeraansluitingen op de cyrix onder de stoel mi niet voldoende kon beveiligen. Nogal open liggende contacten ivm het huidige relais.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Re: Vraag over vervangen scheidings relais door Cyrixrelais
Als je de bus met 2de accu nooit aan de paal zet en geen zonnepaneel hebt is het vw relais naar mijn idee net zo functioneel.
Ik begrijp alleen niet waarom een hoop mensen wel een goede 230v naar 12v acculader kopen omdat het zo belangerijk is maar er ook betere opties zijn om je HH accu tijdens het rijden te laten opladen.
Bijvoorbeeld dit
https://m.ebay.nl/itm/REDARC-BCDC1240-L ... SwL9paZ1HA
Of dit
https://www.conrad.nl/p/ctek-d250sa-dru ... 2&vat=true
https://youtu.be/7UFDWQ-D9lk
Ik zelf heb de ctek d250s en ben er meer als tevreden over. Altijd de juiste laadspanning, accu is snel vol ondanks de 20A laadstroom.
Ik begrijp alleen niet waarom een hoop mensen wel een goede 230v naar 12v acculader kopen omdat het zo belangerijk is maar er ook betere opties zijn om je HH accu tijdens het rijden te laten opladen.
Bijvoorbeeld dit
https://m.ebay.nl/itm/REDARC-BCDC1240-L ... SwL9paZ1HA
Of dit
https://www.conrad.nl/p/ctek-d250sa-dru ... 2&vat=true
https://youtu.be/7UFDWQ-D9lk
Ik zelf heb de ctek d250s en ben er meer als tevreden over. Altijd de juiste laadspanning, accu is snel vol ondanks de 20A laadstroom.
Re: Vraag over vervangen scheidings relais door Cyrixrelais
Dan maak je zeker veel kilometers op een dag dat je accu snel weer vol is?ArieV schreef: ↑25 mar 2018, 10:26 Als je de bus met 2de accu nooit aan de paal zet en geen zonnepaneel hebt is het vw relais naar mijn idee net zo functioneel.
Ik begrijp alleen niet waarom een hoop mensen wel een goede 230v naar 12v acculader kopen omdat het zo belangerijk is maar er ook betere opties zijn om je HH accu tijdens het rijden te laten opladen.
Bijvoorbeeld dit
https://m.ebay.nl/itm/REDARC-BCDC1240-L ... SwL9paZ1HA
Of dit
https://www.conrad.nl/p/ctek-d250sa-dru ... 2&vat=true
https://youtu.be/7UFDWQ-D9lk
Ik zelf heb de ctek d250s en ben er meer als tevreden over. Altijd de juiste laadspanning, accu is snel vol ondanks de 20A laadstroom.