Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
30A zekering klapt bij hh-accu, tips?
-
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39
30A zekering klapt bij hh-accu, tips?
Bij de huishoud accu brandt telkens een 30A zekering door. Als ik de meter erop zet dan is de spanning rond 30A. Echter als ik de motor start schiet ie omhoog, richting 100A en voorbij. Zelf denk ik dat het draadje vanaf de dynamo komt, maar dat weet ik niet zeker.
Wie heeft tips om dit te verhelpen?
Ik denk namelijk dat de hh-accu nu alleen oplaad door de zonnepanelen.
Alvast bedankt voor de input!
Wie heeft tips om dit te verhelpen?
Ik denk namelijk dat de hh-accu nu alleen oplaad door de zonnepanelen.
Alvast bedankt voor de input!
-
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39
Re: 30A zekering klapt bij hh-accu, tips?
Accu zit er een jaartje in. Doet het verder prima..
Accu is nooit leeg getrokken geweest.
Accu is nooit leeg getrokken geweest.
Re: 30A zekering klapt bij hh-accu, tips?
Lijkt op een scheidingsrelais dat sluiting maakt tussen de contacten of niet goed aangesloten is.
Dan loopt de gloeistroom en de stroom van de startmotor gedeeltelijk uit de huishoudaccu.
Dan loopt de gloeistroom en de stroom van de startmotor gedeeltelijk uit de huishoudaccu.
Groeten, Bert
-
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39
Re: 30A zekering klapt bij hh-accu, tips?
Ok.
Hoe kan ik dat checken?
Hoe kan ik dat checken?
Re: 30A zekering klapt bij hh-accu, tips?
Meet om te beginnen eens de spanning op de spoel van het scheidingsrelais.
In de volgende situaties: a) in rust, sleutel niet omgedraaid b) voorgloeien c) draaiende motor.
Als het goed is, meet je met draaiende motor zo'n 12V en de andere situaties ongeveer 0V.
In de volgende situaties: a) in rust, sleutel niet omgedraaid b) voorgloeien c) draaiende motor.
Als het goed is, meet je met draaiende motor zo'n 12V en de andere situaties ongeveer 0V.
Groeten, Bert
Re: 30A zekering klapt bij hh-accu, tips?
Ik heb een accumonitor op mijn HH-accu en zelf als mijn HH-accu 95% vol is loopt er via het scheidingsrelais meer dan 30A!
Je zekering is gewoon te laag. Ik heb de kabels (aan beide kanten) van scheidingsrelais naar HH-accu met 100A afgezekerd. Ik heb echter ook een 35mm2 kabel tussen beide lopen.
Primair zeker je ook je kabels. Hoe dik zijn jouw kabels? Als je een 30A zekering hebt dan denk ik dat deze niet zo dik zijn?! 4/6mm2?
Je zekering is gewoon te laag. Ik heb de kabels (aan beide kanten) van scheidingsrelais naar HH-accu met 100A afgezekerd. Ik heb echter ook een 35mm2 kabel tussen beide lopen.
Primair zeker je ook je kabels. Hoe dik zijn jouw kabels? Als je een 30A zekering hebt dan denk ik dat deze niet zo dik zijn?! 4/6mm2?
- Mickel Moen
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: 30A zekering klapt bij hh-accu, tips?
Hmm,
Beetje vreemd. Kijk als een accu goed leeg is en makkelijk stroom opneemt, dan is zo'n hoge stroom verklaarbaar. In bulk kan er veel stroom lopen, maar in de absorptiefase, zeg vanaf 80% geladen, gaat dat niet zo snel meer. 95% geladen en 30A stroom?
Waar moet die stroom dan heen? Want het gaat er niet om hoeveel er geleverd kan worden, maar hoe hoog de vraag is. Een bijna volle accu kan nooit 30A vragen.Bij een doorsnee accu lopen er dan hoogstens enkele Amperes.
Aan TS. Hier is inderdaad iets goed fout. Mogelijke oorzaken zijn al genoemd.
Overigens, bij een lege accu die makkelijk stroom opneemt is bulkladen met 80A zeker mogelijk. Het lijkt er dus op, dat bekabeling en zekeringen te licht zijn.
(Denk er om, dat de bekabeling zowel aan de Startaccukant als aan de hh-accukant gezekerd moet zijn.)
Beetje vreemd. Kijk als een accu goed leeg is en makkelijk stroom opneemt, dan is zo'n hoge stroom verklaarbaar. In bulk kan er veel stroom lopen, maar in de absorptiefase, zeg vanaf 80% geladen, gaat dat niet zo snel meer. 95% geladen en 30A stroom?
Waar moet die stroom dan heen? Want het gaat er niet om hoeveel er geleverd kan worden, maar hoe hoog de vraag is. Een bijna volle accu kan nooit 30A vragen.Bij een doorsnee accu lopen er dan hoogstens enkele Amperes.
Aan TS. Hier is inderdaad iets goed fout. Mogelijke oorzaken zijn al genoemd.
Overigens, bij een lege accu die makkelijk stroom opneemt is bulkladen met 80A zeker mogelijk. Het lijkt er dus op, dat bekabeling en zekeringen te licht zijn.
(Denk er om, dat de bekabeling zowel aan de Startaccukant als aan de hh-accukant gezekerd moet zijn.)
Re: 30A zekering klapt bij hh-accu, tips?
Bij 95% loopt er voor een enkele seconde (1 of 2) iets van 35A... Ja, daarna, gaat het snel terug. Mijn BMV-600s liegt toch niet..... Enfin, het gaat ook niet om de details. Wat ik er mee wil zeggen, en wat jij ook al aangeeft is dat er gewoon hele hoge stromen lopen, meer als 30A!
Re: 30A zekering klapt bij hh-accu, tips?
Hebben we het nu over laad- of ontlaadstroom van de huishoudaccu?
Groeten, Bert
- Mickel Moen
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: 30A zekering klapt bij hh-accu, tips?
He slim opgemerkt,
Als je start dan duurt het zeer kort voordat het relais ontkoppelt. Dat gaat bij mij zo snel, dat ik op de monitor nog nooit gezien heb dat er zo'n hoge stroom loopt. Bij een iets trager relais zou dat dus kunnen. Dat de startmotor dus van de hh-accu trekt.
Als je start dan duurt het zeer kort voordat het relais ontkoppelt. Dat gaat bij mij zo snel, dat ik op de monitor nog nooit gezien heb dat er zo'n hoge stroom loopt. Bij een iets trager relais zou dat dus kunnen. Dat de startmotor dus van de hh-accu trekt.
- HenkK
- Berichten: 815
- Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
- Locatie: Amsterdam- 06.26888522
- Contacteer:
Re: 30A zekering klapt bij hh-accu, tips?
Misschien kun je een schets maken van de aansluitingen zoals het nu zit, dan is het eenvoudiger om de oorzaak te beoordelen. Je geeft wel aan dat de zekering steeds klapt, maar niet wanneer. Hoe is het zonnepaneel aangesloten. Heeft het eerder zonder problemen gewerkt, Is er iets gewijzigd.
Henk
Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
www.hrwerkplaats.nl
-
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39
Re: 30A zekering klapt bij hh-accu, tips?
bedankt voor de input, allen.
net heeft er een 'specialist' naar gekeken. die constateerde dat de hh-accu de start-accu meehelpt bij voorgloeien en starten en dat daardoor de zekering klapt. dit komt omdat, volgens hem, de hh-accu is aangesloten op het contact in plaats van de D+ van de dynamo.
om het te verhelpen zou ik het draadje van de hh-accu van het contact(circuit) moeten verplaatsen naar de D+.
is dit een logisch verhaal?
en zo ja, waar vind ik de d+?
net heeft er een 'specialist' naar gekeken. die constateerde dat de hh-accu de start-accu meehelpt bij voorgloeien en starten en dat daardoor de zekering klapt. dit komt omdat, volgens hem, de hh-accu is aangesloten op het contact in plaats van de D+ van de dynamo.
om het te verhelpen zou ik het draadje van de hh-accu van het contact(circuit) moeten verplaatsen naar de D+.
is dit een logisch verhaal?
en zo ja, waar vind ik de d+?
Re: 30A zekering klapt bij hh-accu, tips?
Mijn glazen bol werkt niet goed mee, lol
Ik heb nog steeds geen idee welke bus of camper je hebt, of je een scheidingsrelais hebt en hoe alles is aangesloten, ook het zonnepaneel.
In een fabrieks T4 California zit een scheidingsrelais dat er voor zorgt dat de huishoudaccu niet met de autoaccu is verbonden als je start of stil staat.
Ik heb nog steeds geen idee welke bus of camper je hebt, of je een scheidingsrelais hebt en hoe alles is aangesloten, ook het zonnepaneel.
In een fabrieks T4 California zit een scheidingsrelais dat er voor zorgt dat de huishoudaccu niet met de autoaccu is verbonden als je start of stil staat.
Groeten, Bert
Re: 30A zekering klapt bij hh-accu, tips?
dit verhaal is logisch. D+ is te vinden achter je zekeringkast als blauw draadje met stekker.Jonathan L schreef: 04 jul 2017, 19:27 bedankt voor de input, allen.
net heeft er een 'specialist' naar gekeken. die constateerde dat de hh-accu de start-accu meehelpt bij voorgloeien en starten en dat daardoor de zekering klapt. dit komt omdat, volgens hem, de hh-accu is aangesloten op het contact in plaats van de D+ van de dynamo.
om het te verhelpen zou ik het draadje van de hh-accu van het contact(circuit) moeten verplaatsen naar de D+.
is dit een logisch verhaal?
en zo ja, waar vind ik de d+?
Bij sommige al in gebruik en bij andere weer niet, hangt er vanaf wat er allemaal op en aan is gebouwd.

Groet, Oskar.