Wat je nodig hebt zijn twee setjes klemmen die normaal gesproken gebruikt worden om je fiets met de voorvork op de dakrails vast te zetten en twee 'dummy vorken' om het losse voorwiel te kunnen plaatsen.
Na wat zoeken kwam ik op de Elite Sanremo fietsendrager en Elite Portaruota wieldrager die ook zonder goot geleverd worden.

Deze klemmen kun je makkelijk met het boren van twee gaatjes in de wielgoot bevestigen. Ik heb er nu een plaatje kunststof onder liggen dat ik uit een IKEA snijplak heb gezaagd en ik wilde er nog afstandsbussen tussen zetten maar in de praktijk blijkt dat niet nodig. Het zit zo muur- en muurvast.
Hiermee kantelt de fiets zover naar voren dat hij nog maar minimaal boven het dak uitsteekt. In 99% van de gevallen die ik tegenkwam ging het prima. Alleen het zadel van mijn fiets kan niet lager dan deze stand en heb ik in één geval er even uit moeten trekken.
Bijkomend voordeel is wel dat de klep open kan als het dak omhoog is, iets dat bij de normale plaatsing van fietsen ook wel eens problemen oplevert.