Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T4 aanhanger project .
T4 aanhanger project .
Ik ben een tijdje weg geweest en ondertussen een andere T4 rijker .
En ik ga deze winter beginnen met de bouw van een T4 aanhanger .
Ik zie dat een aantal mensen hier er al 1 hebben , en ik ben ook van plan om ook een aanhanger te bouwen zoals de andere hier op het forum .
Dat wil zeggen de achterkant tot en met de schuifdeur .
Ik wilde eerst een kortere maar dan heb je totaal geen ruimte .
Mochten jullie wat tips of weetjes hebben hoor ik dat graag .
Mvg
Emiel
En ik ga deze winter beginnen met de bouw van een T4 aanhanger .
Ik zie dat een aantal mensen hier er al 1 hebben , en ik ben ook van plan om ook een aanhanger te bouwen zoals de andere hier op het forum .
Dat wil zeggen de achterkant tot en met de schuifdeur .
Ik wilde eerst een kortere maar dan heb je totaal geen ruimte .
Mochten jullie wat tips of weetjes hebben hoor ik dat graag .
Mvg
Emiel
Re: T4 aanhanger project .
Ga deze thread eens lezen vermakelijk en leerzaam.
https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 12&t=50258
https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 12&t=50258
Re: T4 aanhanger project .
Jaja die ken ik en dat was ook de inspiratie .
Re: T4 aanhanger project .
Ik ga er ook eentje maken van een lwb. Weet alleen niet op hoeveel kogeldruk ik ga komen. Ik wil nl ongeremd
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: T4 aanhanger project .
Ga je die op een aanhangwagen chassis zetten ?mohendiz schreef: 26 jun 2017, 23:31 Ik ga er ook eentje maken van een lwb. Weet alleen niet op hoeveel kogeldruk ik ga komen. Ik wil nl ongeremd
"Zelfbouw" is in Belgie al lang niet meer toegestaan (ik zeg het maar , voor je er een hoop werk insteekt) , alleen nog aanhangwagens met chassisnummer en COC attest .

My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: T4 aanhanger project .
Tenzij je beweert dat ie meer dan 5jaar geleden is gebouwd. Een vriend van me heeft een aanhanger van een kubel gemaakt en hij rijdt er toch zonder problemen mee rond? Maar ik hou alle opties open. Eerst deze volledig kaal plukken en in twee zagenPascal-141 schreef: 27 jun 2017, 07:20Ga je die op een aanhangwagen chassis zetten ?mohendiz schreef: 26 jun 2017, 23:31 Ik ga er ook eentje maken van een lwb. Weet alleen niet op hoeveel kogeldruk ik ga komen. Ik wil nl ongeremd
"Zelfbouw" is in Belgie al lang niet meer toegestaan (ik zeg het maar , voor je er een hoop werk insteekt) , alleen nog aanhangwagens met chassisnummer en COC attest .![]()

Re: T4 aanhanger project .
Weet iemand wat er gebeurd als je met dit type aanhanger naar het buitenland op vakantie gaat ? Ik ben bang dat de politie aldaar maling heeft aan onze Nederlandse regels en je gewoon van de weg halen ........
Re: T4 aanhanger project .
Hoi
'ers.
Leuk om te lezen dat jullie ook een T4 aanhanger gaan bouwen.
En dat mijn Blue Star Bulli XXL de aanleiding was
Tips, het belangrijkste is dat hij onder de 750 kg blijft in NL.
Dan kan je zonder een eigen kentekenbewijs rondrijden met eenvoudig een witte kentekenplaat erop.
Ik had wel een weegbrief altijd in de auto liggen, mocht ik worden aangehouden, ik de heren
kan
aantonen dat hij minder dan die 750 kg weegt.
Bij een afvalverwerkingsbedrijf laten doen.
De XXL woog leeg 560 kg en compleet met meubels, TV, PC etc. 660 kg.
Kogeldruk leeg 66 kg en ingebouwd 90 kg.
Zorg verder dat je verlichting en ook de reflectors in orde zijn.
En dat alles er gewoon goed uit ziet.
In al die jaren dat ik met de XXL reed, ben ik nooit aangehouden
Natuurlijk heel veel bekijks door iedereen, auto's gaan langzamer rijden om foto's te maken.
Duimen omhoog, lachende koppies achter de ramen. Gewoon super leuk om met zo'n combinatie te rijden
Ik rij veel VW Bus treffens en ook in Deutschland, maar ook de Polizei
heeft me nooit aangehouden.
Doordat de as zover naar achter staat, kan je makkelijk 130 km/h rijden, de XXL hangt er als een blok achter
Meestal reed ik 110 km/h auf der Autobahnen.
Zijn er ook nadelen ??
Ja zeker wel
Je brandstofverbruik ligt onder de 1:10
Je behoort je aan de snelheid te houden, dus max. 90 km/h
In Deutschland alleen als hij TUV geprüft is en met een 100 km sticker achterop, mag je met een aanhanger 100 rijden.
Maar deze aanhangers krijg je in NL en zeker niet in Deutschland en België goedgekeurd.
Alleen als je hem op een bestaand onderstel van bijvoorbeeld een caravan mét kentekenbewijs bouwt,
dan heb je dus een aanhanger mét kentekenbewijs.
Dus dan hebben jullie weer wat te overdenken.
Mocht je verder nog iets willen weten, vraag gerust
Daar is
voor
Ik wens jullie veel suc6 met het bouwen van de aanhangers én we blijven graag op de hoogte van jullie vorderingen
en graag met foto's
Grüsse Fred
> White Star Bulli
> Blue Star Bulli XXL
> New Blue Star Bulli

Leuk om te lezen dat jullie ook een T4 aanhanger gaan bouwen.
En dat mijn Blue Star Bulli XXL de aanleiding was

Tips, het belangrijkste is dat hij onder de 750 kg blijft in NL.
Dan kan je zonder een eigen kentekenbewijs rondrijden met eenvoudig een witte kentekenplaat erop.
Ik had wel een weegbrief altijd in de auto liggen, mocht ik worden aangehouden, ik de heren

aantonen dat hij minder dan die 750 kg weegt.
Bij een afvalverwerkingsbedrijf laten doen.
De XXL woog leeg 560 kg en compleet met meubels, TV, PC etc. 660 kg.
Kogeldruk leeg 66 kg en ingebouwd 90 kg.
Zorg verder dat je verlichting en ook de reflectors in orde zijn.
En dat alles er gewoon goed uit ziet.

In al die jaren dat ik met de XXL reed, ben ik nooit aangehouden

Natuurlijk heel veel bekijks door iedereen, auto's gaan langzamer rijden om foto's te maken.
Duimen omhoog, lachende koppies achter de ramen. Gewoon super leuk om met zo'n combinatie te rijden



Ik rij veel VW Bus treffens en ook in Deutschland, maar ook de Polizei

Doordat de as zover naar achter staat, kan je makkelijk 130 km/h rijden, de XXL hangt er als een blok achter

Meestal reed ik 110 km/h auf der Autobahnen.
Zijn er ook nadelen ??
Ja zeker wel

Je brandstofverbruik ligt onder de 1:10

Je behoort je aan de snelheid te houden, dus max. 90 km/h
In Deutschland alleen als hij TUV geprüft is en met een 100 km sticker achterop, mag je met een aanhanger 100 rijden.
Maar deze aanhangers krijg je in NL en zeker niet in Deutschland en België goedgekeurd.
Alleen als je hem op een bestaand onderstel van bijvoorbeeld een caravan mét kentekenbewijs bouwt,
dan heb je dus een aanhanger mét kentekenbewijs.
Dus dan hebben jullie weer wat te overdenken.
Mocht je verder nog iets willen weten, vraag gerust

Daar is


Ik wens jullie veel suc6 met het bouwen van de aanhangers én we blijven graag op de hoogte van jullie vorderingen
en graag met foto's

Grüsse Fred


> White Star Bulli
> Blue Star Bulli XXL
> New Blue Star Bulli
No road ? Not a problem ! 

Re: T4 aanhanger project .
Bedankt voor de tips 

Re: T4 aanhanger project .
Blue Star,
Het is een gaaf project. Maar er moet een 750kg as onder in Nederland om onder de eigen kentekenplaatverplichting uit te blijven. Dat ie minder weegt is niet relevant.
Ik vraag me evenwel af waarom je zoiets niet formeel gekeurd zou kunnen krijgen?
Het is een gaaf project. Maar er moet een 750kg as onder in Nederland om onder de eigen kentekenplaatverplichting uit te blijven. Dat ie minder weegt is niet relevant.
Ik vraag me evenwel af waarom je zoiets niet formeel gekeurd zou kunnen krijgen?
Re: T4 aanhanger project .
Hoi
' ers.
Die as is niet relevant, aangezien de achteras ik meen 1200kg af fabriek mag hebben.
Die keuring bij de RDW wordt een kostbare aangelegenheid aangezien je geen treksterkteberekeningen hebt van de constructie van de aanhangwagen/ bevesting triangel.
Deze eist de RDW, tevens remberekingen etc. Echt bureaucratie dus. Ik heb deze vraag aan verschillende RDW keurmeesters voorgelegd, maar ze adviseren Blijf onder de 750 kg !
En dat kan dus.
En zoals gezegd, wil je een kentekenbewijs, bouw dan je bus op een caravanonderstel die al een kentekenbewijs heeft. Anders is het niet te doen
Gruß Fred
New Blue Star Bulli


Die as is niet relevant, aangezien de achteras ik meen 1200kg af fabriek mag hebben.
Die keuring bij de RDW wordt een kostbare aangelegenheid aangezien je geen treksterkteberekeningen hebt van de constructie van de aanhangwagen/ bevesting triangel.
Deze eist de RDW, tevens remberekingen etc. Echt bureaucratie dus. Ik heb deze vraag aan verschillende RDW keurmeesters voorgelegd, maar ze adviseren Blijf onder de 750 kg !
En dat kan dus.
En zoals gezegd, wil je een kentekenbewijs, bouw dan je bus op een caravanonderstel die al een kentekenbewijs heeft. Anders is het niet te doen

Gruß Fred
New Blue Star Bulli


No road ? Not a problem ! 

- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: T4 aanhanger project .
In Belgie is het al jaren verboden om een aanhangwagen te maken met auto onderdelen , dus een aanhangwagenchassis is een verplichting.mohendiz schreef: 27 jun 2017, 22:01Tenzij je beweert dat ie meer dan 5jaar geleden is gebouwd. Een vriend van me heeft een aanhanger van een kubel gemaakt en hij rijdt er toch zonder problemen mee rond? Maar ik hou alle opties open. Eerst deze volledig kaal plukken en in twee zagenPascal-141 schreef: 27 jun 2017, 07:20Ga je die op een aanhangwagen chassis zetten ?mohendiz schreef: 26 jun 2017, 23:31 Ik ga er ook eentje maken van een lwb. Weet alleen niet op hoeveel kogeldruk ik ga komen. Ik wil nl ongeremd
"Zelfbouw" is in Belgie al lang niet meer toegestaan (ik zeg het maar , voor je er een hoop werk insteekt) , alleen nog aanhangwagens met chassisnummer en COC attest .![]()
![]()
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: T4 aanhanger project .
Hier heb je mooie basis om een aanhanger goedgekeurd te krijgen.....
https://www.vlemmixaanhangwagens.nl/nl/ ... tiny-house
"Mac" camper: T4 1.9TD (12-2002)
Jeep Compass Night Eagle Liberty Edition (10-2020)
Jeep Compass Night Eagle Liberty Edition (10-2020)
Re: T4 aanhanger project .
Hoi
'ers
Ik kwam ook nog een aardige T4 Aanhanger tegen
Heb je in ieder geval een Doka en héél véél ruimte
Grüsse Fred
New Blue Star Bulli


Ik kwam ook nog een aardige T4 Aanhanger tegen

Heb je in ieder geval een Doka en héél véél ruimte

Grüsse Fred
New Blue Star Bulli


No road ? Not a problem ! 
