Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Zwaardere veren of hulpveren?
Zwaardere veren of hulpveren?
Ik ben mijn t4 syncro tot camper aan 't ombouwen. Nou merk ik, nu hij al deels beladen is als camper, dat ik 'm best wel wat vind zwiepen in de bochten.
Het lijkt me dus slim wat aan de veren te doen. Nou is de vraag; moeten dat dan hulpveren zijn of de veren vervangen door zwaardere? Is daar verschil tussen? Het is niet zo dat hij al helemaal doorhangt achter, zeker niet, maar 't mag van mij wel wat stijver zodat die auto minder zwiept.
Iemand ervaring?
Het lijkt me dus slim wat aan de veren te doen. Nou is de vraag; moeten dat dan hulpveren zijn of de veren vervangen door zwaardere? Is daar verschil tussen? Het is niet zo dat hij al helemaal doorhangt achter, zeker niet, maar 't mag van mij wel wat stijver zodat die auto minder zwiept.
Iemand ervaring?
Re: Zwaardere veren of hulpveren?
Naast de veren is een set stevigere dempers ook aan te raden. Veel mensen hier, waaronder ik zelf, hebben goede ervaringen met Sachs Heavy Duty dempers.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Zwaardere veren of hulpveren?
@ Timo,
ik denk dat je het grootste effect kunt bereiken met een stabilisatorstang aan de achterzijde.
Die zijn er zelf prima onder te zetten.
Met een camper zou ik gaan voor minimaal een 26 mm diameter stabilisatorstang.
Zie ook:
http://www.eldiape.com/stabi/stabi.htm
Aanbieding op ebay (let op, de bevestigings staanders (zie artikel) zitten hier niet bij)
http://www.ebay.de/itm/VW-T4-Stabilisat ... SwaG9XJh3G
Groetjes Peter
EDIT: linkje er bij gezet
ik denk dat je het grootste effect kunt bereiken met een stabilisatorstang aan de achterzijde.
Die zijn er zelf prima onder te zetten.
Met een camper zou ik gaan voor minimaal een 26 mm diameter stabilisatorstang.
Zie ook:
http://www.eldiape.com/stabi/stabi.htm
Aanbieding op ebay (let op, de bevestigings staanders (zie artikel) zitten hier niet bij)
http://www.ebay.de/itm/VW-T4-Stabilisat ... SwaG9XJh3G
Groetjes Peter
EDIT: linkje er bij gezet
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Zwaardere veren of hulpveren?
Als je ook offroad wil gaan rijden met je syncro , dan moet je vooral géén extra stabilisatorstang achter monteren , want dat is een dik nadeel in de terreincapaciteiten.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Zwaardere veren of hulpveren?
@ Jan,jan2009 schreef: 10 jul 2017, 16:46 Ben ik toch wel benieuwd wat er dan allemaal voor gewichtige zaken in zitten als je zwiepend door de bochten gaat.
![]()
een groot hefdak voegt al ongeveer 100 kilogram toe op een plaats waar je dat eigenlijk niet wilt.
@ Pascal,
de meeste mensen met een syncro kiezen daarvoor om meer tractie te hebben, bijvoorbeeld op een nat grasveld.
Ik verwacht niet dat er veel mensen zijn, die hem, zoals jij met de T3, stijf door de modder trekken, vandaar mijn advies..
Dus ja, advies is op basis van het gebruik.
Groeten Peter
Re: Zwaardere veren of hulpveren?
Thnx allemaal! Ik denk dat ik eerst even naar nieuwe schokbrekers ga kijken, die zitten er al heel lang onder en de veren zijn nog vrij nieuw. Hij hangt ook nog zeker niet laag dus denk dst de schokbrekers vervangen als eerste een goeie keus is.
En ja, ik moet ff fototjes vsn m'n busje plaatsen. Was er laatst aan begonnen maar niet afgemaakt :)
En ja, ik moet ff fototjes vsn m'n busje plaatsen. Was er laatst aan begonnen maar niet afgemaakt :)
Re: Zwaardere veren of hulpveren?
Geen punt om alleen achter die zwaardere Sachs schokbrekers te plaatsen?
Re: Zwaardere veren of hulpveren?
ik heb mijn t4 met zware materialen ingebouwd.
niet op gewicht gelet.(doe ik de vlgde x wel)
wel hulpveren gemonteerd.
rijdt gewoon super.
heb er zelfs vaak een caravan achter.
niet op gewicht gelet.(doe ik de vlgde x wel)
wel hulpveren gemonteerd.
rijdt gewoon super.
heb er zelfs vaak een caravan achter.

Re: Zwaardere veren of hulpveren?
Als je schokbrekers gaat vervangen omdat ze zijn versleten is het aan te raden ze alle 4 te doen. De voorste 2 zitten er net zo lang onder en zullen ook dan op het eind zijn. Wat je ook kan overwegen na de schokbreker wissel is de bus daarna te !aten uitlijnen. Weet je zeker dat de wielen weer goed sporen. Voorkomt ook het verkeerd slijten van je banden. De kosten zijn niet hoog, ik heb het laten doen voor 69,-
Re: Zwaardere veren of hulpveren?
Mijn bus wordt vrijdag al uitgelijnd, als de nieuwe bandjes erop komen :)
Schokbrekers voor zijn echter jaartje of 3 terug al vervangen. Toen is achter niet gedaan, dus daarom wilde ik alleen achter kopen eigenlijk. Alleen voor zit denk ik het standaard spul (moet ff kijken). Wilde dus achter dan de zwaardere doen, of is dat echt een stom idee om er andere op te zetten voor en achter?
Schokbrekers voor zijn echter jaartje of 3 terug al vervangen. Toen is achter niet gedaan, dus daarom wilde ik alleen achter kopen eigenlijk. Alleen voor zit denk ik het standaard spul (moet ff kijken). Wilde dus achter dan de zwaardere doen, of is dat echt een stom idee om er andere op te zetten voor en achter?
Re: Zwaardere veren of hulpveren?
Toch nog maar even reageren hier op.
Ik heb inmiddels hulpveren onder de auto zitten, maar ik denk eigenlijk dat ik ze moet vervangen voor iets zwaarders. Ik vind 'm best laag hangen achter als ik ermee op vakantie ga, en ook in onbeladen toestand (rond de 2350kg), staat hij eigenlijk 'recht' en dus al best laag.
Heeft er iemand een suggestie voor een type veer?
Ik heb inmiddels hulpveren onder de auto zitten, maar ik denk eigenlijk dat ik ze moet vervangen voor iets zwaarders. Ik vind 'm best laag hangen achter als ik ermee op vakantie ga, en ook in onbeladen toestand (rond de 2350kg), staat hij eigenlijk 'recht' en dus al best laag.
Heeft er iemand een suggestie voor een type veer?
Re: Zwaardere veren of hulpveren?
Ter illustratie hier fototje:
https://www.dropbox.com/s/j2u0y74chdqzf ... 6.JPG?dl=0
Niet heel duidelijk maar heb even niets beters. Maar you get the point denk ik. Hier onbeladen
https://www.dropbox.com/s/j2u0y74chdqzf ... 6.JPG?dl=0
Niet heel duidelijk maar heb even niets beters. Maar you get the point denk ik. Hier onbeladen
Re: Zwaardere veren of hulpveren?
Paar extra onderleg schijven achter
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Zwaardere veren of hulpveren?
1200kg -veren monteren (dat is de zwaarste uitvoering) . (indien je dan nog hoger wil , extra schijven op de veren)timo schreef: 22 mei 2019, 20:21 Ter illustratie hier fototje:
https://www.dropbox.com/s/j2u0y74chdqzf ... 6.JPG?dl=0
Niet heel duidelijk maar heb even niets beters. Maar you get the point denk ik. Hier onbeladen
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Zwaardere veren of hulpveren?
Thnx
Heb de onderdeelnummers gevonden op de site van peter. Toen toch maar even gaan kijken naar de kleur van mijn veren, en er zit een roze stip op. Dat zijn dus al 1200kg veren. Met een hulpveer. En hij hangt best wel door.
Nou kan ik er dus rubberen vulplaatjes bij zetten, maar ik vind het ook wel wat vreemd. Slijten veren na verloop van tijd? Ik weet dat eigenlijk helemaal niet. Maw zullen nieuwe roze (1200kg ) veren zich heel anders gedragen dan mijn 18 jaar oude zelfde veren?
https://www.dropbox.com/s/6nv8oam95celv ... 8.JPG?dl=0
Heb de onderdeelnummers gevonden op de site van peter. Toen toch maar even gaan kijken naar de kleur van mijn veren, en er zit een roze stip op. Dat zijn dus al 1200kg veren. Met een hulpveer. En hij hangt best wel door.
Nou kan ik er dus rubberen vulplaatjes bij zetten, maar ik vind het ook wel wat vreemd. Slijten veren na verloop van tijd? Ik weet dat eigenlijk helemaal niet. Maw zullen nieuwe roze (1200kg ) veren zich heel anders gedragen dan mijn 18 jaar oude zelfde veren?
https://www.dropbox.com/s/6nv8oam95celv ... 8.JPG?dl=0