voor onze (zeer) aanstaande, eerste vakantie met onze T5GP Multivan Startline, zou ik graag een 2e accu plaatsen om o.a. een 12V koelkast op te laten draaien. Dit worden waarschijnlijk 2 Optima Blue Top's van 75Ah, zoals toegepast door Mickel Moen op zijn mooi gedocumenteerde site. Los van alle mooie informatie die ik vind over het inrichten van je 12V installatie (waarvoor dank aan alle WJW'ers), vind ik tegelijk verwarrende informatie op internet.
Het gaat met name om het plaatsen van een Cyrix scheidingsrelais en hierover heb ik een aantal onduidelijkheden:
1. ik heb de zware 180A dynamo af-fabriek in mijn T5GP zitten. Ik begrijp uit verschillende draadjes dat het vermogen dat de Cyrix aankan wordt bepaald door wat de accu's erachter opnemen (even los van het niet-te-installeren Start Assist verhaal). Echter geeft Victron in de brochure aan dat de Cyrix 120A bijvoorbeeld geschikt is voor een vermogen van 120A continue en 180A gedurende 5 seconden. Dien ik nu in verband met mijn zware dynamo die in theorie enig moment 180A zou kunnen leveren, voor een zwaarder model te kiezen dan de 120A Cyrix? Of zal de stroom over dit relais in de praktijk toch nooit aan deze waardes komen?
2. in de schematische weergave van Mickel Moen zie ik bijvoorbeeld een 230A Cyrix, met daarachter een 100A zekering (en dichtbij de hh-accubank nog een 100A zekering). Klopt mijn redenering dat de stroom dan nooit meer dan 100A kan worden over deze Cyrix? Als dit klopt, vanwaar dan de 230A Cyrix ipv de 120A uitvoering (ik las iets over de aanwezigheid van een indicatie-ledje, maar kan me nauwelijks voorstellen dat dit de enige reden is). Belangrijkste op dit punt vind ik om te weten of mijn redenering klopt, zodat ik natuurlijk een juiste denkwijze hanteer bij het vormgeven van mijn eigen schema.
3. op de website van De Wit in Schijndel, die de Cyrix-ct 120A verkoopt, staat te lezen dat deze niet geschikt zou zijn voor euro5 en euro6 motoren. Na wat verder zoeken, lees ik verhalen over de intelligente dynamo die ervoor zorgt dat remenergie terug opgeslagen wordt in de accu. Dit zou tot gevolg hebben dat allerlei spanningen (laadspanningen?) verschillen van het "conventionele" systeem, waardoor de huishoudaccu's mogelijk niet aan hun laadspanning toekomen en dus niet bijladen tijdens het rijden. Hoe weet ik of ik zo'n intelligent dynamosysteem heb? En anderzijds weet ik niet in hoeverre dit verhaal volledig klopt. Ik zie namelijk veel WJW'ers met een T5GP die wel een Cyrix scheidingsrelais ingebouwd hebben, dus zij zouden kunnen aangeven wat ze hierbij ervaren. https://www.dewitschijndel.nl/victron-e ... ngsrelais/
Ik lees graag jullie reacties, want alle informatie in zijn veelzijdigheid en tegenstrijdigheid maakt me een beetje dol...

Hartelijke groet,
T5mmie