Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Brandstofpomp afstellen
- Multivan Generation
- Berichten: 34478
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
de andere zit als ik me niet vergis aan de voor-onderzijde...gewoon kijken waar het kapje zit en ergens aan de rand moet de andere bout zitten.
Bij mij zat er niets van leidingen aan vast, maar aan mijn T4 is door eerdere eigenaren en hun garages nogal wat verkloot... kan dus zijn dat de leidingen bij mij gewoon los bungelen.
De geleide rol en spanrol zijn uit het midden vastgezet met een zeskantmoer, deze moet je net zo ver los draaien als nodig om de rol iets te verdraaien. In de rol zit ook een zeskantig gat waar een inbussleutel in kan, met deze inbus kun je dan de rol iets verdraaien. Zoals Peter al zei, het gaat maar om HEEEEEEEEEL kleine beetjes.
De motor kan niet kapotgaan als deze riem eraf zou vallen (maar dan moet je de rol(len) er al helemaal af halen wil dat gebeuren) in het aller ergste geval loopt ie niet meer en moet de riem opnieuw afgesteld worden. (Ook als deze riem tijdens het rijden zou knappen is het enige dat gebeurd dat je dieselinspuitpomp stil staat en dus geen diesel meer inspuit.. Lullig, want dan sta je langs de weg, maar geen schade meer dan de riem (die dan toch al aan vervanging toe was))
Bij mij zat er niets van leidingen aan vast, maar aan mijn T4 is door eerdere eigenaren en hun garages nogal wat verkloot... kan dus zijn dat de leidingen bij mij gewoon los bungelen.
De geleide rol en spanrol zijn uit het midden vastgezet met een zeskantmoer, deze moet je net zo ver los draaien als nodig om de rol iets te verdraaien. In de rol zit ook een zeskantig gat waar een inbussleutel in kan, met deze inbus kun je dan de rol iets verdraaien. Zoals Peter al zei, het gaat maar om HEEEEEEEEEL kleine beetjes.
De motor kan niet kapotgaan als deze riem eraf zou vallen (maar dan moet je de rol(len) er al helemaal af halen wil dat gebeuren) in het aller ergste geval loopt ie niet meer en moet de riem opnieuw afgesteld worden. (Ook als deze riem tijdens het rijden zou knappen is het enige dat gebeurd dat je dieselinspuitpomp stil staat en dus geen diesel meer inspuit.. Lullig, want dan sta je langs de weg, maar geen schade meer dan de riem (die dan toch al aan vervanging toe was))
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Hoi Roger,
Zo als afgesproken een bericht hoe het is verlopen.
Helaas kan ik geen grafiekje meesturen, het snijpunt ligt net even boven de groenelijn de waarden 77 en de fuel temp is 88 volgens mij moet dit goed zijn. Als ik op de site van Gerrit Speek kijk zie ik de drie grafiekjes waar van er een goed is maar de fuel temp is aanzienlijk hoger deze staat op 113.
Hoe belangrijk is de fuel temp om de pomp goed afteregelen.
groet,
Ron590
Zo als afgesproken een bericht hoe het is verlopen.
Helaas kan ik geen grafiekje meesturen, het snijpunt ligt net even boven de groenelijn de waarden 77 en de fuel temp is 88 volgens mij moet dit goed zijn. Als ik op de site van Gerrit Speek kijk zie ik de drie grafiekjes waar van er een goed is maar de fuel temp is aanzienlijk hoger deze staat op 113.
Hoe belangrijk is de fuel temp om de pomp goed afteregelen.
groet,
Ron590
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
wat ik begreep is het beste iets boven de middelste grafiek.
Fueltemp moet boven 80 graden liggen, ik heb het met 103 afgesteld. Of de pomp nog veel afwijking geeft als je bij lage (88) temp afsteld tov hoge (113) weet ik niet.
Fueltemp moet boven 80 graden liggen, ik heb het met 103 afgesteld. Of de pomp nog veel afwijking geeft als je bij lage (88) temp afsteld tov hoge (113) weet ik niet.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Klopt, zie plaatje, bovenste met wijzer er aan is de spanner. Met de onderste kun je dan de timing afstellen. De spanner staat goed als de wijzer voor het metalen vlakje er achter staat. De geleiderol monteer je in een bepaalde positie en is dan naar beide kanten een stukje te verdraaien.
Moer lossen (met de imbussleutel tegelijkertijd tegenhouden), klein stukje verdraaien en dan vastzetten en timing controleren. Slechter geworden dan de andere kant op (beetje bij beetje).
Kijken of de spanner nog goed staat (meestal wel). Zo niet moer los en de wijzer weer midden voor het vlakje er achter instellen.
Zorg er wel voor dat de riem niet over de tanden springt door de spanners te ver los te gooien.
Tegenhouden dus met de imbussleutel.
Het zal geen schade opleveren maar dan moet je wel weer de basisafstelling van de pomp opzoeken. Krukaspoelie op BDP zetten. Merkteken op pomppoelie (zware stalen trillingsdemper) tegenover merkteken op de bevestiging. En dan alles nog eens.
Afstellen mag zo vroeg mogelijk binnen de grenswaardes. Motor trekt dan het beste en de riem rekt toch weer verder uit. Dus timing gaat vanzelf weer naar later.
Groet,
T4Dick.
Foto pompriem met lopende motor!

Moer lossen (met de imbussleutel tegelijkertijd tegenhouden), klein stukje verdraaien en dan vastzetten en timing controleren. Slechter geworden dan de andere kant op (beetje bij beetje).
Kijken of de spanner nog goed staat (meestal wel). Zo niet moer los en de wijzer weer midden voor het vlakje er achter instellen.
Zorg er wel voor dat de riem niet over de tanden springt door de spanners te ver los te gooien.
Tegenhouden dus met de imbussleutel.
Het zal geen schade opleveren maar dan moet je wel weer de basisafstelling van de pomp opzoeken. Krukaspoelie op BDP zetten. Merkteken op pomppoelie (zware stalen trillingsdemper) tegenover merkteken op de bevestiging. En dan alles nog eens.
Afstellen mag zo vroeg mogelijk binnen de grenswaardes. Motor trekt dan het beste en de riem rekt toch weer verder uit. Dus timing gaat vanzelf weer naar later.
Groet,
T4Dick.
Foto pompriem met lopende motor!

Hoi Dick,
Als ik naar mijn motor kijk zie ik een grote rol met tanden en daar onder aan de voorkant van de motor een spanrol met moer en een plaatje in ruppelvorm met gat voor de inbus, daar weer onder aan de achterkant van de motor ook weer een spanrol met moer en volgens mij ook een gat voor de inbus.
Ik heb met de spanrol in druppelvorm de tijd van de inspuiting verandert, van +/- 120 naar +/- 77.
Als ik naar je foto kijk begrijp ik dat de afstelling moet gebeuren met de onderste spanrol.
Groet,
Ron590
Als ik naar mijn motor kijk zie ik een grote rol met tanden en daar onder aan de voorkant van de motor een spanrol met moer en een plaatje in ruppelvorm met gat voor de inbus, daar weer onder aan de achterkant van de motor ook weer een spanrol met moer en volgens mij ook een gat voor de inbus.
Ik heb met de spanrol in druppelvorm de tijd van de inspuiting verandert, van +/- 120 naar +/- 77.
Als ik naar je foto kijk begrijp ik dat de afstelling moet gebeuren met de onderste spanrol.
Groet,
Ron590
Klopt, met de onderste kun je dus de effectieve lengte van de riem wat veranderen. Dit is dus geen spanrol maar een vaste rol die na het vastdraaien van de moer in die stand blijft staan en dus niet meer rond een veerbelast excenter kan draaien. De spanrol houdt de riem daarbij keurig op spanning, binnen bepaalde grenzenz wel te verstaan.
De linker pijl op de foto wijst naar de wijzer van de riemspanningsmeter. Dit is een veerspanner in de spanrol waarvan het wijzertje dus de riemspanning aangeeft. De wijzer moet voor het plaatje erachter staan, dan is het goed.
Kun je uitproberen door met de hand op de riem te drukken, je ziet dan de wijzer verdraaien (wel motor uitzetten!!)
Dus inspuittijdstip verstellen met de rol ZONDER wijzer en de riemspanning afstellen met de rol MET wijzer.
Groetjes,
Dick
De linker pijl op de foto wijst naar de wijzer van de riemspanningsmeter. Dit is een veerspanner in de spanrol waarvan het wijzertje dus de riemspanning aangeeft. De wijzer moet voor het plaatje erachter staan, dan is het goed.
Kun je uitproberen door met de hand op de riem te drukken, je ziet dan de wijzer verdraaien (wel motor uitzetten!!)
Dus inspuittijdstip verstellen met de rol ZONDER wijzer en de riemspanning afstellen met de rol MET wijzer.
Groetjes,
Dick
Dick,
Voor zo ver ik het kan bekijken zie ik geen spanningsmeter.
Is het mogelijk om per telefoon contact met je op te nemen? als dat kan wil je mij dan een mail sturen ronarts@tiscali.nl.
Groet,
ron590
Voor zo ver ik het kan bekijken zie ik geen spanningsmeter.
Is het mogelijk om per telefoon contact met je op te nemen? als dat kan wil je mij dan een mail sturen ronarts@tiscali.nl.
Groet,
ron590
Brandstof pomp afstellen AHY motor 151 PK
Weet iemand de waardes voor een 151pk motor ?
Ik werk met een vag-com maar weet niet waar de pomp op zou moeten staan.
Gr Jeroen
Ik werk met een vag-com maar weet niet waar de pomp op zou moeten staan.
Gr Jeroen
Hoi Jeroen
Kijk even op deze site
http://www.gerritspeek.nl/vag-com.html
Als je in de buurt van zaandam woond laat dat dan weten, weet een goede monteur om je pomp te laten afstellen heeft het ook bij mij gedaan.
Groet,
ron590
Kijk even op deze site
http://www.gerritspeek.nl/vag-com.html
Als je in de buurt van zaandam woond laat dat dan weten, weet een goede monteur om je pomp te laten afstellen heeft het ook bij mij gedaan.
Groet,
ron590