Beste T4 klussers,
Het is tijd voor mij om een paar roestplekken aan te pakken, een aantal plekken zijn wel makkelijk bereikbaar, maar ik zie niet goed hoe ik de roestplek in de kier op de foto bereiken kan. Het lijkt me dat ik daarvoor het zijpaneel rechtsvoor (in het engels heet dit geloof ik "right wing") moet verwijderen, maar dit lijkt niet slechts geschroefd maar ook gepuntlast maar misschien vergis ik me. Betreffende T4 is van 1994.
Welk plan van aanpak zou ik moeten volgen? Wat is de beste manier om dit paneel te verwijderen en weer terug te plaatsen?
Bedankt,
Alco
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Roest aanpakken
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Roest aanpakken
Hoi Alco,
Zit inderdaad allemaal gepuntlast. (Tot modeljaar 1996 gepuntlast, nadien pas geschroefd)
Spatbord buitenzijde (Rechts op de foto) is als geheel te verwijderen volgens bijvoorbeeld de door Peter genoemde link.
Mits alle puntlassen worden opengeboord.
Maar je kunt deze plek niet eenvoudig helemaal bereiken,
Links van het naadje zijn verschillende stukken die ook met puntlassen aan de wielkastrand met elkaar verbonden zijn.
Aanpak;
Over de beste roestbehandeling/restauratie bestaan onnoemlijk veel meningen. Dit is slechts mijn opinie
Op volgorde van duurzaamheid;
Beste methode is rotte stukjes eruit en vers roestvrij metaal erin lassen.
Ofwel met nieuwe delen (dealer als het nog leverbaar is -€€- /voor buitenzijde ook voordeliger imitatie beschikbaar)
ofwel roestvrije donor (Sloop/Pascal141)
Dan 2K primer en 2K lak
Iets minder duurzaam;
Zandstralen tot alle roest eruit is. 2 Komponenten primer en 2 Komponenten lak.
(Maar in dit geval lastig omdat de roest hier ook van binnenuit komt en je hier niet overal bij kunt komen.)
Voor een paar maanden tot hooguit een paar jaar;
Een van de roestwerende middeltjes erover en lakken.
Odorf
Zit inderdaad allemaal gepuntlast. (Tot modeljaar 1996 gepuntlast, nadien pas geschroefd)
Spatbord buitenzijde (Rechts op de foto) is als geheel te verwijderen volgens bijvoorbeeld de door Peter genoemde link.
Mits alle puntlassen worden opengeboord.
Maar je kunt deze plek niet eenvoudig helemaal bereiken,
Links van het naadje zijn verschillende stukken die ook met puntlassen aan de wielkastrand met elkaar verbonden zijn.
Aanpak;
Over de beste roestbehandeling/restauratie bestaan onnoemlijk veel meningen. Dit is slechts mijn opinie
Op volgorde van duurzaamheid;
Beste methode is rotte stukjes eruit en vers roestvrij metaal erin lassen.
Ofwel met nieuwe delen (dealer als het nog leverbaar is -€€- /voor buitenzijde ook voordeliger imitatie beschikbaar)
ofwel roestvrije donor (Sloop/Pascal141)
Dan 2K primer en 2K lak
Iets minder duurzaam;
Zandstralen tot alle roest eruit is. 2 Komponenten primer en 2 Komponenten lak.
(Maar in dit geval lastig omdat de roest hier ook van binnenuit komt en je hier niet overal bij kunt komen.)
Voor een paar maanden tot hooguit een paar jaar;
Een van de roestwerende middeltjes erover en lakken.
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Roest aanpakken
Bedankt, ik ga eens kijken hoe ver ik met jullie aanwijzingen kom.