Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Motorproblemen - revisie - advies gevraagd
Motorproblemen - revisie - advies gevraagd
Hallo
Ik ben de gelukkige eigenaar van een 2008 T5 130pk BNZ code met 350.000km. Een hele fijne bus die goed wordt onderhouden al zeg ik het zelf. Sinds eergisteren hoorde ik een tikkend/bonkend geluid rechtsvoor bij het luchtfilter op maat van het toerental. Ik heb ook wat vermogen minder. Een paar minuten later is het weer weg. De ANWB man vertelde dat het de klepstoters zouden kunnen zijn. Een klep zou sluit niet goed afsluiten en geeft lucht terug aan het luchtfilter. Ondertussen staat de bus bij de garage en die adviseert een koprevisie uitgevoerd door oudejans amsterdam.
Ondertussen heb ik wat rondgebeld en begrijp dat het een vaker voorkomend probleem is. De wildste verhalen hoor je dan. complete revisie, 5000 euro, stalen bussen, diesel in de olie, nieuwe bus kopen etc etc
mijn vraag aan jullie is: welke bedrijven kunnen dit werk goed uitvoeren en wat zijn ongeveer de kosten waarmee ik rekening moet houden? Is een koprevisie met stalen bussen een goeie optie?
ps ik heb ook een filmpje met het geluid, maar nog niet op youtube
jeroen
Ik ben de gelukkige eigenaar van een 2008 T5 130pk BNZ code met 350.000km. Een hele fijne bus die goed wordt onderhouden al zeg ik het zelf. Sinds eergisteren hoorde ik een tikkend/bonkend geluid rechtsvoor bij het luchtfilter op maat van het toerental. Ik heb ook wat vermogen minder. Een paar minuten later is het weer weg. De ANWB man vertelde dat het de klepstoters zouden kunnen zijn. Een klep zou sluit niet goed afsluiten en geeft lucht terug aan het luchtfilter. Ondertussen staat de bus bij de garage en die adviseert een koprevisie uitgevoerd door oudejans amsterdam.
Ondertussen heb ik wat rondgebeld en begrijp dat het een vaker voorkomend probleem is. De wildste verhalen hoor je dan. complete revisie, 5000 euro, stalen bussen, diesel in de olie, nieuwe bus kopen etc etc
mijn vraag aan jullie is: welke bedrijven kunnen dit werk goed uitvoeren en wat zijn ongeveer de kosten waarmee ik rekening moet houden? Is een koprevisie met stalen bussen een goeie optie?
ps ik heb ook een filmpje met het geluid, maar nog niet op youtube
jeroen
Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd
Die ' wilde verhalen' zijn het spectrum van ellende, zeg van meevaller tot dikke shit. Afhankelijk van wat de uiteindelijke schade en/of defecten zijn is het soms een drama.. de boel los (laten) maken en bekijken is de enige juiste manier om de juiste inschatting te kunnen maken. Pas dan kan je er een prijskaartje aan (laten) hangen.jeroenz schreef: 05 sep 2017, 21:45 Hallo
Ik ben de gelukkige eigenaar van een 2008 T5 130pk BNZ code met 350.000km. Een hele fijne bus die goed wordt onderhouden al zeg ik het zelf. Sinds eergisteren hoorde ik een tikkend/bonkend geluid rechtsvoor bij het luchtfilter op maat van het toerental. Ik heb ook wat vermogen minder. Een paar minuten later is het weer weg. De ANWB man vertelde dat het de klepstoters zouden kunnen zijn. Een klep zou sluit niet goed afsluiten en geeft lucht terug aan het luchtfilter. Ondertussen staat de bus bij de garage en die adviseert een koprevisie uitgevoerd door oudejans amsterdam.
Ondertussen heb ik wat rondgebeld en begrijp dat het een vaker voorkomend probleem is. De wildste verhalen hoor je dan. complete revisie, 5000 euro, stalen bussen, diesel in de olie, nieuwe bus kopen etc etc
mijn vraag aan jullie is: welke bedrijven kunnen dit werk goed uitvoeren en wat zijn ongeveer de kosten waarmee ik rekening moet houden? Is een koprevisie met stalen bussen een goeie optie?
ps ik heb ook een filmpje met het geluid, maar nog niet op youtube
jeroen
Laatst gewijzigd door heemskerk op 06 sep 2017, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd
Verwacht dat je dit spul nodig hebt:
http://m.ebay.de/itm/122287569378?_mwBanner=1
En dan moet het er nog in. Zal ook de nodige uurtjes kosten.
http://m.ebay.de/itm/122287569378?_mwBanner=1
En dan moet het er nog in. Zal ook de nodige uurtjes kosten.
T5 2.5 AXD 2004 515.000km
Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd
ik heb nu 2 opties
1) revisie bij een bekend bedrijf met stalen bussen en nieuwe nokkenas etc
2) alleen de nokkenas en klepstoters vervangen
de meningen of optie 2 kan zijn ook verdeeld. Aan de andere kant, iedereen die revisie adviseert heeft de bus niet eens gezien.
Ik vind het maar moeilijk hoor
1) revisie bij een bekend bedrijf met stalen bussen en nieuwe nokkenas etc
2) alleen de nokkenas en klepstoters vervangen
de meningen of optie 2 kan zijn ook verdeeld. Aan de andere kant, iedereen die revisie adviseert heeft de bus niet eens gezien.
Ik vind het maar moeilijk hoor
Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd
Wat Heemskerk zegt. Anders blijft het koffie dik kijken. Pas dan kan je besluiten of het financieel slim is om de bus te laten maken. Laat wel een rapport opmaken en maak foto's zodat je offertes bij andere kan laten maken en controle hebt op en over de benodigde werkzaamheden.
Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd
Ik zou voor nokkenas gaan....
Hij reed toch goed?
Versleten nokkenas komt geregeld voor
Hij reed toch goed?
Versleten nokkenas komt geregeld voor
Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd
Als het om een koprevisie gaat dan zou ik eens MRV in Valkenswaard bellen. Is groot revisiebedrijf en het plaatsen van stalen bussen is een van hun specialismen. Ik heb daar 1,5 jaar geleden mijn kop (preventief) laten verbussen. Nokkenas was nog goed. Demontage en montage doen zij niet maar besteden ze uit aan een bevriend bedrijf in de buurt. Zeer schappelijke prijzen.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd
Ik was laatst voor de koppeling bij Ismet in de Haarlemmerliede en daar was men met een T5 bezig. Nokkenas met een paar bijna versleten nokken. Bijna een dag werk, eigenaar stond erbij en ging super tevreden weer rijdend de deur uit. Zou hem even bellen
(nummer staat wel ergens op de T4 site)

Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd
Verbussen zou ik persoonlijk niet doen. Heel veel problemen al mee gezien.
Beginnen meestal ergens tussen de 50.000 en 100.000 km na het verbussen.
Persoonlijk zou ik dan voor een nieuwe cilinderkop gaan van het merk amc is een harde legering alu. hierdoor minder last van inslaan van verstuivers.
Maar mocht de motor nog goed starten in het ingeslagen deel is minimaal. Nieuwe klepstoters en nokkenas incl. lagers en rijden maar.
Heb beide opties al meerdere malen uitgevoerd, maar een verbuste kop monteren doe ik nooit meer.
Beginnen meestal ergens tussen de 50.000 en 100.000 km na het verbussen.
Persoonlijk zou ik dan voor een nieuwe cilinderkop gaan van het merk amc is een harde legering alu. hierdoor minder last van inslaan van verstuivers.
Maar mocht de motor nog goed starten in het ingeslagen deel is minimaal. Nieuwe klepstoters en nokkenas incl. lagers en rijden maar.
Heb beide opties al meerdere malen uitgevoerd, maar een verbuste kop monteren doe ik nooit meer.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd
dacht dat bij een BNZ tegenover de AXE dit verbeterd was door deze met 2 bouten vast te zetten?
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd
Nee, een BNZ heeft nog steeds hetzelfde systeem om de verstuivers vast te zetten.gl640 schreef: 13 sep 2017, 08:30 dacht dat bij een BNZ tegenover de AXE dit verbeterd was door deze met 2 bouten vast te zetten?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd
uh
dacht gelezen te hebben dat ze deze met 2 bouten hadden vast gezet als modificatie om dat probleem van scheeftrekken tegen te gaan.
dus er is mbt dat probleem niks gewijziged aan de 2.5 5 cyl? ondanks een bekend probleem met deze motoren?
wat stom
dacht gelezen te hebben dat ze deze met 2 bouten hadden vast gezet als modificatie om dat probleem van scheeftrekken tegen te gaan.
dus er is mbt dat probleem niks gewijziged aan de 2.5 5 cyl? ondanks een bekend probleem met deze motoren?
wat stom
Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd
Ik heb de nokkenas laten vernieuwen. Mijn bus was getuund tot 220 pk af fabriek. Bus tweedehands gekocht van eerste eigenaar. Caravel uitvoering. heeft altijd goed gelopen. Na het plaatsen nokkenas bij vw dealer vermogen een stuk minder. Achteraf bleek dat bij de pompverstuivers de o ringen kapot waren. Verbruik werd meer vermogen minder. Starten was ook moeilijker.
Nu heb ik de bus geheel laten verbussen. Pompverstuivers maar ook de cilinders. Nu eerste rit 400 km gemaakt maar rookt heel erg bij optrekken. Zwarte rook.
Weet iemand wat dit kan zijn? Luchtcensor vernieuwd gaf foutcode bij het losmaken van conector. Rook veel minder maar bij hogere toeren weer veel rook als test uitgevoerd.
Als iemand een hint kan geven graag.
Alvast bedankt Marcel
Nu heb ik de bus geheel laten verbussen. Pompverstuivers maar ook de cilinders. Nu eerste rit 400 km gemaakt maar rookt heel erg bij optrekken. Zwarte rook.
Weet iemand wat dit kan zijn? Luchtcensor vernieuwd gaf foutcode bij het losmaken van conector. Rook veel minder maar bij hogere toeren weer veel rook als test uitgevoerd.
Als iemand een hint kan geven graag.
Alvast bedankt Marcel
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd
De tuning door VW zelf destijds was helemaal geen 220PK hoor , verre van .mdings schreef: 14 okt 2017, 18:03 Mijn bus was getuund tot 220 pk af fabriek.
Alvast bedankt Marcel

En je hebt ook de cilinders laten verbussen ?

Als het nodig was om de nokkenas te vervangen , dan zal het verstuiverprobleem dan al de oorzaak geweest zijn. Niet snugger vd garage dat ze dat toen niet opgemerkt hebben en meteen ineens ook dat aangepakt hebben.
Het verbussen waar je over spreekt , zullen waarschijnlijk de verstuivergaten zijn in de kop.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper