Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Hefdak en RDW keuring
Hefdak en RDW keuring
Hallo allen,
Met de inrichting van mijn busje ben ik al zover dat ik voldoe aan de eisen volgens https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... wagen.aspx. Het hefdak laat echter nog een paar weken op zich wachten. Zover ik kan beredeneren kan ik de bus nu al aanbieden voor keuring en later het hefdak inbouwen.... Iemand hier ervaring mee?
Andere vraag: ik heb mijn EGR afgedopt. Wordt hier ook naar gekeken door het RDW?
Groet,
Bas
Met de inrichting van mijn busje ben ik al zover dat ik voldoe aan de eisen volgens https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... wagen.aspx. Het hefdak laat echter nog een paar weken op zich wachten. Zover ik kan beredeneren kan ik de bus nu al aanbieden voor keuring en later het hefdak inbouwen.... Iemand hier ervaring mee?
Andere vraag: ik heb mijn EGR afgedopt. Wordt hier ook naar gekeken door het RDW?
Groet,
Bas
Re: Hefdak en RDW keuring
Hallo Bas,
Bij de RDW keuren zonder hefdak is geen probleem.
Ze zijn er alleen niet blij mee omdat je meteen als profiteur gezien wordt ( of ik had een hele chagrijnige ambtenaar )
Maarja, daar hoef je natuurlijk ook niks om te geven
De RDW kijkt bij omkeuring verder niet naar de uitlaat gassen of de technische staat van het voertuig (tot op zekere hoogte natuurlijk ). Dit is een punt voor de APK.
Een tip, laat alles eruit dat er niet in hoeft te liggen. Ik had zo ook het reserve wiel eruit gehaald en tijdelijk zo'n schuimbusje erin gegooid.
Alle beetjes helpen.
Groeten,
Dirk
Bij de RDW keuren zonder hefdak is geen probleem.
Ze zijn er alleen niet blij mee omdat je meteen als profiteur gezien wordt ( of ik had een hele chagrijnige ambtenaar )
Maarja, daar hoef je natuurlijk ook niks om te geven

De RDW kijkt bij omkeuring verder niet naar de uitlaat gassen of de technische staat van het voertuig (tot op zekere hoogte natuurlijk ). Dit is een punt voor de APK.
Een tip, laat alles eruit dat er niet in hoeft te liggen. Ik had zo ook het reserve wiel eruit gehaald en tijdelijk zo'n schuimbusje erin gegooid.
Alle beetjes helpen.
Groeten,
Dirk
Re: Hefdak en RDW keuring
Dank voor je antwoord! Bij mij in de buurt is een weegbrug dus ga ik van tevoren even wegen. De belastingtrappen gaan per 100kg dus als ik net boven een bepaalde categorie zit heeft het zin om gewicht te besparen net eronder niet want +/- 100kg verminderen is lastig denk ik...
Je opmerking m.b.t. profiteurs snap ik niet helemaal, zonder verhoogd dak zal de belastingdienst het kwartaaltarief denk ik niet toepassen maar dat zal de RDW niets uitmaken toch?
Je opmerking m.b.t. profiteurs snap ik niet helemaal, zonder verhoogd dak zal de belastingdienst het kwartaaltarief denk ik niet toepassen maar dat zal de RDW niets uitmaken toch?
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Hefdak en RDW keuring
Inderdaad en zo is het.
Waar je eventueel gewicht op kunt besparen en hoeveel
Kun je in mijn topic wel vinden. The next level..
Dat leek mij wel handig
Groeten Peter
Waar je eventueel gewicht op kunt besparen en hoeveel
Kun je in mijn topic wel vinden. The next level..
Dat leek mij wel handig

Groeten Peter
Re: Hefdak en RDW keuring
Je bus is natuurlijk iets lichter wanneer je zonder hefdak bij de RDW aankomt.
De keurmeesters daar weten ook dat dit vaak gebeurd om toch die paar kilo van het totaal gewicht af te snoepen.
Ik heb eerst een RDW-keuring gehad in Venlo. Hier werd m'n bus afgekeurd omdat er geen deugdelijke bekleding op de banken achterin zat.
Deze man was op zijn zachts gezegd niet vriendelijk
2e keuring was in Veldhoven. Hier vonden ze de bus dan weer helemaal geweldig.
Oftewel, gewoon geluk hebben met je keurmeester.
Even voor mijn idee. Geeft je afgedopte EGR echt een merkbaar verschil?
De keurmeesters daar weten ook dat dit vaak gebeurd om toch die paar kilo van het totaal gewicht af te snoepen.
Ik heb eerst een RDW-keuring gehad in Venlo. Hier werd m'n bus afgekeurd omdat er geen deugdelijke bekleding op de banken achterin zat.
Deze man was op zijn zachts gezegd niet vriendelijk

2e keuring was in Veldhoven. Hier vonden ze de bus dan weer helemaal geweldig.
Oftewel, gewoon geluk hebben met je keurmeester.
Even voor mijn idee. Geeft je afgedopte EGR echt een merkbaar verschil?
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Hefdak en RDW keuring
In theorie en op papier wel.Dirkndh schreef: 17 okt 2017, 14:03 Je bus is natuurlijk iets lichter wanneer je zonder hefdak bij de RDW aankomt.
In de praktijk weegt je bus altijd meer als dat er op het kentekenbewijs vermeldt staat.
Re: Hefdak en RDW keuring
Bij mij lieten ze nog 1 of andere formule los op het gewicht van de weegbrug.Multivan Generation schreef: 17 okt 2017, 14:15In theorie en op papier wel.Dirkndh schreef: 17 okt 2017, 14:03 Je bus is natuurlijk iets lichter wanneer je zonder hefdak bij de RDW aankomt.
In de praktijk weegt je bus altijd meer als dat er op het kentekenbewijs vermeldt staat.
Dit was onder andere omdat de tank leeg was.
Praktisch gewicht was uiteindelijk dus minder als wat op m'n kenteken gezet is.
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Hefdak en RDW keuring
Dirkndh schreef:
Bij mij lieten ze nog 1 of andere formule los op het gewicht van de weegbrug.
Dit was onder andere omdat de tank leeg was.
Praktisch gewicht was uiteindelijk dus minder als wat op m'n kenteken gezet is.
Vroeger werd er uitgegaan voor de berekening van de wegenbelasting schuine streep houderschapsbelasting van het leeg gewicht van de auto punt tegenwoordig wordt er uitgegaan van het rijklaar gewicht en daar zit het verschil in punt.
Wat was jouw gewicht voor de verbouwingswerkzaamheden op Je kentekenbewijs en wat is nu het huidige rijklaar gewicht wat vermeld is op Je kentekenbewijs?
Re: Hefdak en RDW keuring
De RDW bepaalt voor de kentekencard het rijklaar gewicht. Dit is het gewicht inclusief alle vloeistoffen (tank 90% gevuld), reservewiel en bestuurder. Het meetresultaat van de weegbrug zal dus verhoogd zijn om de lege tank te compenseren en met het gewicht van een standaard bestuurder (75 kg).Dirkndh schreef: 17 okt 2017, 14:22 Bij mij lieten ze nog 1 of andere formule los op het gewicht van de weegbrug.
Dit was onder andere omdat de tank leeg was.
Praktisch gewicht was uiteindelijk dus minder als wat op m'n kenteken gezet is.
Voor de wegenbelasting geldt het leeg gewicht. Om dit te bepalen mag je van het rijklaar gewicht 100 kg aftrekken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV