Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
brandstofpomp
-
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
- Locatie: haarlem
brandstofpomp
Ik heb niet veel geluk met mijn busje de laatste tijd, meldde ik al eerder. Zo startte 'ie totnogtoe altijd in een keer, weer of geen weer en gloeien was enkel in hartje winter nodig. Sinds een poosje kost starten vaak twee of drie pogingen, en de starttijd wordt steeds langer. Nu zegt Ismet al twee jaar dat de brandstofpomp niet optimaal is (naar aanleiding van mijn opmerking dat er wat rook uit de uitlaat komt bij hard optrekken) en bij nadere inspectie is de brandstofpomp verdacht schoon aan de onderkant, hangen er dikke druppels diesel aan en zie ik zelfs iets wat met een beetje pech een scheurtje zou kunnen zijn, al vermoed ik dat het een gietrandje is.
Anyway, deze hele inleiding brengt mij tot de vraag: waar vind ik een gereviseerde brandstofpomp? Ik kan er niets over vinden op het forum, de onderdelenboeren bieden enkel gebruikte exemplaren aan en nieuw hoef ik niet eens aan te denken neem ik aan.
Groet! Bart
Anyway, deze hele inleiding brengt mij tot de vraag: waar vind ik een gereviseerde brandstofpomp? Ik kan er niets over vinden op het forum, de onderdelenboeren bieden enkel gebruikte exemplaren aan en nieuw hoef ik niet eens aan te denken neem ik aan.
Groet! Bart
-
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
- Locatie: haarlem
Re: brandstofpomp
Oh ja, er is natuurlijk altijd nog duitsland...
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 5-223-1015
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 5-223-1015
-
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
- Locatie: haarlem
Re: brandstofpomp
2.5tdi, 75 Kw, ACV
Re: brandstofpomp
Bart ben je hier al eens geweest http://spaarnestad.nl/ in de Waarderpolder Haarlem....
Met vriendelijke groet Tjeerd
VW T4 2.5l benzine syncro 1993
VW T4 2.5l benzine syncro 1993
-
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
- Locatie: haarlem
Re: brandstofpomp
Tja, Spaarnestad staat niet heel hoog aangeschreven hier in de straat, na een paar mindere ervaringen van mij en buren. Toch nog even wezen praten, maar het blijft een revisie op basis van 'je brengt 'm hier en aan het eind van de rit weten we hoe lang het duurt en hoeveel het kost. De Duitsers vinden ze met 450 E plus ruilpomp erg goedkoop, of zelfs té goedkoop.
Ik geef denk ik toch de voorkeur aan de Duitse pomp, omdat ik dan van te voren weet wat het kost en onmiddellijk na demontage de revisiepomp erin kan zetten. Wellicht is het zelfs interessant om de borg de borg te laten, de oude pomp te houden en zelf eens na te kijken.
Ik geef denk ik toch de voorkeur aan de Duitse pomp, omdat ik dan van te voren weet wat het kost en onmiddellijk na demontage de revisiepomp erin kan zetten. Wellicht is het zelfs interessant om de borg de borg te laten, de oude pomp te houden en zelf eens na te kijken.
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: brandstofpomp
Wat belangrijker is,
is om uit te vinden of je een brandstofpomp met 1 of met 2 stekkers nodig hebt.
De 88 en 102 pk pomp kun je beide gebruiken, echter gelet op je bouwjaar (1996?) kun je dan beter rond zoeken voor een pomp met 1 stekker..
Ik vermoed dat de 88 pk pompen ook al 2 stekkers hebben..
Wellicht heb je er wat aan tijdens je zoektocht..?
Weet je het bosch onderdeelnummer al wat op je pomp staat?
Een goede revisie van je huidige pomp of een aangekochte andere pomp is wellicht te overwegen in verband met interne slijtage van de onderdelen intern, zoals de brandstof temperatuursensor, etc..
is om uit te vinden of je een brandstofpomp met 1 of met 2 stekkers nodig hebt.
De 88 en 102 pk pomp kun je beide gebruiken, echter gelet op je bouwjaar (1996?) kun je dan beter rond zoeken voor een pomp met 1 stekker..
Ik vermoed dat de 88 pk pompen ook al 2 stekkers hebben..
Wellicht heb je er wat aan tijdens je zoektocht..?
Weet je het bosch onderdeelnummer al wat op je pomp staat?
Een goede revisie van je huidige pomp of een aangekochte andere pomp is wellicht te overwegen in verband met interne slijtage van de onderdelen intern, zoals de brandstof temperatuursensor, etc..
-
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
- Locatie: haarlem
Re: brandstofpomp
Waar ik me bij een keuze voor revisie van het huidige exemplaar toch wel zorgen over maak is de breuklijn die op bovenstaande foto is te zien. De gietrandjes steken uit, deze lijn zit niet op maar in het alu, en bovendien op een onlogische plek.
Re: brandstofpomp
Het lijkt mij geen scheur, maar om het zeker te weten kan je het penetrant onderzoeken.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Penetrantonderzoek
https://nl.wikipedia.org/wiki/Penetrantonderzoek
T5.2 140 pk 4motion
Re: brandstofpomp
Gietranden hoeven geen rechte lijnen te zijn maar het zijn wel altijd strakke lijnen en ze liggen altijd iets verhoogd ten opzichte van het oppervlak van het gietstuk. De gele stippen op de foto geven een gietrand aan. De rode stippen is beslist geen gietrand maar lijkt inderdaad op een scheur/breuk in het gietwerk. De vraag is wel hoe zo'n breuk ontstaat. Staat er door bevestiging van de pomp spanning op het materiaal of zijn de boutjes van dat dekseltje op de voorgrond te strak aangedraaid?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
-
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
- Locatie: haarlem
Re: brandstofpomp
Precies wat ik denk, het lijkt me dan ook beter om een andere pomp te vinden.
Voor de goede orde nog wat foto's, ik had begrepen dat er enkel sprake was van 8- of tienpolige stekkers maar ik veronderstel nu dat de 8-polige ook wel door het leven gaan als tweestekkerig? Ik heb in ieder geval een pomp met twee stekkers waarvan eentje achtpolig.
Groets, Bart
Voor de goede orde nog wat foto's, ik had begrepen dat er enkel sprake was van 8- of tienpolige stekkers maar ik veronderstel nu dat de 8-polige ook wel door het leven gaan als tweestekkerig? Ik heb in ieder geval een pomp met twee stekkers waarvan eentje achtpolig.
Groets, Bart
Re: brandstofpomp
Zit een bedrijf in Wognum. Wester Wognum BV.
Mijn 2.4 D had ook een lekke pomp, schijnt bij alle 5 cilinders voor te komen. Pomp is gewoon gerepareerd, kostte niet zo heel veel.
mvg Rick
Mijn 2.4 D had ook een lekke pomp, schijnt bij alle 5 cilinders voor te komen. Pomp is gewoon gerepareerd, kostte niet zo heel veel.
mvg Rick
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: brandstofpomp
@Bart, de achtpolige gaat inderdaad door als 8+2 stekkers.
Valt me op dat het op de foto's er allemaal "nogal glibberig en vochtig" uitziet.
Valt me op dat het op de foto's er allemaal "nogal glibberig en vochtig" uitziet.
-
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
- Locatie: haarlem
Re: brandstofpomp
Ja klopt, erboven zit de vacuumpomp, nu voor de derde keer gemonteerd maar het kreng blijft maar lekken.
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: brandstofpomp
Gebruik je daar steeds dezelfde voor of heb je al eens eens nieuwe gekocht?bart seinwezen schreef: ↑19 nov 2017, 00:41 Ja klopt, erboven zit de vacuumpomp, nu voor de derde keer gemonteerd maar het kreng blijft maar lekken.
Ik heb eens een vacutech gehad en dat was een lekkende dramapomp. Maar ja, wel lekker goedkoop
Zowel op de aansluiting op het blok als de seal van het deksel was het lekken. Waar ik achter ben gekomen is dat de goedkopere merken dunnere qua diameter deals gebruiken als je die vergelijkt met die van Pierburg.
Verder zoals reeds beschreven moet de krukas en daarvan afgeleid de nokkenas in BDP staan. En moet je heel schoon werken.
Hou ook goed de montagemomenten aan die je vast wel ergens kunt vinden.
Groetjes en succes..