RonBroere schreef: 16 dec 2017, 19:00
Hahahahaha.
Kijk, je hebt voorwielaandrijving en 4wheelaandrijving, die moet je wel uit elkaar houden.
Volgens mij is bluemotion een sjieke kreet voor alleen voorwiel aandrijving.
4Motion geeft normaal ook alleen voorwielaandrijving, behalve als de computer merkt dat de voorwielen gaan slippen.
Dan kan er tot 90% van de kracht op de achterwielen gezet worden.
Er gaan geen lampjes branden en je kan het nergens instellen.
Maar er zal toch wel ergens staan wat je hebt?
BlueMotion Technologies. Klinkt bekend in de oren, niet? Maar waar gaat dat nu precies over, BlueMotion Technologies? Ik heb het uitgeplozen. Het komt erop neer dat BlueMotion Technologies een merklabel van Volkswagen is. Dat merklabel wordt gebruikt voor alle milieubesparende technieken die Volkswagen in zijn auto’s gebruikt. Zuinig rijden. Daar draait het om.
BLAUWE BEWEGING
Dat blue motion valt op. Positief, als je het mij vraagt. Het is weer eens iets anders dan green line, dat doorgaans naar minder milieubelastende apparatuur verwijst. De blauwe beweging zorgt voor minder uitstoot van schadelijke gassen. Een blauwere lucht dus. Leuk gevonden.
DE BEKENDSTE BLUEMOTION-TECHNIEKEN
Laat ik eerst een onderscheid maken in twee soorten BlueMotion-technieken. Aan de ene kant heb je TSI, TDI en DSG en aan de andere kant heb je de aanvullende technieken als het start/stopsysteem en Ecofuel. Het milieu is blij met deze systemen: ze reduceren het verbruik en de uitstoot van fijnstof en stikstofdioxiden. Minder schadelijke stoffen de lucht in dus.
TSI, TDI EN DSG
TSI-motoren zijn heel lichte benzinemotoren die ervoor zorgen dat je ook bij een laag brandstofgebruik geweldige prestaties kunt verwachten. Hoe dat kan? TSI-motoren maken gebruik van directe brandstofinjectie en turbo- en compressortechnologie. Een beetje paradoxaal misschien, maar ’t werkt wel: je houdt er een auto in topvorm aan over.
De superschone dieselvarianten noemen we TDI-motoren. Zuinig en sterk zijn ze. Opnieuw omdat de brandstof direct wordt toegediend (common-railtechnologie). Ook maken een roetfilter en stikstofoxidenfilter maken standaard deel uit van de TDI-motor.
Goed, je hebt dus TSI- en TDI-motoren. Maar waar slaat DSG op? Direct Shift Gear. Daar is DSG de afkorting van. De DSG is een computer die supersnel van de ene naar de andere versnelling schakelt. En inleveren op aandrijvende kracht? No way. Lekker snel accelereren dus. En zuinig rijden: met een DSG in je auto verminder je het brandstofgebruik met zo’n 10%.
AANVULLENDE BLUEMOTION-TECHNIEKEN
Er gaat geen dag voorbij of ik zie een reclamespotje over het start/stopsysteem. Jij niet? Volkswagen schaart dit systeem ook onder de BlueMotion-technieken. Heb je een start/stopsysteem in je auto, dan schakelt de motor automatisch uit als je stilstaat. Trap je het gaspedaal in, dan start de motor in een fractie van een seconde. Last heb je er niet van. Wennen aan het idee moet je wel. Dat het start/stopsysteem er ook voor zorgt dat de energie die vrijkomt tijdens het remmen wordt opgeslagen als elektriciteit, is dan weer iets minder spannend. Maar opnieuw wel goed voor het milieu. Een start/stopsysteem zorgt voor een besparing van 5% op brandstofgebruik en uitstoot van schadelijke gassen. Mooie techniek dus.
Nog milieuvriendelijker rijden? Ga dan voor een EcoFuel-auto. Je rijdt dan op aardgas. Dat is een schone en betrouwbare brandstof. Als je aardgas gebruikt zorg je ervoor dat de uitstoot van roetdeeltjes met maar liefst 99% afneemt. De CO2-uitstoot reduceer je met 20%. Durf je de stap naar volledig gasrijden (nog) niet te maken? Er bestaan ook auto’s met TSI EcoFuel. Je kunt dan zowel op gas als op benzine rijden.
