Blusspul, ik weet even niet wat precies.
Ik dacht CO2-blusser.
de kleinere blussers zijn meestal poeder (in aanschaf erg goedkoop, tip: als je bus all-risc verzekerd is beter de bus compleet laten afbranden, als je eenmaal poeder hebt gespoten in of rond je bus dan komen de problemen vanzelf, dit vreet de bedrading/electronica aan)
of het is een schuimblusser (abc blusser) dat is de betere keuze in deze
tip: mocht je toch een poederblusser hebben, sla dan eens per jaar met een rubberen hamer tegen de fles aan, zodat het poeder los blijft zitten.
dit doet wonderen mocht je de blusser willen/moeten gebruiken.
doe er je voordeel mee
otzie
all rights reserved all wrongs reversed T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Het moest er bij ons ook van komen,
slijtage aan de aandrijfas.
Origineel VW was het niet ingevet, later eens gecontroleerd en meteen ingevet,
maar er was al serieuze slijtage gezien aangetroffen bij 88.000 en nu preventief vervangen bij 105.000 km
originele aandrijf as
interne splines, beetje beschadigd origineel niet ingevet
serieuze schade aan de as-stomp
Nieuwe gemodificeerde (en 20 mm langere) as-stomp, langer daar waar die de holle as in verdwijnt.
Ook de aandrijfas is rechts wat verlengd en interne vertanding loopt ook iets verder door in vergelijking met origineel VW
Bovenste is gemodificeerde as-stomp,
de middelste kwam er bij ons uit: 0A5 409 343 A en onder is een andere originele die nog in betere staat is
Ook een verduidelijkend filmpje gemaakt
Geniet er van..
Onderdeel nummers staan achterin het filmpje vermeld.
Groeten Peter
EDIT: je kunt voelen dat je aandrijfas aan vervanging begint te raken.
Bij het zachtjes manouvreren naar voor of achter laat je de koppeling opkomen en gebeurt er even niets,
daarna hoor je een klein tikje en komt er beweging in de auto.
Begin je dit te horen, bestel dan alvast maar een nieuwe aandrijfas.
Tip: laat bij ieder garagebezoek je aandrijfas en met name de splines controleren en goed in vetten.
Af-fabriek werd dit niet gedaan met bovenstaand resultaat tot gevolg.
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 03 jan 2021, 17:31, 2 keer totaal gewijzigd.
@ Jan, een aandrijfas zit in weer en wind onder de auto, dus heeft wel van weersinvloeden te lijden.
Maar tegenwoordig wordt het wel weer ingevet geloof ik..
De nieuwe aandrijfas die er nu onder zit is "mooi boswachtersgroen".
Vandaag nog "even" een firmware update en een kaarten update op de RNS-510 uitgevoerd.
Een firmware update kost je bijna 52 minuten en af en toe gebeuren en schrikbarende dingen maar het is gelukt..
Dit doe je door geen sleutel in het contactslot te steken. Het automatisch uitschakelen na een half uur, gebeurt niet tijdens een update
De kaarten update was het apparaat bijna 45 minuten mee bezig. Daarbij moet je wel een sleutel in het contactslot steken en contact op spanning zetten. ventilator etc wel even uitzetten in verband met onnodig stroom verbruik. Acculader voor de zekerheid er nog lekker even aan laten zitten
Het kost veel stroom, dus vooraf een acculader aansluiten in noodzakelijk, anders zou je door te weinig spanning, je apparaat kunnen afschrijven.
Ik ben gegaan van firmwareversie 3976 naar nu 5238, wat de laatste compatibele firmware is die in combinatie met mijn hardware stabiel werkt.
De kaarten zijn naar versie V14 geüpdated.. Er zou nu versie V15 van de kaarten uit moeten zijn gekomen.
Ik heb een filmpje gemaakt van het updaten, misschien is het leuk om eens te bekijken welke stappen er allemaal gebeuren.
Was even fris in de schuur tijdens het filmen
Heel de tijd stilgezeten en geen deur etc open gedaan, om geen signaal in het canbus circuit te genereren, wat misschien een crash zou kunnen veroorzaken
Let op: firmware versies zijn afhankelijk van welke versie hardware je hebt. Je kunt dus niet rücksichtslos de laatste versie op knallen.
Welke versie met jouw apparaat compatibel is, kun je op my GTI zelf uitdokteren.
Ook kun/hoef je mij niet te benaderen voor software of DVD's
EDIT: de website van my-gti lijkt opgeheven te zijn..
Groeten Peter
PS misschien gaat het updaten met de nieuwere versies voorzien van een SSD wel veel sneller, maar de onze heeft nog gewoon een HDD
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 03 jan 2021, 17:33, 2 keer totaal gewijzigd.
@ Bas, dat artikel staat al bijna anderhalf jaar op mijn harddisk
Een RNS-510 met af-fabriek SSD heeft voor mij nog veel meer voordelen, zodat een ombouw zich voor mij niet loont.
En om nou een projectje er van te maken, om maar wat te doen te hebben.. nou nee..
Thanks om het onder de aandacht van anderen te brengen
RITC schreef: 24 dec 2017, 21:52
Alle t5's last van de aandrijfassen??
Niet per definitie, maar je kunt alvast gaan sparen..
Een beetje goede kwaliteit kost veel geld (500+ euro).
Gedaan om meer licht ook achter te hebben, met het oog op de achteruit rij camera
Groetjes Peter
EDIT: uiteindelijk weer verwijderd ---> ze gaven lampen storing in tellerunit, en dat terwijl alle lampjes defect meldingen via VCDS zijn uitgeschakeld
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 03 jan 2021, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Soms heb je wel eens zo iets van... fuck waarom is dit nu niet mogelijk?
Mijn leaseauto heeft bijvoorbeeld automatisch inklapbare buitenspiegels die reageren op de afstandsbediening.
Met de afstandsbediening op slot doen, heeft ook als resultaat dat de buitenspiegels inklappen.
En de auto ontgrendelen levert ook op dat de buitenspiegels open klappen.
En dan denk je: waarom heeft onze bus dat nou niet?
Ik bedoel, we hebben elektrische bediende en verwarmbare buitenspiegels maar wel met een apart knopje voor het inklappen.
Kan dat nou niet automatisch?
En dan ligt het hier thuis op tafel en dan denk je: is dit het nu? ---> kan het niet subtieler?
Over details zal ik jullie niet vermoeien, maar het eindresultaat is wel geinig:
Zie het filmpje hieronder:
Zo heeft Diana een kerst-cadeautje, en ze was er heel enthousiast over
Heb het filmpje naar een aantal mensen gestuurd via what'sapp, en ik kreeg veel
En dat is toch leuk.. Ben benieuwd wat ze er bij de dealer van vinden
Op naar het volgende..
Groetjes Peter
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 03 jan 2021, 18:38, 2 keer totaal gewijzigd.
We hebben een leuke bus, maar vanaf het begin heb ik me geërgerd aan een ding:
Dat lullige toetertje Sorry Volkswagen, maar een auto van de statuur van een T5/T6 voor dat bedrag, en dan zo'n lullig, niet serieus te nemen toetertje er op.. Dat snap ik gewoon niet
Ik begrijp dat er bespaard moet worden, en dat de ruimte daar rechts voorin achter de afdekking wat krap is.
Maar nu heb ik er dus wat anders opgehangen. Iets wat wat meer volwassener klinkt.
Wel origineel Volkswagen natuurlijk maar nu wel een twee-tonige claxon, van een.... juist ja... Touareg..
En past dat dan zo maar?
Nou nee, want als je van één claxon naar twee wilt, dan zul je de kabelboom toch moeten aanpassen om twee aansluitingen te voorzien.
En de Touareg claxons zijn ook iets forser, dus de ruimte wordt wat krapper, maar met een beetje 'ingenuity" krijgen we het passend
Touareg claxons eens ergens gescoord op eigen montage beugel
Verschil tussen links die van onze T5 die er uit kwam en rechts eentje van de donor Touareg (en we plaatsen er twee )
Bedrading tijdelijk even aangepast
Hieronder een filmpje om het verschil te horen...
Zo, die onderdelen zijn ook weer van het bureau af
Groetjes Peter
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 03 jan 2021, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Zoals ook Jeroen al eens opgemerkt heeft,
als je een T5 en T6 serieus laag zet,
dan komen de achterwielen onder behoorlijk wat camber te staan.
Hierdoor kan de binnenzijde van de banden serieus veel sneller slijten als de rest van het loopvlak.
Ook kun je dan een wat zoekeriger weggedrag krijgen.
Dus deze set aangeschaft:
Hoe ziet dat er nu uit?
Mooi setje en bij de garage er meteen even onder laten zetten, en die hebben de bus ook meteen uitgelijnd
Specificaties voor uitlijning: T5 multivan 180 pk LWB met sportonderstel en volle belading dat komt het beste in de buurt met onze set-up.
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 03 jan 2021, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Ik heb pas geschreven dat ik een firmware update van de RNS-510 heb uitgevoerd.
Dat is gedaan om meerdere redenen.
De belangrijkste:
- vloeiender en sneller in gebruik
- vlottere instelling in navigatie
- voice dialing vanaf deze versie mogelijk.
Dat laatste is natuurlijk wel gaaf.
Drukje op de knop van het stuur, even wat commando's spreken en hopla, het juiste nummer wordt gebeld.
Althans dat hoop je...
De car-kit moet dan natuurlijk wel de juiste taal spreken en je begrijpen en de functionaliteit moet wel aanstaan
Dus via VCDS taal ingesteld:
en actief gezet:
Werkt best puik vind ik..
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 03 jan 2021, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...