Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Semi-camper ombouw
Semi-camper ombouw
Hoi!
Enige tijd geleden heb ik me hier al voorgesteld dacht ik
Het originele plan was om een tweedehands T5 te kopen, maar uiteindelijk is het na veel overwegen en nadenken tot een splinternieuwe T6 gekomen.
Het is een 150PK 2.0 TDI LWB 4 motion geworden.
We (m'n vriendin en ik) hebben deze gekocht met het idee om lange(re) reizen te doen (duh), vooral naar Scandinavië. Na onze eerste reis naar Noorwegen zijn we namelijk verliefd geworden op dit land.
Aangezien we nogal avontuurlijk zijn aangelegd, én nog jong zijn, hebben we besloten om de camper-in-spé niet om te bouwen tot een luxe-exemplaar.
Dit wil eigenlijk zeggen dat er slechts enkele oplaadpunten (USB en 230V), verlichting, bedframe, koelbox en enkele opbergplaatsen zullen komen.
Daarnaast zou er ook een stopcontact aan de buitenkant moeten komen, zodat het op campings toch mogelijk is om aan de paal te staan als het moet.
Douchen, eten maken, naar de wc gaan zullen we wel doen op de manier hoe we het nu doen (primitief, zoals het trekkingsleven is).
Momenteel ben ik veel informatie aan het vergaren over de elektriciteit, en ik denk dat ik ongeveer alle nodige onderdelen heb gevonden.
De eerstvolgende dagen ga ik proberen langs de winkel te rijden om het nodige aan te kopen.
Dan kan ik alvast beginnen met het pijnlijkste van heel de zaak... Nl. een groot rond gat boren aan de zijkant van de auto.
Hier zie ik eerlijk gezegd een beetje tegenop, want eens het gat er is... Is er geen weg terug
Daarna zou ik de rest van de elektriciteit in orde brengen (hoofdzakelijk), en de leidingen al voorlopig klaar leggen op de plaats waar ze ongeveer moeten komen.
Dan kan de isolatie (schapenwol) er in, en komt het moeilijkste deel... Het houtwerk.
Van elektriciteit heb ik wel kaas gegeten, maar al dat maatwerk is toch een vak apart.
Aangezien ik er standaard een vloer van 18mm multiplex heb laten in leggen, ga ik deze niet uitbreken. De randen zijn perfect afgekit, en ook de overgang van cabine naar laadruimte is netjes afgewerkt. Eventueel kan er in het begin dan nog een extra vloer opkomen als dat nodig zou zijn, maar daar ben ik nog niet over uit.
Hier alvast enkele foto's.
Normaal gezien staan er mooie alu velgen op, dit zijn de winterbanden. En die hebben hun dienst al bewezen vorige week, in de Hoge Venen
Transporter by Jens De Haes, on Flickr
Transporter by Jens De Haes, on Flickr
Thanks voor het lezen
Enige tijd geleden heb ik me hier al voorgesteld dacht ik
Het originele plan was om een tweedehands T5 te kopen, maar uiteindelijk is het na veel overwegen en nadenken tot een splinternieuwe T6 gekomen.
Het is een 150PK 2.0 TDI LWB 4 motion geworden.
We (m'n vriendin en ik) hebben deze gekocht met het idee om lange(re) reizen te doen (duh), vooral naar Scandinavië. Na onze eerste reis naar Noorwegen zijn we namelijk verliefd geworden op dit land.
Aangezien we nogal avontuurlijk zijn aangelegd, én nog jong zijn, hebben we besloten om de camper-in-spé niet om te bouwen tot een luxe-exemplaar.
Dit wil eigenlijk zeggen dat er slechts enkele oplaadpunten (USB en 230V), verlichting, bedframe, koelbox en enkele opbergplaatsen zullen komen.
Daarnaast zou er ook een stopcontact aan de buitenkant moeten komen, zodat het op campings toch mogelijk is om aan de paal te staan als het moet.
Douchen, eten maken, naar de wc gaan zullen we wel doen op de manier hoe we het nu doen (primitief, zoals het trekkingsleven is).
Momenteel ben ik veel informatie aan het vergaren over de elektriciteit, en ik denk dat ik ongeveer alle nodige onderdelen heb gevonden.
De eerstvolgende dagen ga ik proberen langs de winkel te rijden om het nodige aan te kopen.
Dan kan ik alvast beginnen met het pijnlijkste van heel de zaak... Nl. een groot rond gat boren aan de zijkant van de auto.
Hier zie ik eerlijk gezegd een beetje tegenop, want eens het gat er is... Is er geen weg terug
Daarna zou ik de rest van de elektriciteit in orde brengen (hoofdzakelijk), en de leidingen al voorlopig klaar leggen op de plaats waar ze ongeveer moeten komen.
Dan kan de isolatie (schapenwol) er in, en komt het moeilijkste deel... Het houtwerk.
Van elektriciteit heb ik wel kaas gegeten, maar al dat maatwerk is toch een vak apart.
Aangezien ik er standaard een vloer van 18mm multiplex heb laten in leggen, ga ik deze niet uitbreken. De randen zijn perfect afgekit, en ook de overgang van cabine naar laadruimte is netjes afgewerkt. Eventueel kan er in het begin dan nog een extra vloer opkomen als dat nodig zou zijn, maar daar ben ik nog niet over uit.
Hier alvast enkele foto's.
Normaal gezien staan er mooie alu velgen op, dit zijn de winterbanden. En die hebben hun dienst al bewezen vorige week, in de Hoge Venen
Transporter by Jens De Haes, on Flickr
Transporter by Jens De Haes, on Flickr
Thanks voor het lezen
Re: Semi-camper ombouw
Mooi busje
Welkom hier bij
Groeten Wim
Welkom hier bij
Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Re: Semi-camper ombouw
Hier zijn genoeg alternatieven voor. Gat in de zijkant vond ik inderdaad ook niet zo'n goed idee. Ik heb een Defa onder het achterlicht gemaakt in het plastic deel. Een Defa in de grill is wellicht nog een betere optie, hoef je helemaal geen gat te maken.
of zoiets onder de bumper plaatsen:
ceeform
gr
René
___________________________
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Semi-camper ombouw
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Semi-camper ombouw
Welkom, mooie bus. ik zou geen gaten in de bus maken, dit is niet nodig.
Groeten,
Walter
Groeten,
Walter
Re: Semi-camper ombouw
Aha, zo'n Defa lijkt inderdaad een betere oplossing! Merci
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Semi-camper ombouw
Je kunt ook gemakkelijk naar binnen zonder een gat te maken.
Aan de linker achterzijde zitten er een aantal stopjes,
waar je heel mooi en subtiel, dus zonder een gat te boren, met een kabel naar binnen kunt:
Misschien een idee voor je?
Aan de linker achterzijde zitten er een aantal stopjes,
waar je heel mooi en subtiel, dus zonder een gat te boren, met een kabel naar binnen kunt:
Misschien een idee voor je?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Semi-camper ombouw
Ik heb zelf ook een defa 230v aansluiting die ik wil inbouwen.
Ik heb nu een beugeltje gemaakt waardoor deze naast de trekhaak stekker zit. Valt haast niet op als je het niet weet. Foto heb ik nog niet want de kabel ligt nog niet naar binnen.
Ik heb nu een beugeltje gemaakt waardoor deze naast de trekhaak stekker zit. Valt haast niet op als je het niet weet. Foto heb ik nog niet want de kabel ligt nog niet naar binnen.
Re: Semi-camper ombouw
Bedankt, ik ga dit inderdaad zeker eens bekijken.Multivan Generation schreef: ↑02 jan 2018, 17:41 Je kunt ook gemakkelijk naar binnen zonder een gat te maken.
Aan de linker achterzijde zitten er een aantal stopjes,
waar je heel mooi en subtiel, dus zonder een gat te boren, met een kabel naar binnen kunt:
Misschien een idee voor je?
Achteraf dichten met wat Stopaq en dan zal het wel weer waterdicht zijn vermoed ik.
Hoewel de optie van onder het achterlicht wel interessanter lijkt, puur qua gebruiksgemak dan. Een trekhaak heb ik niet op de bus staan
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Semi-camper ombouw
Bij een T5 heb ik het al eens gezien,
dat het verticale kunststof deel onder het achterlicht, scharnierbaar werd gemaakt,
met de aansluiting voor de stroom daarachter.
Dan hou je een mooie cleane look.
Trouwens zie ook eens hier:
viewtopic.php?f=13&t=58380
Voor eenvoudige kasten,
latenbodem en matras daarop en een lekkere slaapplaats
En wil je de bus eens als "verhuis auto" gebruiken, dan kun je alles er uit halen.
dat het verticale kunststof deel onder het achterlicht, scharnierbaar werd gemaakt,
met de aansluiting voor de stroom daarachter.
Dan hou je een mooie cleane look.
Trouwens zie ook eens hier:
viewtopic.php?f=13&t=58380
Voor eenvoudige kasten,
latenbodem en matras daarop en een lekkere slaapplaats
En wil je de bus eens als "verhuis auto" gebruiken, dan kun je alles er uit halen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Semi-camper ombouw
De bedoeling is inderdaad om alles een beetje "modulair" te bouwen, maar heb niet echt stockageplaats voor de onderdelen als ze niet in de auto zitten
Re: Semi-camper ombouw
Midden 2017 heb ik mijn nieuwe T6 4Motion in ontvangst genomen en aangepast voor vergelijkbaar gebruik: reizen naar Scandinavië.
Af fabriek is de auto oa. geleverd met verhoogd onderstel, standkachel inclusief 2e accu en draaistoelen.
Hierna heb ik de auto geïsoleerd en wat stroom aangelegd, inclusief sinus omvormer.
Het is dus duidelijk geen camper maar een auto met een multifunctioneel interieur.
De (lichtgewicht) boxen kunnen zonder gereedschap worden bevestigd en verwijderd (=lading en géén ombouw) op de verzonken cargorails.
De maatvoering is bewust gekozen zodat aan één zijde op de geschakelde boxen een vlak ontstaat van 200x70cm.
De boxen zijn in elk gewenst formaat leverbaar. Ze leveren een enorme opbergruimte op, die voor mij (ik reis meestal alleen) méér dan voldoende is.
De compressor koelbox heeft een vaste plek, eveneens gefixeerd aan de cargorails.
Alle kookspullen zitten in een aluminium kist, die op dezelfde wijze wordt vastgezet en makkelijk buiten kan worden gebruikt (koken in de bus vind ik geen succes).
Wie weet heb je iets aan de manier hoe ik mijn auto heb ingedeeld.
Succes met de aanpassingen.
Gertjan
Af fabriek is de auto oa. geleverd met verhoogd onderstel, standkachel inclusief 2e accu en draaistoelen.
Hierna heb ik de auto geïsoleerd en wat stroom aangelegd, inclusief sinus omvormer.
Het is dus duidelijk geen camper maar een auto met een multifunctioneel interieur.
De (lichtgewicht) boxen kunnen zonder gereedschap worden bevestigd en verwijderd (=lading en géén ombouw) op de verzonken cargorails.
De maatvoering is bewust gekozen zodat aan één zijde op de geschakelde boxen een vlak ontstaat van 200x70cm.
De boxen zijn in elk gewenst formaat leverbaar. Ze leveren een enorme opbergruimte op, die voor mij (ik reis meestal alleen) méér dan voldoende is.
De compressor koelbox heeft een vaste plek, eveneens gefixeerd aan de cargorails.
Alle kookspullen zitten in een aluminium kist, die op dezelfde wijze wordt vastgezet en makkelijk buiten kan worden gebruikt (koken in de bus vind ik geen succes).
Wie weet heb je iets aan de manier hoe ik mijn auto heb ingedeeld.
Succes met de aanpassingen.
Gertjan
Re: Semi-camper ombouw
Dat is eigenlijk exact wat wij nodig hebben...
Rekening houdend met dat de wagen voor de rest nog privé gebruikt wordt, is dit wel een interessante oplossing ivm. gewicht en vooral verbruik.
Mag ik vragen waar je zulke boxen vandaan haalt + is de vloer standaard gelegd door VW?
Thanks!
Rekening houdend met dat de wagen voor de rest nog privé gebruikt wordt, is dit wel een interessante oplossing ivm. gewicht en vooral verbruik.
Mag ik vragen waar je zulke boxen vandaan haalt + is de vloer standaard gelegd door VW?
Thanks!
Re: Semi-camper ombouw
Het interieur heb ik zelf bedacht en in eigen beheer ontwikkeld.
De vloerplaat heb ik besteld bij een plaatselijke leverancier die de sleuven heeft gefreesd voor de cargorails.
Maar wél zodanig dat het exact aansluit bij de dikte (2,5mm) van het Marmoleum.
Aangezien jij al een vloerplaat hebt, kan je ook kiezen voor opleg (iets bolle) cargorails.
De zijkanten, eveneens bekleed, heb ik zelf aangebracht en voorzien van kleppen, voor extra bergruimte.
Bij het bedrijf Zelfbouwcase in Zuidbroek (bij Rotterdam) heb ik de boxen laten maken.
Het is een geweldig bedrijf, wat graag met je meedenkt.
Ze kunnen ook een bouwpakket op maat leveren, waardoor je het zelf alleen maar in elkaar hoeft te poppen of schroeven.
De restanten cargorails die over waren, heb ik gebruikt om her en der toe te passen voor bevestiging van kookkist en jerrycan.
Zelfs een Porta-potti kan ik meenemen. Ook handig (althans, dat vind ik) om links en rechts, net onder het plafond rails te bevestigen.
Met allerlei verkrijgbare bevestiging materiaal, dat past in de rails kan je eenvoudig handdoeken of andere zaken ophangen.
Voor ideeën kan je ook eens kijken op de website van 4x4-innenausbau.de
De vloerplaat heb ik besteld bij een plaatselijke leverancier die de sleuven heeft gefreesd voor de cargorails.
Maar wél zodanig dat het exact aansluit bij de dikte (2,5mm) van het Marmoleum.
Aangezien jij al een vloerplaat hebt, kan je ook kiezen voor opleg (iets bolle) cargorails.
De zijkanten, eveneens bekleed, heb ik zelf aangebracht en voorzien van kleppen, voor extra bergruimte.
Bij het bedrijf Zelfbouwcase in Zuidbroek (bij Rotterdam) heb ik de boxen laten maken.
Het is een geweldig bedrijf, wat graag met je meedenkt.
Ze kunnen ook een bouwpakket op maat leveren, waardoor je het zelf alleen maar in elkaar hoeft te poppen of schroeven.
De restanten cargorails die over waren, heb ik gebruikt om her en der toe te passen voor bevestiging van kookkist en jerrycan.
Zelfs een Porta-potti kan ik meenemen. Ook handig (althans, dat vind ik) om links en rechts, net onder het plafond rails te bevestigen.
Met allerlei verkrijgbare bevestiging materiaal, dat past in de rails kan je eenvoudig handdoeken of andere zaken ophangen.
Voor ideeën kan je ook eens kijken op de website van 4x4-innenausbau.de
Re: Semi-camper ombouw
Thanks!
Heb zelfbouwcase een mailtje gestuurd, en heb inmiddels ook de cargorails gevonden: https://shop.landreiziger.nl/cargorail-inbouw-1679.html
Met wat geluk kan ik iemand vinden die de sleuven kan uitfrezen, en anders wordt het opbouw.
Heb zelfbouwcase een mailtje gestuurd, en heb inmiddels ook de cargorails gevonden: https://shop.landreiziger.nl/cargorail-inbouw-1679.html
Met wat geluk kan ik iemand vinden die de sleuven kan uitfrezen, en anders wordt het opbouw.