Van het weekend weer eens aan de gang geweest met de RNS
Had een update gedaan, maar die had het systeem niet gepakt, met als gevolg dat ik wel een werkende radio had,
maar dat er geen navigatiekaarten meer geladen werden, met als melding laad navigatie DVD
Ik had hier versie V13 van de maps liggen, die er op gezet, maar niet werken dus.
Dus weer eens die maps V13 DVD geladen en na 60% gaf hij DVD-fout
Nadien met maps V15 geprobeerd en hetzelfde, na 60% gaf hij DVD-fout.
Die DVD had vette vingers en een krasje, mogelijk lag het daaraan.
Een RNS is dus blijkbaar gevoelig voor de juiste DVD's en hoe die beschreven zijn (laagst mogelijke brandsnelheid).
Tegenwoordig is de hoeveelheid data van de maps ruim 6 Gb. Dat betekend dus een dual-layer DVD.
En er zit nog al wat kwaliteitsverschil in cd en DVD's.
Een tweede maps V15 DVD geprobeerd en die kwam verder, tot zo'n 80 procent en daarna DVD-fout.
De lens van een DVD speler kan natuurlijk ook vies worden, waardoor de lezing een stuk minder wordt.
Uiteindelijk via een omweg, een SWL-CD en DVD en de data op een sd-kaartje en de auto aan de accu-lader (een update trekt nogal wat stroom) en na 40 minuten klaar
Daarna in het verborgen menu gekeken, en de leverancier en het versie nummer van de maps werden....
... niet weergegeven ---> g @#!
Het leek alsof de RNS in een soort van laad-kaarten modus "vast hing" en daar niet meer uit kwam.
Vervolgens de firmware update nog eens geladen (auto nog steeds aan de accu-lader) en hopla.
Firmware versie welke ik wilde en ineens werd ook de juiste map-supplier alsmede de juiste kaarten versie weergegeven.
Dingen die ik geleerd heb:
- Het lijkt of SWL loaden met CD/DVD en dan de data vanaf de SD-kaart laden, sneller is als puur alles van dual-layer DVD te laden.
- Wat verder lijkt is dat de harddisk uit 3 verschillende partities bestaat : 1- firmware, 2- navigatie kaarten en 3- vrije ruimte voor muziek.
- een leeskop van een DVD-speler kan vuil worden, en kan moeite hebben met verschillende (dual-) DVD's
- Als je haast hebt, dan moet je even niet vlug updaten, dat werkt niet.. Gewoon je tijd er voor nemen.
- Firmware update duurt zo'n 50 a 55 minuten, een Maps update via DVD rond de 50-60 minuten, via SD-kaartje-methode rond de 40 min.
Verder met Jasper nog samen winter gekampeerd en dat is goed bevallen.
Er zijn ons een paar dingen opgevallen, maar daarover later meer

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...