Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Schakelt niet meer
Schakelt niet meer
Hallo
Een maat van mij heeft een koppelingsset met vliegwiel vervangen alleen koppelt hij nu niet vrij. Motor uit gaat hij in alle versnellingen maar draait de motor dan wil hij niet in de versnelling. Dus koppelt hij hem niet vrij.
Meerdere pogingen gedaan om te ontvluchten en dat lijkt nu goed maar koppelt niet helemaal vrij.
Kan de koppelingspomp bij de pedaal niet goed zijn zonder dat hij lekt?
Naaldlager prise as?
Er is voor de tijd geen test rit gemaakt dus is niet bekend of dit voor die tijd ook al deed
Vw t4 102 pk met hydraulische druklager.
Iemand tips wat er eventueel nog gecontroleerd moet worden of wat het kan zijn?
Alvast bedankt
Een maat van mij heeft een koppelingsset met vliegwiel vervangen alleen koppelt hij nu niet vrij. Motor uit gaat hij in alle versnellingen maar draait de motor dan wil hij niet in de versnelling. Dus koppelt hij hem niet vrij.
Meerdere pogingen gedaan om te ontvluchten en dat lijkt nu goed maar koppelt niet helemaal vrij.
Kan de koppelingspomp bij de pedaal niet goed zijn zonder dat hij lekt?
Naaldlager prise as?
Er is voor de tijd geen test rit gemaakt dus is niet bekend of dit voor die tijd ook al deed
Vw t4 102 pk met hydraulische druklager.
Iemand tips wat er eventueel nog gecontroleerd moet worden of wat het kan zijn?
Alvast bedankt
Re: Schakelt niet meer
Hoi Tim
Dat je niet kunt schakelen dat heb jezelf al ontdekt dat de koppeling niet vrij komt.
Ontluchten is meestal voldoende.
Ik neem aan TDI ACV 2.5?
Heb je voldoende weerstand bij het intrappen van het koppelingspedaal?
Blijft het pedaal af en toe lager staan? (lucht in systeem)
Voelt dit hetzelfde als voor het vervangen van de koppeling en vliegwiel,of kun je dit vergelijken met een andere bus?
Zijn de onderdelen zoals de drukgroep wel bedoelt voor jou bus controleer dit voor het geval dat.
Mogelijk drukt het hydrolager wel de diafragma veer van de drukgroep in maar komt niet helemaal vrij.
Groeten Wim
Dat je niet kunt schakelen dat heb jezelf al ontdekt dat de koppeling niet vrij komt.
Ontluchten is meestal voldoende.
Ik neem aan TDI ACV 2.5?
Heb je voldoende weerstand bij het intrappen van het koppelingspedaal?
Blijft het pedaal af en toe lager staan? (lucht in systeem)
Voelt dit hetzelfde als voor het vervangen van de koppeling en vliegwiel,of kun je dit vergelijken met een andere bus?
Zijn de onderdelen zoals de drukgroep wel bedoelt voor jou bus controleer dit voor het geval dat.
Mogelijk drukt het hydrolager wel de diafragma veer van de drukgroep in maar komt niet helemaal vrij.
Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa

Re: Schakelt niet meer
Hallo Wim,
Als ik de koppelingpedaal met de hand bedien heb ik het gevoel dat ik wel door de zwaarte punt heen druk van de diafragma.
De luk set was met hydraulische druklager dus dat zou goed moeten zijn of zijn er verschillende soorten in? alles was in 1 doos.
Als ik hem in de versnelling doe en start gaat de bus beetje voorruit maar wil ik echt rijden moet ik de koppeling wel enkele centimeters loslaten van de bodem.
Als ik de koppelingpedaal met de hand bedien heb ik het gevoel dat ik wel door de zwaarte punt heen druk van de diafragma.
De luk set was met hydraulische druklager dus dat zou goed moeten zijn of zijn er verschillende soorten in? alles was in 1 doos.
Als ik hem in de versnelling doe en start gaat de bus beetje voorruit maar wil ik echt rijden moet ik de koppeling wel enkele centimeters loslaten van de bodem.
Re: Schakelt niet meer
Je kunt er nu wel vanuit gaan dat de set correct is omdat het een kit is.
En dan werkt de koppeling correct omdat je door het zwaarste punt heen kunt drukken
Ik denk dat de prise as mee blijft lopen ook als je onkoppelt waardoor je niet kunt schakelen.
De oorzaak??
Mogelijk je eerste opmerking over het naaldlager van de prise as.(Als deze in jou krukas zit)
Maar dat kun je helaas niet zien van buiten ik ben bang dat de boel weer uit elkaar moet
Groeten Wim
En dan werkt de koppeling correct omdat je door het zwaarste punt heen kunt drukken
Ik denk dat de prise as mee blijft lopen ook als je onkoppelt waardoor je niet kunt schakelen.
De oorzaak??
Mogelijk je eerste opmerking over het naaldlager van de prise as.(Als deze in jou krukas zit)
Maar dat kun je helaas niet zien van buiten ik ben bang dat de boel weer uit elkaar moet


Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa

- Multivan Generation
- Berichten: 34478
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Schakelt niet meer
Je kunt op 2 plaatsen het koppelings systeem ontluchten.
In de aanvoerleiding en in de bak zelf.
Als ik jou was zou ik beide eens uitgebreid proberen en goed doorspoelen.
Lekt er toevallig niets onder de versnellingsbak?
Blijft het remvloeistof niveau op peil?
Groeten Peter
In de aanvoerleiding en in de bak zelf.
Als ik jou was zou ik beide eens uitgebreid proberen en goed doorspoelen.
Lekt er toevallig niets onder de versnellingsbak?
Blijft het remvloeistof niveau op peil?
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Schakelt niet meer
Hoi Peter
In de bak zelf?
Waar zit deze nippel ik heb alleen het leidinkje net boven de bak.
Zijn hier ook verschillende uitvoering van?
Groetjes Ineke & Wim
In de bak zelf?
Waar zit deze nippel ik heb alleen het leidinkje net boven de bak.
Zijn hier ook verschillende uitvoering van?
Groetjes Ineke & Wim

viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa

- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Schakelt niet meer
Ja , onderaan in de klok van de bak zit een gat ,en daarin zit de 2e ontluchtnippel . Dat is alleen bij de 102 en 151pk versnellingsbak , de lichtere bakken (zoals bvb 88pk bak) hebben dat niet .LAYCA schreef: 10 jan 2018, 23:20 Hoi Peter
In de bak zelf?
Waar zit deze nippel ik heb alleen het leidinkje net boven de bak.
Zijn hier ook verschillende uitvoering van?
Groetjes Ineke & Wim![]()
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper