Hoi, momenteel rijden we in Togo rond en de wegen zijn op zich prima, op wat potholes na. De maximale snelheid ligt beduidend lager dan in Europa, 70 tot 80 km in uur is rap.
Omdat de snelheid een stuk lager ligt en de oneffenheden in de weg toenemen heb ik het idee om de voorste stabilisator stang te demonteren. Echter deze stang zit, uiteraard, vast aan de schokbrekers. Heeft iemand een idee hoe ik de stang kan demonteren en dan op zo'n manier dat ie ook weer gemonteerd kan worden?
Groetjes uit zonnig Africa!
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Demonteren stabilisator stang voor
-
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Demonteren stabilisator stang voor
Ik zou zeggen laten zitten en op de torsie staven opdraaien.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Demonteren stabilisator stang voor
en voor wat voor reden zou je de voorste stabilisatorstang willen demonteren ?
Om nog meer te zwalpen in de putten ?
Is niet echt een goed plan hoor.
De stabilisatorstang vooraan verwijderen heeft alleen een voordeel als je extreem offroad wil gaan , om dan langer de wielen op de grond te houden . Je creeërt er als het ware meer veerweg mee. Maar... dat heeft bij een T4 ook grote nadelen : verder uitveren = aandrijfassen vooraan zullen dan het subframe raken , met kapotte homokineten tot gevolg.
Ik heb bij mijn T3 Syncro ook de voorste stabi stang verwijderd , maar die is qua ophanging anders opgebouwd , en ik gebruik hem ook hoofdzakelijk om stevig te offroaden. Bij een T4 is de situatie toch anders .
Om nog meer te zwalpen in de putten ?
Is niet echt een goed plan hoor.
De stabilisatorstang vooraan verwijderen heeft alleen een voordeel als je extreem offroad wil gaan , om dan langer de wielen op de grond te houden . Je creeërt er als het ware meer veerweg mee. Maar... dat heeft bij een T4 ook grote nadelen : verder uitveren = aandrijfassen vooraan zullen dan het subframe raken , met kapotte homokineten tot gevolg.
Ik heb bij mijn T3 Syncro ook de voorste stabi stang verwijderd , maar die is qua ophanging anders opgebouwd , en ik gebruik hem ook hoofdzakelijk om stevig te offroaden. Bij een T4 is de situatie toch anders .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
-
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39
Re: Demonteren stabilisator stang voor
Ik heb het idee dat de stabilisator stang de cabine erg kort en stevig laat schommelen na een kuil/gat die door één kant van de wagen wordt genomen.
Best vermoeiend als dat 4-6 uur achtereen gebeurt.
In eerste instantie gaat het mij om het minder laten schommelen van de voorkant van de cabine. Zoals zo'n kipwip in de speeltuin. We rijden met slechte pistes stapvoets tot 20kmu.
Het gaat dus niet om harder door de kuilen te rijden maar om wat meer comfort tijdens pistes met wat serieuze kuilen en gaten achter elkaar.
In ieder geval bedankt voor de input.
Ik heb wat om na te denken en hou dit topic in de gaten.
Best vermoeiend als dat 4-6 uur achtereen gebeurt.
In eerste instantie gaat het mij om het minder laten schommelen van de voorkant van de cabine. Zoals zo'n kipwip in de speeltuin. We rijden met slechte pistes stapvoets tot 20kmu.
Het gaat dus niet om harder door de kuilen te rijden maar om wat meer comfort tijdens pistes met wat serieuze kuilen en gaten achter elkaar.
In ieder geval bedankt voor de input.
Ik heb wat om na te denken en hou dit topic in de gaten.
Re: Demonteren stabilisator stang voor
Precies hieraan was ik laatst ook aan het denken.
Misschien de hondenbotjes los schroeven en er een kortere bout in doen, vervolgens de botjes naar boven binden met wat tieraps o.d.
Ik rij te veel en te hard asfalt om ze eruit te halen, voor offroad lijkt het wel interessant.
Misschien de hondenbotjes los schroeven en er een kortere bout in doen, vervolgens de botjes naar boven binden met wat tieraps o.d.
Ik rij te veel en te hard asfalt om ze eruit te halen, voor offroad lijkt het wel interessant.
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm
Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm
Instagram: @roy_michiels / @coolerudi