Aangezien ik een gedeelte benzine in mijn dieseltank heb zitten wil ik deze eruit halen.
Zuigen met een slang lukt maar voor de helft; enig idee hoe ik de rest eruit krijg?
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Tank leegzuigen
Re: Tank leegzuigen
Toen wij een keer benzine ipv disel hadden getankt heeft de ANWB Wegenwacht het geregeld.
De wegenwachter heeft bij de motor de benzineleiding vlak voor het brandstoffilter losgekoppeld, en daar de tank 'leeggezogen'. Dat gaat niet zomaar, er is ook nog een opvoerpomp of zo die moet meewerken vanuit/vanaf de tank. Ik weet dat hij een draadje heeft gekoppeld onder de bestuurdersstoel en daar spanning op gezet, om te zorgen dat die pomp gevoed werd/meedraaide om de tank leeg te maken richting het brandstoffilter. Zo is onze tank geleegd. Ik ben niet heel technisch, ik hoop dat deze uitleg je voldoende aanknopingspunten geeft.
De wegenwachter heeft bij de motor de benzineleiding vlak voor het brandstoffilter losgekoppeld, en daar de tank 'leeggezogen'. Dat gaat niet zomaar, er is ook nog een opvoerpomp of zo die moet meewerken vanuit/vanaf de tank. Ik weet dat hij een draadje heeft gekoppeld onder de bestuurdersstoel en daar spanning op gezet, om te zorgen dat die pomp gevoed werd/meedraaide om de tank leeg te maken richting het brandstoffilter. Zo is onze tank geleegd. Ik ben niet heel technisch, ik hoop dat deze uitleg je voldoende aanknopingspunten geeft.
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bedankt voor je uitleg. Toch vind ik het vreemd dat ik de tank niet vanaf de vulpijp leeg kan trekken.
Ook een aftapschroef aan de onderzijde kan ik niet ontdekken.
Zou het kwaad kunnen als ik afvul met diesel er zit dan ca. 20% benzine in de tank.
Voor de orde; de motor heeft pompverstuivers en geen common rail.
Zou het kwaad kunnen als ik afvul met diesel er zit dan ca. 20% benzine in de tank.
- Ralph Bakker
Er is altijd risico natuurlijk. Ik zou in jouw geval gewoon weer een volle dieseltank maken. Als deze weer een kwart leeg is weer aftanken.
Zo houd je de verhoudingen klein en is de kans op schade minimaal.
Zo houd je de verhoudingen klein en is de kans op schade minimaal.
- Multivan Generation
- Contacteer:
Je mag een T5 tank niet leegzuigen.Joseph schreef: 01 feb 2018, 18:50 Bedankt voor je uitleg. Toch vind ik het vreemd dat ik de tank niet vanaf de vulpijp leeg kan trekken.
Dit komt doordat er een speciaal ventiel in zit wat dit tegengaat.
Dus als je dit wilt doen,
dan moet je de bus op contact zetten en vanaf de voorzijde, bij het brandstoffilter afzuigen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Henk-1
- Site Admin
- Contacteer:
Je kunt ook een brandstof pompje kopen met slang.
Die werkt op 12V
En dan je tank leeg pompen.
Ik heb de brandstof pomp bij de locale auto onderdelen winkel gekocht
Die werkt op 12V
En dan je tank leeg pompen.
Ik heb de brandstof pomp bij de locale auto onderdelen winkel gekocht
VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK

Maarr.. Je hébt al een (brandstof)opvoerpomp die ook nog eens zo gemonteerd zit dat het maximale aan brandstof aangezogen kan worden. Wat in een eerdere reactie al aangegeven werd: aanvoerleiding vóór de tandempomp of filter losmaken, slang verlengen en in een jerrycan hangen, de opvoerpomp rechtstreeks aansluiten en viola... Je zou het zelfs kunnen doen zonder de pomp rechtstreeks electrisch aan te sluiten door het contact iedere keer aan en uit te zetten, heb echter geen idee omtrent de hoeveelheid die er per keer uitgespuugd wordt. Laatst genoemde is wel een geduldklusje en niet aan te bevelen bij een volle tank te legen (St. Juttemusmethode) 
Niet vergeten: Nieuw filter vóór het starten en eerst maximaal bijvullen met diesel dmv jerrycans en dan pas starten- rijden & duimen.

Niet vergeten: Nieuw filter vóór het starten en eerst maximaal bijvullen met diesel dmv jerrycans en dan pas starten- rijden & duimen.