Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Voorstellen en bekende vraag
Voorstellen en bekende vraag
Hallo allemaal,
Top forum dit, veel behulpzame mensen, ik hoop nu ook.
Ik spit dit forum al aardig door, maar zit nog steeds met een vraag over een bekend onderwerp.
Alleen vind ik het antwoord niet helemaal althans niet volledig.
Ik sta op het punt een VW California T5 mei 2015 aan te schaffen. (24K op de teller)
Nu lees ik veel,mogelijke, problemen omtrent de motor en schakelbak
U raad het al ...de DSG 180 PK :-)
Maar deze klachten geven een tijdsbeeld tot 2013, de jaren erna worden nergens genoemd.
Is er in 2013 een upgrade uitgevoerd op deze motoren om de problemen te verhelpen??
Ik wil geen risico nemen als het blijkt dat er niets is veranderd aan deze motor na 2013 (tot de T6 uitkwam).
Sorry dat deze vraag, in een andere vorm, weer wordt gesteld.
Gr
Erwin
Top forum dit, veel behulpzame mensen, ik hoop nu ook.
Ik spit dit forum al aardig door, maar zit nog steeds met een vraag over een bekend onderwerp.
Alleen vind ik het antwoord niet helemaal althans niet volledig.
Ik sta op het punt een VW California T5 mei 2015 aan te schaffen. (24K op de teller)
Nu lees ik veel,mogelijke, problemen omtrent de motor en schakelbak
U raad het al ...de DSG 180 PK :-)
Maar deze klachten geven een tijdsbeeld tot 2013, de jaren erna worden nergens genoemd.
Is er in 2013 een upgrade uitgevoerd op deze motoren om de problemen te verhelpen??
Ik wil geen risico nemen als het blijkt dat er niets is veranderd aan deze motor na 2013 (tot de T6 uitkwam).
Sorry dat deze vraag, in een andere vorm, weer wordt gesteld.
Gr
Erwin
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Voorstellen en bekende vraag
Ja , de motor werd aangepast . Een 2015 zou geen olieverbruik-probleem meer mogen hebben.
De EGR koeler was de boosdoener trouwens , deze werd gemodificeerd in de loop van (dacht ik) 2014 .
De EGR koeler was de boosdoener trouwens , deze werd gemodificeerd in de loop van (dacht ik) 2014 .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Voorstellen en bekende vraag
Voor de zekerheid even kijken naar de productie datum, die is anders als de ter naam stelling datum.
Re: Voorstellen en bekende vraag
Alvast hartelijk dank voor de snelle reacties.
Auto heeft nog geen kenteken (Duits import) maar staat wel in NL.
Zal de exacte productiedatum navragen.
Auto heeft nog geen kenteken (Duits import) maar staat wel in NL.
Zal de exacte productiedatum navragen.
Re: Voorstellen en bekende vraag
De algemene concensus op de Duitse T5-forums is dat indien je een EGR-koeler hebt met een D in de type benaming (gebouwd met ander materiaal) dat dat de motorproblemen met de 180 pk bi-turbo heeft verholpen.
Vanaf welke datum deze zijn geplaatst weet ik niet.
Voor uren/dagen leesplezier (ik zou alleen de laatste maanden eens doorlezen, geeft een aardig beeld): https://tx-board.de/threads/hoher-oelve ... 2kw.92516/
Vanaf welke datum deze zijn geplaatst weet ik niet.
Voor uren/dagen leesplezier (ik zou alleen de laatste maanden eens doorlezen, geeft een aardig beeld): https://tx-board.de/threads/hoher-oelve ... 2kw.92516/
Re: Voorstellen en bekende vraag
Ik ga eens kijken (geen kennis van motoren) of ik het type kan ontdekken 

Re: Voorstellen en bekende vraag
Mijn duits is zeer slecht en het antwoord vinden op mijn vraag lukt mij dan ook niet echt. Maar klopt het dat de bouwjaren waarbij de betere EGR koelers gemonteerd zijn zo ongeveer vanaf 2015 zijn?Harm schreef: 09 mar 2018, 13:55 De algemene concensus op de Duitse T5-forums is dat indien je een EGR-koeler hebt met een D in de type benaming (gebouwd met ander materiaal) dat dat de motorproblemen met de 180 pk bi-turbo heeft verholpen.
Vanaf welke datum deze zijn geplaatst weet ik niet.
Voor uren/dagen leesplezier (ik zou alleen de laatste maanden eens doorlezen, geeft een aardig beeld): https://tx-board.de/threads/hoher-oelve ... 2kw.92516/
VW Transporter T5 2.5 TDI 174PK Automaat '08
Re: Voorstellen en bekende vraag
Maar de T6 was ook vanaf juli 2015 te koop.
Ik kom er ook niet echt achter en elke dealer die ik benader geeft een ander antwoord
Pon houdt zich helemaal stil
Ik kom er ook niet echt achter en elke dealer die ik benader geeft een ander antwoord
Pon houdt zich helemaal stil
Re: Voorstellen en bekende vraag
Geen wonder dat ze zich stil houden, daarmee zouden ze toegeven dat de eerdere EGR's constructie/materiaalfouten hadden en dus aansprakelijkheid toegeven.
Het overdonderende bewijs, gebracht door vele eigenaren van kapotgelopen T5 biturbo's( gedemonteerde motoren, opengeslepen EGR's, olie-analyses), zegt genoeg.
Dat de nieuwere EGR type D een andere metaalsamenstelling heeft verklaart echter veel, evenals de veel gunstiger olieanalyse waarden met deze nieuwste EGR (gehalte ijzer en aluminium betrokken op de gereden afstand sinds oliewissel).
Het overdonderende bewijs, gebracht door vele eigenaren van kapotgelopen T5 biturbo's( gedemonteerde motoren, opengeslepen EGR's, olie-analyses), zegt genoeg.
Dat de nieuwere EGR type D een andere metaalsamenstelling heeft verklaart echter veel, evenals de veel gunstiger olieanalyse waarden met deze nieuwste EGR (gehalte ijzer en aluminium betrokken op de gereden afstand sinds oliewissel).
Re: Voorstellen en bekende vraag
Hier even mijn bevindingen tot nu toe.
Ben 4 dealers afgegaan en niemand kan zich natuurlijk vinden in hetgeen wat ik vertel maar goed, snap ik ergens wel
1 dealer wist mij inderdaad te vertellen dat er probleem waren t/m 2012 modellen en daarna niet meer, althans niet noemenswaardig
Ik ben daarna naar een aantal Transporters gelopen uit 2015 en gevraagd welke type EGR er gemonteerd is (type D).
Niemand van verkoop of werkplaats kon mij daar antwoord op geven.
Kortom je koopt een bus op de gok, hopende dat jij de juiste EGR in je bus hebt.
Ben 4 dealers afgegaan en niemand kan zich natuurlijk vinden in hetgeen wat ik vertel maar goed, snap ik ergens wel
1 dealer wist mij inderdaad te vertellen dat er probleem waren t/m 2012 modellen en daarna niet meer, althans niet noemenswaardig
Ik ben daarna naar een aantal Transporters gelopen uit 2015 en gevraagd welke type EGR er gemonteerd is (type D).
Niemand van verkoop of werkplaats kon mij daar antwoord op geven.
Kortom je koopt een bus op de gok, hopende dat jij de juiste EGR in je bus hebt.
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Voorstellen en bekende vraag
En wat zegt dat dan, dat je een EGR koeler hebt met versie D?
Die kan er ook later opgezet zijn
Die kan er ook later opgezet zijn

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Voorstellen en bekende vraag
Klopt heb je gelijk in, maar je probeert toch alle risico's te verminderen.
100% zekerheid heb je inderdaad nooit.
100% zekerheid heb je inderdaad nooit.
- Gerard 136
- Berichten: 309
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08
Re: Voorstellen en bekende vraag
Als je de motorkap opentrekt, kun je het type (A, C of D) vrij eenvoudig aflezen van het plaatje bovenop de EGR koeler. Als er geen letter achter het nummer staat, is het de eerste (oudste) versie.
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.
Gerard.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.
Gerard.
Re: Voorstellen en bekende vraag
Het is én-én. Ook de software is aangepast. Zal ongetwijfeld een correlatie zijn tussen temperatuur>condensatie>corrosie. Ik heb, met êgguh ôguh gezien dat modeljaren 2015 met regelmaat tóch nog een A versie hebben, zonder olieverbruik en zonder modificatiemelding hieromtrent..
Wie het weet mag het zeggen, dealer én Pon wisten het antwoord hier niet op. Transparantie is als begrip - ook na het uitstootschandaal- nog niet doorgedrongen in de VW-catacomben..
Wie het weet mag het zeggen, dealer én Pon wisten het antwoord hier niet op. Transparantie is als begrip - ook na het uitstootschandaal- nog niet doorgedrongen in de VW-catacomben..
