raf_construct schreef: 03 jun 2018, 18:54
, honden erin gehad en dergelijke, die is 9/10 technisch ook niet bijgehouden.
hele rare opmerking dit
dus iemand met een hond, onderhoud zijn bus niet? of die laat altijd zijn hond thuis?
ik heb een tijd in een BMW gereden waarin een "hondenliefheber" z'n hond van en naar hondenclubs gereden heeft, gewoon achterin (break model).
zelfs als die auto onderhoudstechnisch 100% in orde was, zou ik er niet in willen rijden. heb die auto direct teruggegeven aan de lease maatschappij. ik heb geen zij om in een hondenhok te rijden.
Een t4 is tot 2003 gemaakt. Niet nieuw. Ik zou liever een T4 met 450k op de teller kopen dan what ever auto/bus met 200k minder dan ook. Ga eens ouwe busjes tellen onderweg. Geen Mercedes, geen Opel, geen Frans merk, zelfs geen Japanners. Een gok is als je niet weet wat de kansen zijn.
Met die eerste vraag bedoelde ik of het mogelijk is als een monteur de hele motor en koppeling langsloopt en alle dingetjes even aandraait/smeert of de dingen die bijna versleten zijn vervangt. Ik heb niet echt verstand van auto's dus geen idee hoe waarschijnlijk het is dat dan nog zin heeft als het ding bijvoorbeeld in het verleden misbruikt is.
Er kan van alles preventief gedaan worden, maar hoever wil je gaan? Je kunt er ook preventief het blok vervangen door een revisie-exemplaar.
Ik zag een budget van 4-5000 voorbij komen. Dat is voor een oud zelfbouwcampertje reël, maar bij een Westfalia is dat de ondergrens, ofwel je koopt al gauw afbraak. Een compleet interieur met dak gaat voor zo'n prijs over de toonbank.
Een aankoopkeuring zegt iets, maar de technische staat van veel onderdelen is niet alleen visueel te beoordelen. Daarvoor moeten dingen uit elkaar.
Reserveer bij een aankoopbudget van 4-5000 toch ongeveer de helft erbij om onvoorziene dingen en achterstallig onderhoud weg te werken. Zekerheid is in die handel niet te koop. Er zijn maar weinig bussen in de handel die in 100% perfecte staat van onderhoud zijn. Of je moet toevallig een bus van een fanatieke hobbyist tegenkomen die op zoek was naar een nieuwe uitdaging. Maar deze zijn schaars.
Ik had destijds ook 0 technische kennis maar had bij mijn aankoop 6 maanden garantie (Bovag). En ik ben ettelijke malen teruggeweest voor van alles en nog wat. Ze vonden me toen volgens mij echt niet meer leuk, maar alles is goed verholpen en ik ben voor motorisch onderhoud daar nog steeds vaste klant.
En ik ben ondertussen naast het reguliere onderhoud toch ook al aardig wat kwijt geweest aan onvoorziene reparaties. Ook onverwacht op vakantie. Its part of the game.
Maar dit alles is slechts mijn bescheiden mening.
Odorf
Laatst gewijzigd door odorf op 04 jun 2018, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994 >>projecten<<
Ik ben het met je eens Odorf.
Verder zal er zeker roest aan zitten.
Bekijk voor mogelijke probleem gebieden de project fora.
Dat trillen moet op te lossen zijn.
De traagheid is gewoon de motor, en valt niets aan te doen, anders dan perfect op tijd zetten. Vermogen en met name koppel kan in Nederland nog wel, maar voeg eens in op de snelweg helling op met 100km/U met 4 volwassenen en wat bagage..
Succes met de afweging.
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Een motor van een T4 kan gemakkelijk wat hogere km-standen aan. Er zit echter wel wat verschil in motortypes.
De 1.9D en 1.9TD zijn icm met een camper te licht. De 2.4D is opzich een prima motor echter het is erg van belang dat de timing helemaal goed staat! Anders lopen ze voor geen meter. 1 van de betere motoren is de 2.5TDI. Deze zijn mits bij goed onderhoud erg betrouwbaar. De 88pk versie bakken willen nog wel eens kapot lopen.
Tevens bouwen ze ook de 1.9d/2.4d om naar de 1.9TDI van een golf 3/ of golf 4 met pompverstuiver motor. Als men de 130/150 pk versie pakt van de golf komt men aardig vooruit. We hebben al diverse sets verkocht.
Voor je budget zul je al snel uitkomen bij een zelfbouw camper met 2.4D of wellicht een wat minder 2.5 TDI.
De 2.5 benzine versie is ook niet slecht echter het aanbod zal een stuk minder zijn hier...
T4 onderdelen opruiming! Iets nodig? Stuur even een berichtje.
Ik vind het behoorlijk link om iemand die zegt dat hij zo goed als geen verstand heeft van auto's een aankoopadvies te geven via de informatie van die dezelfde leek. Hij kan bijv. het rijgedrag, geluiden, trillingen niet goed thuis brengen.
Zo kan bv de trilling en traagheid net zo goed komen door een mindere compressie bij 1 of meer cilinders.
En wat al eerder is gesteld: je moet bij zo'n oud beestje geld achter de hand hebben voor reparaties.
Ook de mededeling "geen zichtbare roest' roept vragen op: een t4 uit begin jaren 90 met die km stand heeft roestschade (gehad). Is het weggesmeerd of professioneel aangepakt?
Ook wij zijn met in ons hoofd een budget van 5K begonnen met zoeken. Uiteindelijk hebben we dat verruimd vanuit de gedachte: liever iets duurders kopen wat dat bedrag ook waard blijft dan 5K investeren in iets waarvan je de waarde eigenlijk niet weet. In de maanden die ik rondkeek zag ik voor 5K vooral veel ellende, slecht onderhoud en veel extra kosten. De enige mooie camper voor 5000 Euro was een Nugget, als ik daar niet net te laat mee was geweest had ik nu hier niet op t forum gezeten :) Ik sluit me aan bij wat al eerder gezegd is: een T4 fabriekscamper voor dat budget in goede staat lijkt me heel lastig worden. Als je binnen een afzienbare tijd een campertje wil hebben zal 1 van de 4 voorwaarden (fabriekscamper, budget 5K, VW, goede staat van onderhoud) beter aangepast worden.