Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VW soms bij starten grote rookpluimen

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vermeulen
Berichten: 57
Lid geworden op: 20 jul 2014, 21:41
Locatie: Tiel

VW soms bij starten grote rookpluimen

Bericht door Vermeulen »

Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met mijn T4.
Het gaat om een AAC benzine op LPG.
Als hij een tijd heeft stilgestaan (zeg effe een uur of 12) start hij goed, maar loopt ietwat onregelmatig. Op zich niet heel erg.
Als hij even heeft gelopen, bijvoorbeeld om te tanken, start hij heel moeilijk, en als hij start lijkt het erop dat hij verzuipt. Hij geeft zwarte rookwolken e, loopt echt beroerd. gas geven heeft vrijwel geen effect, maar als je dat blijft doen loopt hij in ongeveer 30 seconden wel normaal. deze tijd wordt steeds langer.
Met andere woorden, er is iets kapot, maar wat?
Hij staat bij de garage, en die weet het ook niet meer.
Hij vertoont al deze problemen nog voordat hij overschakelt op LPG, dus het lijkt me sterk dat het probleem hier zit. Als hij overschakelt naar LPG rijdt hij ietsje beter.
Hij heeft altijd een hoog verbruik (1 op 6 in plaats van 1 op 8), en schakelt vaker terug op benzine dan voorgeen (dit deed hij eerst alleen als je echt hard optrok, dan schakelde hij terug en reed je op benzine, momenteel doet hij dat al als je rustig wegrijdt).
Als hij loopt, bokt hij om de haverklap als je een beetje gas geeft (denk aan op de snelweg rijden en dan een beetje gas bijgeven, dan doet hij eerst helemaal niets meer en opeens is daar het vermogen, die de wagen vooruit rukt, voelt niet prettig en kan niet goed zijn voor de transmissie enz).
Op gas heeft hij altijd goed gelopen (beter zelfs) en de problemen zijn juist het ergst bij benzine dus het lijkt be sterk dat het daarin zit.
De ontsteking is recent vervangen (bougies, kabels, rotor, rotorkap, olie, oliefilter, en zo verder).
Weet iemand waar dit aan kan liggen of heeft iemand dit eerder gehad? Of heeft iemand suggesties?
Ik sta op het punt om (tijdelijk) een andere bus te kopen, omdat dit me teveel geld kost (is de werkbus) en bij de garage staat hij nu al meer dan 2 weken.
Alvast bedankt voor iedere reactie die kan helpen!
bvd.
Rijen rijen rijen in mijn wagentje :driveT4
T4 2.0 B(LPG) aac Bedrijfsgebakje
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 767
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: VW soms bij starten grote rookpluimen

Bericht door limburger »

Vermeulen schreef: 20 jun 2018, 11:16 De ontsteking is recent vervangen (bougies, kabels, rotor, rotorkap, olie, oliefilter, en zo verder).
ook de hallgever van de ontsteking geprobeerd? die heeft bij mij gezorgd voor af en toe slecht starten of onregelmatig lopen en slechte trekkracht. ik lees ook dat je gas installatie terug schakelt op benzine met optrekken?? overschakelen op benzine doet die van mij alleen als de gastank echt leeg is.

:driveT4 :T44EVER
Gebruikersavatar
Vermeulen
Berichten: 57
Lid geworden op: 20 jul 2014, 21:41
Locatie: Tiel

Re: VW soms bij starten grote rookpluimen

Bericht door Vermeulen »

limburger schreef: 21 jun 2018, 15:17
Vermeulen schreef: 20 jun 2018, 11:16 De ontsteking is recent vervangen (bougies, kabels, rotor, rotorkap, olie, oliefilter, en zo verder).
ook de hallgever van de ontsteking geprobeerd? die heeft bij mij gezorgd voor af en toe slecht starten of onregelmatig lopen en slechte trekkracht. ik lees ook dat je gas installatie terug schakelt op benzine met optrekken?? overschakelen op benzine doet die van mij alleen als de gastank echt leeg is.

:driveT4 :T44EVER
Hallgever is als het goed is (zit onder de rotor en verdelerkap en is dezelfde unit als de BDP sensor) al gecontrolleerd, dus dat zou het niet mogen zijn.
Voorheen schakelde hij alleen over op LPG als hij koud, bijna leeg en je eigenlijk net teveel gas gaf (met andere woorden, het was zeldzaam).
maar momenteel doet hij het ook bij een beetje gas bijgeven wanneer hij vol is, warm is en het eigenlijk gewoon zou moeten trekken.
Wat de garage nu denkt ( en ook gaat proberen) is de injectoren wegsturen, en deze dan te testen of er 1 af en toe open blijft staan. Dat zou kunnen verklaren waarom hij zo beroerd loopt, en ook waarom hij meer benzine verbruikt en bookt (dat i verzuipt omdat i benzine lekt).
Hij had het er ook over dat hij de T4 niet uit kon lezen, maar dat het bovenstaande sowieso niet uitgelezen kan worden. Als iemand hiermee kan helpen, graag. De bus is uit 1994.
Naar mijn weten is iedereen nu weer up to date, hopelijk is hij snel gemaakt!
Ik houd jullie op de hoogte!
Rijen rijen rijen in mijn wagentje :driveT4
T4 2.0 B(LPG) aac Bedrijfsgebakje
Gebruikersavatar
Vermeulen
Berichten: 57
Lid geworden op: 20 jul 2014, 21:41
Locatie: Tiel

Re: VW soms bij starten grote rookpluimen

Bericht door Vermeulen »

Na 4 weken eindelijk mijn bus weer terug! De injectoren waren opgestuurd, en die konden ze niet testen. Daarna zijn ze opgestuurd naar een ander, die ze wel kon testen. En waar denk je? De injectoren waren goed.
Toen kwam de garagist op het heldere idee om de auto uit te lezen (... Daar begin je mee) en toen bleek de temperatuursensor als hij warm was -40 graden aan te geven. Die was dus stuk. Die is vervangen en je raad het nooit, de bus loopt weer helemaal goed!
Heeft veel te lang geduurd voor zoiets simpels, maar gelukkig niets ernstigs.
Rijen rijen rijen in mijn wagentje :driveT4
T4 2.0 B(LPG) aac Bedrijfsgebakje
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 767
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: VW soms bij starten grote rookpluimen

Bericht door limburger »

Gelukkig is die opgelost, eigenlijk bleef die dus op de automatische choke lopen omdat die volgens de sensor niet warm was...

:T44EVER :driveT4
Plaats reactie