Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
2.5tdi rookt hevig
2.5tdi rookt hevig
Beste leden, iemand die deze fenomenen kent ?
: ik heb mijn 1.9mtdi omgeruild voor een 2.5tdi 88pk die ik elektrisch ga houden maar nu heb ik het volgende voor, de motor heeft voor ik hem heb ingebouwd alle riemen nieuw gekregen alsook de olie en de filter. Wat is er verandert: - de ori. stanadyne injectoren vervangen voor tweetraps bosch injectoren met nozzles van de 150pk (afgesteld bij buchli deurne) - 88pk ecu door een 102pk ecu volledig open gezet door iemand die slimmer is als ik - een valeo koppeling met vast vliegwiel voor een 102pk.
De motor start moeillijk en draait onregelmatig, rijden op lage toeren gaat perfect hij heeft koppel en de turbo doet goed mee. Als je dan wat meer gas geeft voel je hem inhouden waarna hij ook niet meer reageert op de gaspedaal, als ik hem dan aan de praat wil houden begint hij HEEL hevig blauw te roken gedurende 5sec, na die 5sec houd hij op met roken en kan ik terug verder.
Iemand enig idee ? De riemen liggen op punt maar ik heb hem nog niet aan de computer gehangen om zo verder af te stellen, de oliedruk was op stationair 5bar maar is nu trg 2.5bar maar hij doet dit nog steeds.
Alvast bedankt
: ik heb mijn 1.9mtdi omgeruild voor een 2.5tdi 88pk die ik elektrisch ga houden maar nu heb ik het volgende voor, de motor heeft voor ik hem heb ingebouwd alle riemen nieuw gekregen alsook de olie en de filter. Wat is er verandert: - de ori. stanadyne injectoren vervangen voor tweetraps bosch injectoren met nozzles van de 150pk (afgesteld bij buchli deurne) - 88pk ecu door een 102pk ecu volledig open gezet door iemand die slimmer is als ik - een valeo koppeling met vast vliegwiel voor een 102pk.
De motor start moeillijk en draait onregelmatig, rijden op lage toeren gaat perfect hij heeft koppel en de turbo doet goed mee. Als je dan wat meer gas geeft voel je hem inhouden waarna hij ook niet meer reageert op de gaspedaal, als ik hem dan aan de praat wil houden begint hij HEEL hevig blauw te roken gedurende 5sec, na die 5sec houd hij op met roken en kan ik terug verder.
Iemand enig idee ? De riemen liggen op punt maar ik heb hem nog niet aan de computer gehangen om zo verder af te stellen, de oliedruk was op stationair 5bar maar is nu trg 2.5bar maar hij doet dit nog steeds.
Alvast bedankt
Re: 2.5tdi rookt hevig
Wat bedoel je met de ecu open gezet?
Brandstofpomp dynamisch afgesteld? Eerst dat doen.
Dan dat ding zsm afstellen want 150pk verstuivers, dat heb je nu eigenlijk, op 102pk software gaat niet. Die motor krijgt teveel brandstof.
Brandstofpomp dynamisch afgesteld? Eerst dat doen.
Dan dat ding zsm afstellen want 150pk verstuivers, dat heb je nu eigenlijk, op 102pk software gaat niet. Die motor krijgt teveel brandstof.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: 2.5tdi rookt hevig
Zoals Erdem al zei : eerst afstellen via de laptop , anders krijg je de timing nooit goed afgesteld en het steekt nauw , want de ECU kan maar in beperkte mate zelf bijregelen
En een tip : een vast vliegwiel op een 2.5TDI is geen goed idee , dat levert zeker schade op (vroeg of laat) omdat de "schokdemping" van de onregelmatige loopcultuur van de 5 cilinder met een vast vliegwiel weg is . Eerste slachtoffer daarvan kan de versnellingsbak zijn . Al meermaals gezien dat de versnellingsbak begint te ratelen na verloop van tijd , en zelfs al blokken met een gebroken krukas tegengekomen ...
En een tip : een vast vliegwiel op een 2.5TDI is geen goed idee , dat levert zeker schade op (vroeg of laat) omdat de "schokdemping" van de onregelmatige loopcultuur van de 5 cilinder met een vast vliegwiel weg is . Eerste slachtoffer daarvan kan de versnellingsbak zijn . Al meermaals gezien dat de versnellingsbak begint te ratelen na verloop van tijd , en zelfs al blokken met een gebroken krukas tegengekomen ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: 2.5tdi rookt hevig
Hey bedankt voor de reacties al !!! Ik heb de ecu binnen gebracht bij een specialist en gevraagd of de startonderbreking mij ging hinderen ( omdat de ecu noch bij de moter of de wagen hoort ) en hij zei dat het beter was om dit ineens weg te halen en zeker te zijn, dus dat bedoelde ik met de ecu open laten zetten
.
Ik wist niet dat de afstelling met de laptop zoooooo nauw kwam ? En dat de injectoren mss wat moeilijk zouden kunnen doen had ik mss nog wel kunnen denken maar nrml spuit hij toch nog altij dezelfde hoeveelheid in ?
Grtz
Ik wist niet dat de afstelling met de laptop zoooooo nauw kwam ? En dat de injectoren mss wat moeilijk zouden kunnen doen had ik mss nog wel kunnen denken maar nrml spuit hij toch nog altij dezelfde hoeveelheid in ?
Grtz
Re: 2.5tdi rookt hevig
Bedankt voor de tip ook, ik dacht er goed aan gedaan te hebben die merd van een dubbelmassavliegwiel weg te flikkeren 

- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: 2.5tdi rookt hevig
Wel prettig die startonderbreking en ook niet zo moeilijk om de immobox in te leren.
Daarnaast heb je aangepaste software nodig voor die AXG verstuivers in die "102pk" ECU.
Beter had je 102pk verstuivers gekocht, gaat je nu nog een extra bom duiten kosten.
Of bedoel je dat Buchli ook de juiste software erin heeft gezet voor deze setup?
Daarnaast heb je aangepaste software nodig voor die AXG verstuivers in die "102pk" ECU.
Beter had je 102pk verstuivers gekocht, gaat je nu nog een extra bom duiten kosten.
Of bedoel je dat Buchli ook de juiste software erin heeft gezet voor deze setup?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- Multivan Generation
- Berichten: 34477
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: 2.5tdi rookt hevig
De openingstijd kan wel hetzelfde zijn als met 102 pk verstuivers,Enzo schreef: 30 jul 2018, 11:28 En dat de injectoren mss wat moeilijk zouden kunnen doen had ik mss nog wel kunnen denken maar nrml spuit hij toch nog altij dezelfde hoeveelheid in ?
Grtz
echter zijn nu de nozzle openingen groter, (en spuiten ze misschien wel onder een andere hoek in,)
waardoor en in diezelfde tijd dus meer brandstof door de nozzles ingespoten wordt (te veel).
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: 2.5tdi rookt hevig
Immobox is mss iets voor latersgsdebruijn schreef: 31 jul 2018, 18:18 Wel prettig die startonderbreking en ook niet zo moeilijk om de immobox in te leren.
Daarnaast heb je aangepaste software nodig voor die AXG verstuivers in die "102pk" ECU.
Beter had je 102pk verstuivers gekocht, gaat je nu nog een extra bom duiten kosten.
Of bedoel je dat Buchli ook de juiste software erin heeft gezet voor deze setup?
Re: 2.5tdi rookt hevig
Hoeveel bedraagt de oliedruk eigenlijk bij de 2.5tdi ? De mijne is 5bar op stationair toerental (gemeten met een externe meter). Het oliedrukventiel aan de pomp zit wel los
Re: 2.5tdi rookt hevig
5 bar met stationair is met koude motor. Hoeveel is het bij warme motor?Enzo schreef: 01 aug 2018, 22:43 Hoeveel bedraagt de oliedruk eigenlijk bij de 2.5tdi ? De mijne is 5bar op stationair toerental (gemeten met een externe meter). Het oliedrukventiel aan de pomp zit wel los
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Re: 2.5tdi rookt hevig
Moet ik nog eens meten grtz
- Multivan Generation
- Berichten: 34477
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: 2.5tdi rookt hevig
Heb je een interkoeler gemonteerd?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Multivan Generation
- Berichten: 34477
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: 2.5tdi rookt hevig
Dan hoop ik dat je met die setup de interkoeler van een 150 pk hebt gemonteerd anders kan het wel eens te krap bemeten zijn..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: 2.5tdi rookt hevig
Indien je een 151pk intercooler met inlaatspuitstuk en slangenspul nodig hebt dan heb ik nog een boel liggen.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++