nieuw hier, maar heb al wel flink wat gelezen na onze vakantie in 4p-tent die we - niet waterdicht meer - achterlieten in Italië.
met 2 pubers, die aangaven dat ze volgend jaar een eigen tent willen, dus...
tsja, wat dan? een kleinere tent, met een bijzettent?
we (eind 40) kamperen al bijna dertig jaar, en langzaam aan lijkt het tijd voor iets nieuws (mijn vrouw klaagt volgens mij al honderd jaar over het harde matje/matras

'n Camper! maar dat is toch onbetaalbaar?
ik had altijd bedragen van 30+k in gedachten, en dat heb ik er niet voor (over). Tot we afgelopen lente op de camping stonden met een bevriende mtb-er, met bijna oldtimer MB die bijna niets had gekost, maar wel de nodige 'liefde' nodig had (telkens mankementen).
We vonden het gaaf om te zien, zeker omdat het dat weekend regende en zij lekker droog zaten en gewoon weg konden rijden toen het weekend voorbij was (wij zaten met een natte tent te klooien).
Iets degelijker dus, aangezien ik niet de beste sleutelaar ben.
Maar prima als er van tijd tot tij iets aan mankeert, ik hoop dat ons oude vw-beuntje nog sleutelt, en ook wat kan met carrosserie.
Maar goed, laat ik maar eens een vraag stellen

we denken maximaal 10.000 te willen uitgeven.
minimaal 4 personen op kenteken, 2 slaapplaatsen, maar dan... de inrichting?
het liefst compleet (westfalia, of kan ik nog ergens anders op zoeken?), of...
T4 kopen en bij een goed bekend staand bedrijfje laten ombouwen tot camper (tips zijn welkom)?
dat lijkt (op papier) goedkoper? klopt dat, of zijn er dingen die we over het hoofd zien, of waar we zeker rekening mee moeten houden?
een wat 'recentere' t4 van eind jaren 90, of toch een t5 van begin 2000?
de t4 oogt wat meer retro, lijkt als ik de verhalen mag geloven betrouwbaarder?
welke motor?
we willen wel graag vlot door de bergen kunnen rijden. we zijn vrij sportief (en dan doel ik niet op het autorijden, geen haast), en ik zie ons nu al in/over de Alpen. als dat met 70km/u moet en er zit een vracht mensen achter ons... liever niet.
diesel? we zijn niet van plan veel in steden te komen, maar wordt dat een probleem? of kun je toch beter zoeken naar (schaarse) benzine-campers?
oh ja, misschien goed om te vermelden: de camper zou ter vervanging van ons 2e autootje komen en voor ons huis geparkeerd worden.
dus... plat hefdak is een must (ook handig qua tolwegen en parkeergarages, als ik het goed heb begrepen).
er komen vast nog wat vragen op, maar laat ik het hier maar bij houden ;-)